خواص بی نظیر گیاه میخک برای سلامت

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص خواص میخک بدانیم. میخک چه خواصی برای سلامتی ما دارد؟

منبعی برای آنتی اکسیدان ها

میخک آنتی اکسیدان به مقدار بالا دارد که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و پیشرفت بیماری مزمن را کم می کند.

میخک همچنین حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. علاوه بر اوژنول، میخک حاوی ویتامین C می باشد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند.

کاهش سرفه

جویدن میخک به همراه یک تکه کوچک از نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می‌دهد.

میکروب ها و میخک

میخک دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنا که می‌تواند به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که روغن اسانس میخک در از بین بردن سه نوع باکتری معمول که می‌توانند باعث گرفتگی شکم، اسهال، خستگی و حتی مرگ شوند، موثر است.
افزون بر این، خواص آنتی‌باکتریال میخک می‌تواند به ارتقاء سلامت دهان و دندان نیز کمک کند؛ ویژگی‌ای که در بالا به آن اشاره شد. در کنار مسواک زدن منظم و بهداشت صحیح دهان و دندان، اثرات ضد باکتریایی میخک می‌تواند در سلامتی دهان و دندان نیز موثر باشد.

لثه ها و دندان سالم با میخک

محققان روغن میخک را برای بررسی تاثیر آن بر پلاک، ورم لثه و باکتری‌های موجود در دهان مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها تاثیر یک دهانشویه‌ی معمولی را با یک دهانشویه حاوی میخک مقایسه کردند. هر دوی این شوینده‌ها در برابر پلاک و ورم لثه موثر بودند و نتایج حاکی از آن است که میخک می‌تواند به کاهش التهاب دهان و باکتری‌ها کمک کند. دانشمندان همچنین دریافتند که دهانشویه محتوی میخک، تعداد باکتری‌های مضر را بیشتر کاهش می‌دهد.

افراد مبتلا به دیابت و میخک

مقدار انسولین تولید شده در بیماران دیابتی به اندازه کافی نیست و تحقیقات نشان می دهد که استفاده از گل میخک، به تولید انسولین در بدن و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می کند.
همچنین بخوانید:   از خواص اسطوخودوس چه می دانید؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید