درمان اگزمای پوستی با داروهای گیاهی و طب سنتی

یکی از بیماریهای شایع پوستی، اگزما و یا همان حساسیت پوستی می باشد. این بیماری بیشتر در مناطقی که دارای آب و هوای خشک می باشند ظاهر می شود و اگر شما فردی باشید که با مواد شوینده در ارتباط باشید، مثلا خانمی که ظرفها را با با دست و بدون دستکش ظرف شوی می شوید، بسیار مستعد این بیماری هستید. همیشه شنیده ایم که می گویند، پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای عدم ابتلا به اگزما بهتر است که دائماً دست خود را مرطوب نگه داریم و هنگام کار با مواد شوینده، از دستکش استفاده نماییم.

اما اگر به این بیماری و حساسیت پوستی دچار شدید، اصلا نگرانی و ناراحتی را به خود راه ندهید. شما به راحتی در خانه با کمک روش های خانگی و داروهای گیاهی، می توانید پوست خود را بازسازی نمایید و یک پوست شاداب و سالم را به خود هدیه دهید. در ادامه مطلب شما را با بیماری اگرما و درمان های ساده و در دسترس این بیماری آشنا خواهیم نمود. همراه ما باشید.

آیا اگزما یک بیماری مسری است؟

همانطو که اشاره کردیم اگزما ممکن است به دلیل حساسیت از چند ماده غذایی یا استفاده از مواد شوینده در بدن ایجاد شود.  این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمیشود و گاها پایه وراثتی دارد. تنها یک مورد از علایم این بیماری هست که ممکن است به دیگران انتقال یابد آن هم عفونت ایجاد شده توسط این بیماری است. زمانی که فرد مبتلا به اگزما به دلیل خارش یه زخم در پوستش ایجاد شود اگر به درمان جای زخم نپردازد آن محل عفونی می شود و آن عفونت به دیگران منتقل می گردد.

همچنین بخوانید:   افزایش شیر مادر با 5 گیاه دارویی!

علاوه بر این که به مورد بالا اگر اگزما با باکتری اورئوس یا ویروس‌های تبخالی همراه گردد احتمال سرایت اگزما به دیگران وجود دارد. با این تفاسیر اگزما واگیر نیست در نتیجه افراد باید هنگامی که با مواد حساسیت زا مواجه هستند  از اینگونه مواد دوری کنند و همیشه بدن خود را مرطوب نگه دارند تا خشکی پوست باعث خارش و خونریزی محل اگزما نشود.

علایم ابتلا به اگزما

خارش شدید و حس سوزش بالا

قرمزی و التهاب پوست

جوش‌های ریز در نواحی مختلف

پوسته پوسته شدن پوست

خشکی پوست

ایجاد شدن نواحی خشک و ضخیم روی پوست

متورم شدن پوست

دلایل احتمالی ابتلا به اگزما

اگر با مواد خارش زا مثل برخی محصولات غذایی چون گوجه و بادمجان مواجه هستید یا اینکه معمولا در معرض مواد شیمیایی حساسیت زا قرار دارید امکان ابتلا به اگزما در شما وجود دارد. برخی از پزشکان هم اگزما را امری موروثی می دانند که برخی افراد به دلیل سابقه خانوادگی که در این زمینه دارند به این مورد مبتلا می شوند.

چند مورد غذایی که میتواند در ابتلا به اگزما موثر باشد

غذاهای حساسیت زایی چون شیر، تخم‌مرغ، گندم، سویا، بادام زمینی، آجیل، مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت)، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها از جمله موارد غذایی هستند که برای بدن واکنش های حساسیتی ایجاد می کنند. برای جلو گیری از اگزمایی که اینگونه مواد ایجاد می کنند شما می توانید از داروهای گیاهی برای پایین آوردن طبعتان استفاده نمایید تا در شما احساس خارش ایجاد نشود.

داروهای گیاهی موثر در درمان اگزما

خیار

خیار حاوی درصد بالایی آب می باشد به علاوه آن که دارای خواص ضدالتهابی قوی است که درمانی موثر برای اگزما محسوب می شود. بدین منظور:

  • می توانید یک عدد خیار را به صورت ورقه ای برش داده و حدود نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس هر یک از برش های خیار را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوست خود اعمال کنید. این درمان را ۳-۴ بار در روز و طی چند ماه استفاده کنید.
  • در روشی دیگر، خیار را به برش های نازکی ببرید و آن ها را حداقل برای ۲ ساعت در آب خیس کنید. سپس این مخلوط را صاف کرده و مایع به دست آمده را مستقیما روی پوست آسیب دیده بمالید واجازه دهید خود به خود برروی پوست تان خشک شود، درنهایت با آب گرم شستشو دهید. این درمان را چندین بار در روز و طی ۲ ماه تکرار کنید.
همچنین بخوانید:   درمان سرفه و تنگی نفس با شوید !

گل ختمی

یک گیاه دارویی تسکین دهنده میتواند در درمان التهابات پوستی و تحریکاتی پوستی موثر عمل کند.  علاوه بر گلبرگ های این گل میتوان از ریشه های آن نیز برای درمان اگرما بهره برد. ریشه های این گیاه تاثیر فوق العاده ای در نرم کردن پوست بدن دارند و یکی از دلایل ابتلا به اگزما را که همان خشکی پوست هست را به حداقل می رسانند. علاوه بر این در صنعت داروسازی هم از ریشه های این گیاه در ساخت یک ژل برای برای استفاده موضعی در درمان اگزما نیز بهره می گیرند.

جوزهندی

جوز هندی حاوی خواص ضدالتهابی قدرتمندی است که می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از اگزما کمک کند. بدین منظور:

  • عسل، جوزهندی و دارچین را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و سپس آن را بر مناطق آسیب دیده پوست خود بمالید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه با آب گرم شستشو دهید.
  • در روشی دیگر، یک قاشق غذاخوری پودر جوز هندی را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید تا خمیری غلیظ ایجاد شود و سپس آن را بر مناطق آسیب دیده بمالید و پس از گذشت ۱۵-۲۰ دقیقه با آب خنک شستشو دهید.

روغن نارگیل

یکی دیر از موارد گیاهی و موثر در درمان اگزما و به حداقل رساندن علایم این بیماری استفاده از روغن نارگیل است. علاوه بر این خاصیت ضد باکتری روغن نارگیل می‌تواند باعث کاهش باکتری‌های استافیلوکوک روی پوست شده و به جلوگیری از گسترش عفونت این نوع بیماری کمک شایانی نماید.

همچنین بخوانید:   با خواص درمانی بوقناق آشنا شوید!

کرم گل همیشه بهار (کالاندولا)

کرم گل همیشه بهار (کالندولا) نوعی داروی گیاهی است. گل همیشه بهار قرن‌هاست به عنوان یک داروی سنتی برای بهبود التهابات پوستی، سوختگی و بریدگی استفاده می‌شود.

این‌طور تصور می‌شود که این کرم، جریان خون در مناطق آسیب دیده یا ملتهب را بهبود می‌بخشد و به آبرسانی پوست و مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

تحقیقات در مورد اثربخشی گیاه گل همیشه بهار برای اگزما کافی نیست. اما بسیاری عنوان کرده‌اند که استفاده از آن، کمک کننده است.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان با حفظ رطوبت پوست از خشکی که از عوامل اصلی ابتلا به اگزما است جلوگیری می نماید. این روغن با آبرسانی پوست خارش و التهاب را تسکین می دهد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید