سیرابی و شیردان چه خواصی برای بدن دارند؟

امروز در این مطلب قصد داریم تا شما را با خواص شگفت انگیز سیرابی و شیردان آشنا کنیم. سیرابی و شیردان گویاله و گووسفندی و… خواص بسیاری در بر دارد و خوراک آن در ایران جزو خوراک های مرسوم و پر طرفدار است. با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

خواص سیرابی به طور خلاصه:

  • درمان کم خونی
  • مفید در رشد و تقویت کودکان
  • تقویت و کمک به تولید اسپرم سالم
  • بهترین برای تقویت معده و روده
  • کمک در درمان بیماری های عصبی و افسردگی
  • مفید برای افراد مبتلا به بیماری ام اس MS
  • درمان زخم معده و اثنی عشر
  • تقویت و درمان ریزش مو
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد سرطان

کالری سیرابی

کالری این ماده غذایی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کمتر است. نوع پروتئین آن حیوانی و از نظر اسیدهای آمینه کامل‌تر از پروتئین گیاهی است.

منبع کلسیم

در هر ۹۲ گرم سیرابی، حدود ۸۱ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که ۸ درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می‌باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را ۱۰۰۰ میلی‌گرم تعیین کرده است. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می‌کند و موجب آرامش فرد می‌شود.

اوضاع پروتئین و چربی در هر ۹۲ گرم سیرابی، ۷/۱۱ گرم پروتئین وجود دارد که در واقع ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین است. همین مقدار سیرابی حاوی ۴ گرم چربی و ۴/۱ گرم چربی اشباع شده می‌باشد. ۵/۱۹ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

همچنین بخوانید:   تخم شوید و خواص بی نظیر آن را بدانید!

در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ است. با گنجاندن سیرابی در وعده‌های غذایی خود می‌توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

سیرابی و شیردان چه خواصی برای بدن دارند؟

سلنیوم بدن

مقدار سلنیوم در ۹۲ گرم سیرابی، حدود ۸/۱ میکروگرم (یعنی ۱۷ درصد مقدار مورد نیاز بدن در روز) است. بدن روزانه به ۷۰ میکروگرم سلنیوم نیاز دارد. سلنیوم یکی از چندین آنتی‌اکسیدانی است که تأثیر سموم را خنثی و آن‌ها را از طریق کانال‌های پاک‌کننده طبیعی بدن دفع می‌کند. این مواد سمی، رادیکال‌های آزاد نام دارند که با تغییر ساختار شیمیایی سلول‌های سالم، منجر به پیری زودرس آن‌ها می‌شوند و در نهایت، التهاب و بیماری را به همراه خواهند داشت.

بینایی

از آن جایی که ویتامین A یکی از ویتامین های لازم و ضروری جهت حفظ سلامتی بینایی محسوب می شود و سیرابی یکی از مواد غذایی دارای ویتامین A است, در نتیجه این ماده غذایی برای تقویت بینایی مفید است. به علاوه ویتامین A برای رشد مو, سلامتی پوست و دستگاه تنفسی, مبارزه با عفونت ها نیز مورد نیاز است و سیرابی منبع بسیار خوبی برای این منظور می باشد.

کودکان و رشد آن ها

سیرابی یکی از مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت کودکان است, چرا که دارای پروتئین و آمینواسیدهای با کیفیت و ضروری بدن است که در رشد کودکان و نوجوانان نقش بسزای داشته و کلسیم مورد نیاز آن ها را تامین کند. به علاوه این مواد با کیفیت در رشد و ترمیم بافت های از بین رفته نیز نقش مهمی را برعهده دارند.

همچنین بخوانید:   فواید و خواص مصرف گردوی تازه و خشک چیست؟

ویتامین ب

ویتامین های B موجود در سیرابی, واکنش های شیمیایی بدن را تنظیم می کنند که این واکنش ها موجب آزاد شدن انرژی در بدن، سلامت پوست، عملکرد بهینه مغز و تولید گلبول های قرمز خون می شوند.

مو و پوست

از آن جایی که سیرابی سرشار از ویتامین A, روی و ویتامین های گروه B است, فواید زیادی برای پوست و مو دارد. روی موجب در سیرابی جهت تقویت مو, بلندی قد مو, پر پشتی مو کاربرد دارد. علاوه بر این روی از ریزش مو جلوگیری می کند.

ب ۱۲ بدن با سیرابی

یک وعده ۱۱۲ گرمی سیرابی شیردان دارای ۱.۵۷ میلی گرم ویتامین ب۱۲ است. این مقدار تقریبا ۶۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ب۱۲ را در افراد بزرگسال، کمی بیش از ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ب۱۲ را در زنان باردار و ۵۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ب۱۲ را در زنان شیرده تامین می کند.

عنصر روی در سیرابی

روی یک ماده معدنی بسیار موثر است و برای حفظ سلامتی و عملکردهای جسمی شما به اندازه آهن مهم و باارزش است. روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم و همچنین برای رشد و تقسیم سلولی از اهمیت بالایی برخوردار است. بعلاوه، بدن شما از روی برای درمان زخم ها و تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی قابل استفاده بهره مند می شود.

همچنین شما برای داشتن حس بویایی و چشایی سالم به روی نیاز دارید. یک وعده ۱۱۲ گرمی سیرابی شیردان دارای ۱.۶ میلی گرم روی است.

بدن یک مرد و یک زن بزرگسال روزانه به ترتیب به ۱۱ و ۸ میلی گرم روی نیاز دارد. مصرف یک وعده سیرابی شیردان در طول روز ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن مردان و ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن زن ها به روی را تامین می کند.

همچنین بخوانید:   در چه زمانی ادویه را به غذای کودک اضافه کنیم؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید