آشنایی با استاد محمود منصور استاد بزرگ روانشناسی ایران

در این مطلب با ما همراه باشید تا با محمود منصور، استاد بزرگ علم روانشناسی ایران بیشتر آشنا شویم.

بیوگرافی محمود منصور

دکتر محمود منصور در سال ۱۳۰۹ در استان مرکزی، شهر اراک، چشم به جهان گشود. او پس از سپری کردن تحصیلات دبستان و دبیرستان خود، در رشته ی روانشناسی لیسانس خود را دریافت کرد و سپس فوق لیسانس خود را در رشته ی روانشناسی بالینی دریافت نمود.

او پس از پایان فوق لیسانس، به کشور سویس سفر کرد تا تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ژنو ادامه دهد و در رشته روانشناسی ژنتیکی بالینی مدرک دکترای خود را اخذ نمود.

استاد منصور زیر نظر بزرگترین استادان روانشناسی دنیا دوره دکترای خود را گذرانده است. برخی از نامدارانی که در دوره ی دکترا، استادان دکترمنصور بودند می توان: آندره ری، پروفسور لوزلی واستری، ژان پیاره و … را نام برد.

دکتر منصور پس از برگشت به ایران حدود ۸ سال در یک مرکز درمانی مشغول به روان درمانی بود. پس از آن، وی در دانشگاه تهران در سمت استادیاری و مدیریت گروه مبانی روانی به فعالیت پرداخت.

استاد منصور تا لحظه آخر زندگی خود (۱۹ خرداد ۱۴۰۰) در دانشگاه تهران و در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به تدریس دروس روانشناسی بودند.

در سال ۱۳۳۵ استاد منصور اولین کتاب خود را در حوزه آموزش و پرورش ترجمه کرد که بابت آن جایزه ای نیز دریافت نمود.

استاد محمود منصور با اینکه حدود هفتاد و اندی سال از زندگیش می گذشت، همچنان با جدیت به تدریس و ترویج علم روانشناسی پرداخته بود و در سطوح بالای روانشناسی فعالیت می‌نمود. او همیشه نارضایتی خود را از بازاری که در خصوص این امر در کشور برقرار بود اعلام می‌داشت، او معتقد بود که جایگاهی که روانشناسی می تواند داشته باشد به طور واقعی در ایران جا نیفتاده است و همچنان جاده پیشرفت این علم  در ایران مسیر طول و درازی را در پیش خواهد داشت.

همچنین بخوانید:   جویدن ناخن و رهایی از اضطراب

استاد محمود منصور در طی زندگی خود، چندین و چند کتاب در حوزه روانشناسی، ترجمه و تألیف نموده است و چندین کتاب در این حوزه نگارش کرده است.

محمود مصنور چه منسب و فعالیت هایی را در کارنامه ی خود دارد؟

محمود منصور مقام و جایگاه های ارزشمند زیادی را در حوزه علم روانشناسی تجربه کرده است  و فعالیت های بیشماری در این زمینه داشته استکه در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. وی در ایران پدر علم روانشناسی نام برده می‌شود.

  • تالیف و ترجمه بیش از ۱۵ جلد کتاب در حوزه روانشناسی
  • عضو فعال انجمن ملی حمایت از کودکان
  • فعالیت در کانون هدایت کودکان به عنوان روانشناس
  • نماینده دانشکده روانشناسی در هیئت ممیزه دانشگاه تهران
  • مقام ریاست موسسه تحقیقات دانشسرای عالی
  • برنده سه دوره جایزه بهترین کتاب همکاری شده با وزارت آموزش و پرورش
  • و…

جمع بندی:

در این مطلب از سایت پزشک روز با استاد محمود منصور بیشتر آشنا شدیم و همچنین دریافتیم چه فعالیت هایی انجام دادند در چه زمینه هایی در خصوص روانشناسی تاثیر گذار بوده اند. ایشان از ابتدا تا به حال هیچ وقت از فعالیت در این حوزه بر نداشتند و مسیر خود را به طور دائم برای ترویج و گسترش علم روانشناسی در ایران پیموده اند. امیدواریم روح این استاد عزیز و بزرگوار، در سایه لطف الهی آرامش یابد. امیدوارم که این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد و با این استاد بزرگ علم روانشناسی ایران بیشتر آشنا شده باشید.

شما چه موضوع دیگری را در خصوص محمود منصور می دانید که در این مطلب گنجانده نشده است؟ آیا کتابی از استاد محمود منصور مطالعه کرده‌اید؟

همچنین بخوانید:   بهترین و بدترین راه های مقابله با استرس

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید