کالری سبزی خوردن چقدر است؟

سبزی خوردن جز دسته ی خوراکی های کم کالری است.

😋 هر ۱۰۰ گرم سبزی خوردن چه مقدار کالری دارد؟

🔥 هر ۱۰۰ گرم سبزی خوردن ۳۶ کالری دارد.

با چه میزان فعالیت ورزشی می توان کالری ۱۰۰ گرم سبزی خوردن را از بین برد؟

⏱️ با ۲ دقیقه دویدن با شدت متوسط

⏱️ با ۳ دقیقه فوتبال رقابتی

⏱️ با ۵ دقیقه پیاده روی

⏱️ با ۳ دقیقه شنا کرال سینه

⏱️ با ۳ دقیقه طناب زدن، با سرعت متوسط

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم سبزی خوردن

📏 هر ۱۰۰ گرم سبزی خوردن حاوی ۱ گرم چربی است.

📏 هر ۱۰۰ گرم سبزی خوردن حاوی ۲ گرم پروتئین است.

📏 هر ۱۰۰ گرم سبزی خوردن حاوی ۶ گرم کربوهیدرات است.

😋 هر یک لیوان سبزی خوردن چه مقدار کالری دارد؟

🔥 هر یک لیوان سبزی خوردن ۷ کالری دارد.

با چه میزان فعالیت ورزشی می توان کالری یک لیوان سبزی خوردن را از بین برد؟

⏱️ با ۱ دقیقه دویدن با شدت متوسط

⏱️ با ۱ دقیقه فوتبال رقابتی

⏱️ با ۱ دقیقه پیاده روی

⏱️ با ۱ دقیقه شنا کرال سینه

⏱️ با ۱ دقیقه طناب زدن، با سرعت متوسط

ارزش غذایی یک لیوان سبزی خوردن

📏 هر یک لیوان سبزی خوردن حاوی ۱ گرم کربوهیدرات است.

مفید برای چشم

گشنیز با آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، همه از آن می تواند لود مفید برای جلوگیری از اختلالات بینایی، دژنراسیون ماکولا و کاهش فشار و استرس بر روی چشم.همچنین در بتاکاروتن موجود در برگها وجود دارد که از شماری دیگر از بیماری های موثر بر چشم جلوگیری می کند و حتی می تواند اثرات تخریب بینایی را در بیماران سالخورده معکوس کند.
گشنیز ضد عفونی کننده بسیار خوبی است و دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است در برابر بیماری های مسری مانند ملتحمه محافظ باشد. از روغن گشنیز در تهیه تعدادی از محصولات مراقبت چشم استفاده زیادی می شود.

پنی سیلین طبیعی

گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها و بیماری های ناشی از مواد غذایی کمک کند .
ترکیبی از گشنیز ، ممکن است با باکتری هایی مثل سالمونلا مبارزه کند ، که می تواند باعث مسمومیت غذایی با تهدید کننده زندگی شود و سالانه ۱.۲ میلیون نفر در آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد.

تره، کاهنده فشار و کلسترول خون

این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم تری دارد. تره ۲ نوع دارد، برگ های یکی کوتاه و نازک بوده و اغلب در بهار و تابستان می روید، دیگری تره فرنگی است که برگ های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن مشخص است.
تره به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و کلسترول بد خون می کاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری کرده و اگر به همراه غذا میل شود سوءهاضمه را درمان کرده، از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می بخشد.
همچنین ناراحتی های طحال را برطرف کرده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است، همچنین تمایلات جنسی را افزایش می دهد.
تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است. بر این اساس هر چقدر ظریف تر و جوان تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته و مواد مغذی آن بهتر جذب می شود.

تربچه با سلول های سرطانی می جنگد

این سبزی برگ های پهن و کرک دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب طبیعت گرم دارد و کمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی کنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است.
ویتامین C فراوان آن در رفع بیماری های دهان و پیوره موثر است و از پوسیدگی دندان ها می کاهد. این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده شود، به جذب آهن کمک می کند.
براساس تحقیقات انجام شده، تربچه سلول های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی درمانی موثر است.
همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می بخشد و برای دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا مفید است.

ریحان، آرامبخش و خواب آور

این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضدتشنج، رفع کننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل ترکیبات آرامبخش برای رفع بی خوابی های اضطرابی موثر بوده و مسکن خوبی به شمار می رود.
ریحان، شیر مادران شیرده را زیاد می کند و برای رفع التهاب کلیه مفید است. این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم های معده را برطرف می کند.

همچنین بخوانید:   چرا یوگا باعث جوان‌تر شدن بدن می‌شود

فشار خون را کاهش می دهد

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ، یکی از اولین مواردی که اتفاق می افتد این است که پزشک ابتدا فشار خون شما را میگیرد. این امر به این دلیل است که می تواند در مورد سلامتی کلی شما چیزهای زیادی را بیان کند. اگر فشار خون شما خیلی زیاد باشد به این معنی است که شما در معرض بیماری قلبی و سایر شرایط بالقوه جدی هستید.
تربچه منبع خوبی از پتاسیم است ، و این نشان داده شده است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین از نظر کالری و کلسترول کم است و این می تواند به کاهش چاقی و حفظ سلامت کلی سیستم قلبی عروقی ما کمک کند.

کبد سالم

کبد ما به تمیز نگه داشتن بدن از سموم و ناخالصی ها کمک می کند. بدون آن ، چنین سموم شروع به ساختن می کنند و بدن ما نیز سمی می شوند و ما سرانجام خواهیم مرد. بنابراین ، معقول است که کبد را در حالت مناسب کار نگه دارید. تربچه می تواند به ما کمک کند فقط همین کار را انجام دهیم.

محافظت از آفتاب

برگهای سبز تره  حاوی ۱۰۰ برابر بیشتر بتاکاروتن و دو برابر ویتامین C در قسمت های سفید است. این ترکیب ویتامین های A ، C و E و همچنین سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند در تره از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد و اشعه مضر ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

کلسترول را تنظیم کنید

فیبر با تقویت حرکات آسان روده نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول دارد. همچنین به بیرون ریختن کلسترول اضافی از بدن کمک کرده و تولید کلسترول موجود در کبد را کاهش می دهد.
تره دارای خواص ضد عفونی کننده ای است که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. بنابراین ، آنها به کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کمک می کنند. در اینجا یک پست خوب دیگر در مورد داروهای خانگی برای کاهش کلسترول وجود دارد.

شاهی، محرک فعالیت کلیه ها

این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین هایA و C جزء آنتی اکسیدان های قوی بوده و برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید است. همچنین پایین آورنده قند خون بوده و لکه های قهوه ای و کک و مک ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را رفع می کند.
براساس تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، شاهی چربی و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و روغن های فرار آن برای مخاط تنفسی، آسم، برونشیت و سرفه های مزمن مفید است.
ترکیبات موجود در این سبزی محرک فعالیت کلیه ها بوده و دافع سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه است و فوق العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.

جعفری، خون ساز و قاعده آور

این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می کند، همچنین روده ها را ضد عفونی می کند.
مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که روند رشد ضعیفی دارند توصیه می شود.
این سبزی بادشکن خوبی است و درد و پیچش شکم را رفع می کند. جعفری بیماری های کبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را رفع کرده و جویدن آن به رفع بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده کمک می کند.

ترخون، جانشین مناسب نمک

این سبزی عطر تندی دارد و کمی تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریک و نفس را خوشبو می کند.
بوی تند آن موجب مهار رشد میکروب های پوست و کاهش بوی بد بدن می شود. ترخون به جهت اسانس تندی که دارد جایگزین مناسب نمک بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی که رژیم غذایی بی نمک دارند توصیه می شود.
این سبزی اعصاب را تقویت کرده و به هضم غذاهای پرچرب کمک می کند و یک آرامبخش ملایم است. ترخون سم زدای خوبی است و موجب تسکین درد و رفع مشکلات قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می شود. این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری های ویروسی می کاهد.

همچنین بخوانید:   کالری پنیر فتا چقدر است؟

گشنیز، کاهنده قند خون

این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی ها این سبزی را جعفری چینی می نامند. گشنیز فشار و قند خون را کاهش داده، عطش و تهوع را رفع می کند و مسکن خوبی است. تقویت کننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرک اشتهاست و بهترین داروی کبد و طحال است.
این سبزی جوش های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را رفع کرده و تمایلات جنسی را ملایم می کند. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف کننده را دچار گیجی، بی حسی و خوابی عمیق می کند.

نعنا، اشتها‌برانگیز

مهم‌ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است ۱۰ گرم از نعنا خشک‌شده را در یک لیتر آب دم کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.
نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها‌برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.

پیازچه، غنی از ویتامین C

پیازچه فواید زیادی دارد که بیشتر آن ها مانند پیاز است. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
– کاهش قند خون
– کاهش کلسترول خون بالا
– کاهش فشار خون بالا
– کاهش خطر پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها
– کاهش التهاب
آلیل پروپیل دی سولفاید موجود در پیازچه دارای فواید ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.
پیازچه غنی از کروم است. کروم نوعی ماده معدنی ضروری است که بدن از آن برای تنظیم گلوکز، سوخت و سازبدن و ذخیره سازی ماکرونوترینت ها استفاده می نماید. در واقع کروم جزئی از فاکتور تحمل گلوکز است.
همچنین کروم باعث کاهش کلسترول تام همراه با افزایش کلسترول خوب(HDL) و کاهش تری گلیسیرید می شود.
پیازچه غنی از این ویتامین است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های قلبی – عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می نماید.
از مواد مغذی دیگری که در پیازچه موجد است می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره نمود.

خاصیت آنتی اکسیدانی ترخون

ترخون، ‌به خصوص نوع ترکی آن، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌توانند در خنثی سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک خوبی نمایند. رادیکال‌های آزاد، محصولات فرعی متابولیسم هستند و اگر بدن شما نتواند به طور موثر از دست آن‌ها خلاص شود می‌توانند موجب تخریب سلول‌های بدنتان شوند و در نتیجه در سیستم هاضمه شما باقی مانده و آسیبی را در بدن ایجاد نمایند که ممکن است حتی منجر به ایجاد نوعی سرطان خاص شود.

خواص ضد پیری

ریحان همچنین دارای خواصی است که ممکن است به جلوگیری از برخی از اثرات مضر پیری کمک کند. عصاره ریحان در از بین بردن مولکول های مضر و جلوگیری از آسیب ناشی از برخی رادیکال های آزاد در کبد ، مغز و قلب مؤثر بود.
ریحان از آنجایی خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری فراوانی دارد. استفاده سنتی از گیاه را به عنوان یک ماده تحریک کننده جوانان در سیستم دارویی موردتأیید است. همچنین به توصیف نحوه عملکرد گیاه در سطح سلولی کمک می کند.

سم زدایی بدن کمک می کند

ریحان همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی است و به سم زدایی بدن کمک می کند. منبع مورد اعتماد مطالعات نشان می دهد که ریحان می تواند بدن شما را در برابر مواد شیمیایی سمی محافظت کند. همچنین ممکن است با کاهش رشد سلول های سرطانی از سرطان جلوگیری کند.

سبزی جعفری ضدسرطان است!

جعفری حاوی ترکیبات گیاهی است اثرات ضد سرطانی دارد. استرس اکسیداتیو وضعیتی که با عدم تعادل در سطح آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد مشخص می شود، با ابتلا به برخی بیماری های مزمن از جمله سرطان همراه است.

خواص جعفری درمان ضد التهابی

اپیژنین موجود در جعفری نیز دارای خواص ضد التهابی است. و فلاونوئیدهای موجود در سبزی جعفری، طبق تحقیقات نشان داده شده است که یکی از بهترین مواد طبیعی برای مقابله با التهاب هستند.
جعفری همچنین برای درمان التهاب کلیه ها و مثانه استفاده می شود که ممکن است منجر به از بین رفتن سنگ و ماسه شود. و مقادیر بالای ویتامین C در سبزی جعفری به مبارزه با التهاب کمک می کند.
جعفری حاوی کوئرستین (همچنین در سیب یافت می شود) ، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های عالی است که با التهاب مبارزه می کند. مهمتر از همه ، این سلولها را آزاد می کند که هیستامین (ترکیبی که در پاسخ به آسیب) در بدن آزاد می شود – در نتیجه التهاب را در مسیرهای خود متوقف می کند.

همچنین بخوانید:   صبحانه سالم برای مدرسه با تزیین ساده

تقویت سیستم ایمنی بدن

پیازچه از خانواده سیر و پیاز میباشد، پیازچه ها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند تا از بیماری و عفونت جلوگیری کند. این امر در درجه اول با تغییر سطح سلول های خاص در سیستم ایمنی بدن که برای جلوگیری از بیماری و مبارزه با مهاجمان خارجی در بدن کار می کنند.

پیازچه ها همچنین حاوی مقدار فراوانی ویتامین C می باشند. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ویتامین C مانند پیازچه ها باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت می شوند.

نیش پشه را تسکین می دهد

پیازها به دلیل توانایی در بیرون آوردن مایعات از پوست به عنوان داروی عالی برای نیش پشه عمل می کنند. به سادگی یک برش پیاز را روی قسمت آسیب دیده فشار داده و چند دقیقه نگه دارید.
در صورت تداوم علائم ، یک قطعه نوار پزشکی را برای مدت زمان طولانی تر بر روی ناحیه قرار دهید تا سوزش متوقف شود.

سبزی خوردن را درهم بخورید

هنگام مصرف سبزی خوردن سر سفره ی غذا هر یک از اعضا به سراغ یک گیاه خاص می ‌روند مثلا بچه‌ ها تره می ‌خورند و پدر، ریحان و نعناع را ترجیح می ‌دهد اما مادر خانواده ترکیبی از همه این سبزی ‌ها را میل می ‌کند اما به نظر شما کدام درست ‌تر رفتار کرده ‌اند؟
سبزی ‌‌ها انواع مختلفی از گیاهان هستند که در حقیقت اگرچه ترکیبات یکسانی ندارند اما از نظر مواد تشکیل‌ دهنده مشابه هم هستند. به عنوان نمونه تمامی گیاهان با درصدهای متفاوتی از نظر وجود آب، چربی، میزان کم یا زیاد، فیبر و رنگ با هم مشترک هستند. اما در مواردی نیز برخی از مواد تشکیل‌ دهنده فقط در یک نوع گیاه وجود دارد و این مساله باعث متمایز بودن‌ شان می ‌شود. به طور کلی اگر از نظر وجود B1، B6، B5، روی،‌ املاح، پتاسیم، منگنز و… جدولی را در نظر بگیریم و در آن ۱۰ گیاه را در کنار هم قرار دهیم اگرچه ممکن است گاهی اوقات درصد آن ها شبیه به هم باشد اما به هم ریختگی خاصی از نظر ترکیبات قابل مشاهده است.
از سوی دیگر، با توجه به این که هر گیاه املاح و ویتامین خاص خود را دارد، باید توجه داشت که مصرف نوع خاصی از آن باعث ورود پتاسیم، آهن، روی، منگنز یا ویتامین C بیشتری به بدن می‌ شود و در نتیجه تمامی مواد مورد نیاز و ضروری با خوردن یک نوع سبزی دریافت نخواهند شد. بنابراین مصرف مخلوط سبزی خوردن به عنوان یک عادت غذایی مناسب توصیه می ‌شود.
تمام گیاهان معطر یا اسانس ‌دار مانند ریحان، نعناع، مرزه و… در چهار خاصیت مشترک هستند: ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد میکروب

مراقب باشید

خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط ریحان بخورند!
در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند، در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.

مرزه نبین چه ریزه!

مرزه برای انسان مسمومیت یا عوارضی ندارد اما مصرف بیش از اندازه‌ اش، به دلیل تند و تیزی ای که دارد، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.

جعفری و حساسیت نوری!

جعفری گیاه قاعده‌ آوری است مقادیر زیادش، بیش از ۲۰۰ گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن این که بعضی افراد به گیاهان خانواده ی جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست‌ شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می ‌شود. به این عارضه حساسیت نوری می ‌گویند و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.

نگهداری سبزی خوردن در یخچال

برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید