درمان خانگی حساسیت پوستی خارش و قرمزی

حساسیت پوستی به عنوان یک واکنش نامطلوب از سمت پوست به مواد خارجی یا داخلی تعریف می‌شود. این واکنش می‌تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد، اما بیشتر در مناطقی که با محیط بیرونی در تماس هستند، مانند صورت، دست‌ها و پاها رخ می‌دهد.

علت حساسیت پوستی ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله مواد شیمیایی، آلرژن‌ها، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، تغذیه نامناسب، استفاده از محصولات شخصی نامناسب و غیره.

علائم حساسیت پوستی شامل خارش، سوزش، قرمزی، تورم، پوست خشک و ترشحات مایع از پوست است. در صورت بروز این علائم، بهتر است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است به شما داروهای ضدحساسیتی یا کرم‌های ضد التهاب تجویز کند.

برای جلوگیری از حساسیت پوستی، بهتر است از محصولات شخصی با مواد طبیعی و بدون شیمیایی استفاده کنید، از تغذیه سالم و متنوع برخوردار باشید، از آلرژن‌های شناخته شده خودداری کنید و در صورت نیاز، از محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده کنید.

علت خارش پوست

خارش پوست می‌تواند در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. در ادامه رایج‌ترین علل خارش پوست آورده شده‌اند.

  • خشکی پوست
  • تحریک پوست یا راش (بثورات)
  • بیماری‌های داخلی مثل بیماری کبدی یا نارسایی کلیوی
  • اختلالات سیستم عصبی مثل دیابت
  • واکنش‌های آلرژیک به پشم و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و حتی صابون
  • واکنش به داروهای آنتی‌بیوتیک یا ضدقارچ
  • بارداری
  • سن بالا
  • عوامل محیطی مثل شست‌وشو یا استحمام بیش از حد و دستگاه تهویه‌ی هوا

علائم خارش پوست

ممکن است خارش را در بعضی از قسمت‌های بدن مثل دست و پا یا کل بدن احساس کنید‌. این احساس با تغییرات واضحی مثل قرمزی و لکه، برآمدگی یا تاول، پوسته‌پوسته شدن و خشکی پوست همراه است.

۱۰ درمان‌ خانگی خارش پوست

خارش پوست می‌تواند مدت زیادی طول بکشد و زندگی روزمره‌ی شما را مختل کند. بنابراین باید قبل از اینکه تبدیل به راش شده و عفونی شود، آن را درمان کنید. اگر شما هم از خارش پوست خود کلافه شده‌اید و به دنبال راه‌حل هستید، می‌توانید این روش‌های درمان خانگی خارش بدن را امتحان کنید.

۱. وان جوش‌شیرین

جوش‌شیرین را می‌توان به نوعی بهترین دارو برای خارش بدن به حساب آورد. این ترکیب مفید حاوی خواص ضدالتهابی است که این موضوع به کاهش التهاب و خارش پوست کمک می‌کند. همچنین طبیعت قلیایی جوش‌شیرین به‌عنوان خنثی‌کننده‌ی طبیعی اسید عمل می‌کند که این موضوع در تسکین خارش پوست مفید است. می‌توانید برای درمان خارش بدن، یک بار در روز از جوش‌شیرین استفاده کنید‌.

همچنین بخوانید:   درد دور ناف به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

مواد لازم

  • جوش‌شیرین: یک فنجان

طرز استفاده

  1. جوش‌شیرین را به آب وان اضافه کنید و اجازه دهید حل شود. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید. در پایان به‌آرامی با حوله به بدنتان ضربه بزنید تا خشک شود.
  2. اگر وان ندارید، زمانی که در حمام هستید، در یک کاسه جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید و آن را روی بدنتان بریزید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده و بعد خودتان را خشک کنید‌.

۲. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند به برگرداندن PH پوست به حالت طبیعی کمک کنند. خواص ضدالتهابی سرکه‌ی سیب علائم خارش را کاهش می‌دهند و خواص ضدمیکروبی آن هم از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. برای درمان خارش پوست این روش درمانی را باید یک بار در روز انجام دهید.

مواد لازم

  • سرکه‌ی سیب: دو فنجان

طرز استفاده

  1. سرکه‌ی سیب را به آب وان اضافه کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. سپس خودتان را با حوله خشک کنید‌.
  2. برای تسکین خارش موضعی می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و آن را با پنبه روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید.

۳. وان جو دوسر

جو دوسر اثرات تسکین‌دهنده دارد و به همین علت می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک کند‌. اثرات تسکین‌دهنده‌ی این ماده‌ی غذایی به‌ دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.‌ این روش درمانی را یک بار در روز به کار بگیرید.

مواد لازم

  • جو دوسر: دو فنجان

طرز استفاده

  1. جو دوسر را به آب وان اضافه کنید.
  2. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید. به‌آرامی جو دوسر را روی نواحی از پوست که می‌خارند، ماساژ دهید.

۴. روغن نارگیل

روغن نارگیل از آن دسته از روغن‌هایی است که خواص زیادی برای سلامتی بدن، پوست و مو دارد. این روغن حاوی اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط است که آنتی‌هیستامین و خواص ضدالتهابی دارند. این موضوع به درمان خارش کمک می‌کند. روغن نارگیل همچنین به‌شدت مرطوب‌کننده است و می‌تواند در مبارزه با یکی از علل اصلی خارش، یعنی خشکی پوست مفید باشد. می‌توانید برای درمان حساسیت پوستی خارش و قرمزی، از این روش هر روز استفاده کنید.

همچنین بخوانید:   در رابطه با بیماری ادرار سیاه یا آلکاپتونوری چه می دانید؟

مواد لازم

  • روغن نارگیل: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. می‌توانید بعد از خیس کردن بدن خود در آب ولرم وان یا بعد از استحمام، خودتان را خشک کنید و روغن نارگیل را روی نواحی مدنظر ماساژ دهید.
  2. اگر تمام بدنتان دچار خارش است، روغن را روی تمام بدنتان ماساژ دهید.

۵‌. ریحان مقدس

ترکیبات موجود در ریحان خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارند که التهاب و خارش را تسکین می‌دهند. برای تسکین فوری خارش و به عنوان یک روش درمان خانگی حساسیت پوستی برگ‌‌های ریحان را هر روز به کار بگیرید.

مواد لازم

  • برگ ریحان مقدس: ۶ تا ۸ عدد

طرز استفاده

  1. برگ‌های ریحان را آسیاب کنید و آن‌ را روی ناحیه‌ی مدنظر قرار دهید.
  2. همچنین می‌توانید برگ‌ها را به‌آرامی و به‌طور مستقیم روی پوست خود ماساژ دهید.

۶. چریش

چریش یک گیاه با خواص درمانی است که می‌تواند با خارش پوست مبارزه کند. خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی چریش برای تسکین خارش پوست عالی هستند. از گیاه چریش هر یک روز در میان استفاده کنید‌. این گیاه را می‌توانید از عطاری‌ها یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

مواد لازم

  • برگ گیاه چریش: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. مقداری از برگ‌های گیاه چریش را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید.
  2. اجازه دهید آب ولرم شود. سپس آن را به آب وان اضافه کنید و مدتی در آن دراز بکشید یا آن را در حمام روی بدنتان بریزید.

۷. روغن کنجد

روغن کنجد منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود و به همین علت برای پوست عالی است. این روغن به خواص خود در کاهش التهاب شناخته می‌شود و می‌تواند در تسکین قرمزی و خارش پوست مفید باشد.

مواد لازم

  • روغن کنجد: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. بعد از استحمام، مقداری از روغن کنجد را روی پوست ناحیه‌ی مدنظر ماساژ دهید.
  2. همچنین می‌توانید کل بدنتان را با این روغن ماساژ دهید.
همچنین بخوانید:   مصرف ویتامین به صورت شربت بهتر است یا قرص؟؟

۸. نعناع

یکی از اصلی‌ترین ترکیبات موجود در نعناع «منتول» نام دارد. منتول خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی دارد و در درمان خشکی و التهاب پوست معجزه می‌کند. برای تسکین فوری خارش پوست، از این روش درمانی یک تا دو بار در روز استفاده کنید.

مواد لازم

  • نعناع: یک مشت
  • آب: ۵۰۰ میلی‌لیتر
  • پنبه: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. درون یک قابلمه آب بریزید و نعناع را به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.
  2. آب که به جوش آمد، زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.
  3. محلول را از صافی رد کنید و پنبه را در آن بزنید. سپس پنبه را روی نواحی مدنظر بمالید.

۹. لیموترش

لیموترش غنی از اسید استیک است که خواص ضدالتهابی و قابض دارد و به درمان خارش و التهاب پوست کمک می‌کند. برای اینکه نتیجه‌ی خوبی بگیرید، این روش درمانی را دو بار در روز به کار بگیرید.

مواد لازم

  • لیموترش: یک تا دو عدد
  • پد پنبه‌ای: به مقدار لازم

طرز استفاده

  1. آب لیموترش را بگیرید. پد پنبه‌ای را در آن بزنید و روی نواحی مدنظر قرار دهید. اجازه دهید خشک شود. سپس آن را با آب بشویید.
  2. اگر پوست حساسی دارید، قبل از استفاده، آب لیموترش را با مقداری آب رقیق کنید.

۱۰. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند خارش و التهاب پوست را به‌طرز قابل‌توجهی تسکین دهد. علاوه بر این خواص ضدمیکروبی شگفت‌انگیزی دارد که به تسکین بثورات و جلوگیری از عفونت‌های ایجادکننده‌ی خارش کمک می‌کند. سه بار در هفته از این روش استفاده کنید.

مواد لازم

  • تخم شنبلیله: یک تا دو فنجان

طرز تهیه

  1. تخم شنبلیله را به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس آن‌ را با مقدار کمی آب آسیاب کنید تا یک خمیر به دست بیاید.
  2. خمیر ایجاد شده را روی تمام بدنتان بمالید. اگر دچار خارش موضعی شده‌اید، خمیر را فقط در ناحیه‌ی مدنظر بمالید.
  3. اجازه دهید خمیر خشک شود. سپس آن را بشویید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید