مراقبت های پس از یک عمل جراحی قلب باز

بیمار گرامی اکنون که به حول و قوه الهی عمل جراحی قلب شما با موفقیت انجام شد، حال نوبت خود شماست که این مهم را با رعایت مراقبت ­های پس از عمل قلب باز به ثمر برسانید. لذا خواهشمند است به مراقبت های پس از جراحی قلب توجه فرمایید:

با اطمینان به نفس و با قدم ­های استوار و بدون نیاز به ویلچر می توانید از بیمارستان به منزل بازگردید. نیازی به آمبولانس نیست و با هر وسیله ای می توانید این کار را انجام دهید.

برای شما بیماری قلبی در مرحله اول از مراقبت ­های پس از جراحی قلب بهتر است محل سکونت خود را در طبقات همکف یا اول که پله­ های زیادی ندارند، قرار دهید و در صورتی که مجبور به بالا رفتن از پله های زیاد هستید، هر بار پنج طبقه را طی کنید و پس از کمی استراحت ادامه دهید.

معمولا پس از جراحی قلب باز بروز افسردگی، بی اشتهایی، هیجان، ترس، کاهش تمرکز و بی حوصلگی طبیعی است این علائم ظرف ۲ ماه به تدریج برطرف خواهد شد.

در چند روز بعد از عمل، احساس درد، خارش و بی حسی نواحی جراحی شده طبیعی است و به تدریج برطرف می شود. عیادت­ های طولانی و شلوغی محل استراحت روند بهبودی شما را به تاخیر می اندازد. ضروری است در مراقبت ­های پس از جراحی قلب از دست دادن و روبوسی با دیگران جدا خودداری نمایید. بهتر است ۲ بار در روز و به مدت نیم ساعت و هر شب ۱۰-۸ ساعت استراحت نمایید.

-بعد از عمل جراحی ممکن است ترشح و یا ترشحات در ریه جمع شده و باعث عفونت گردد. سرفه و تنفس عمیق به پاک کردن ریه ­ها کمک می کند و احتمال عفونت ریوی و تب را کاهش می دهد. پس سعی کنید این کار را چندین مرتبه در روز انجام دهید.

-در هنگام سرفه کردن هرگز نگران محل بخیه­ های خود نباشید چون سرفه به آن­ها آسیبی نمیرساند. جهت اطمینان خاطر می توانید در هنگام سرفه کردن به عنوان مراقبت های پس از جراحی قلب با دست یا بالش روی ناحیه بخیه­ ها فشار وارد کنید.

-جابجایی مکرر روی تخت داشته باشید و لازم است در مراقبت ­های پس از جراحی قلب حرکات ورزشی که توسط پرستار یا فیزیولوژیست به شما آموزش داده می شود را انجام دهید.

-بهترین وضعیت برای شما در تخت، خوابیدن به پهلو­ها حداقل به مدت چند ساعت در روز می باشد. زیرا اگر شما برای مدت طولانی به پشت بخوابید ترشحات در ریه ­های شما جمع می شود و زمینه برای عفونت ریوی فراهم می شود. از خوابیدن بر روی شکم پرهیز کنید.

-برای استحمام در مراقبت های پس از جراحی قلب ، ۵ روز بعد از عمل می توانید حمام کنید و بعد از آن سعی کنید هر روز ۵ الی ۱۰ دقیقه استحمام کنید. در حین استحمام از آب خیلی داغ استفاده ننمایید؛ زیرا ممکن است باعث سنگینی نفس، ضعف و سرگیجه شود.

همچنین بخوانید:   بیماری برادیکاردی (کاهش ضربان قلب) علائم، درمان و پیشگیری

وقتی زخم سینه بهبود یافت می توانید داخل وان آب هم بشویید. در مراقبت های پس از جراحی قلب از کشیدن لیف بر روی محل بخیه خودداری کنید و ناحیه را فقط با آب و صابون به آرامی با دست شست و شو دهید. در صورت باز بودن زخم و یا ترشحات زیاد آن، پس از مشورت با پزشک معالج استحمام کنید.

مراقبت از زخم پس از جراحی قلب

-حتما در مراقبت ­های پس از جراحی قلب بخیه ­ها باید تمیز و خشک نگه داشته شوند.

-بیمارانی که از رگ پای آنان گرافت برداشته شده است باید از جوراب یا باند کشی استفاده کنند. این باند کشی به جریان خون پا کمک کرده و از تورم آن جلوگیری می کند.

-در روز و زمان حرکت و فعالیت از باند کشی استفاده نمایید. ولی در زمان استراحت به خصوص در شب، موقع خواب حتما باند کشی را باز کرده و پاها را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

-استفاده از جوراب واریس به مدت ۵-۴ ماه توصیه می شود.

-این بیماران نباید پاهایشان را روی هم بیندازند.

-اگر پا ورم کرد در مراقبت ­های پس از جراحی قلب لازم است بیمار بنشیند و پایش را روی صندلی یا چهار پایه بگذارد. اگر ورم به این شکل برطرف نشد باید فورا با پزشک تماس بگیرد.

-بخیه­ های پا قابل جذب بوده و نیازی به کشیدن ندارند.

-بخیه­ های ناحیه قفسه سینه نیاز به کشیدن ندارند. حدود ۱۴-۱۰ روز پس از عمل جهت بازدید بخیه ­های سینه به پزشک خود مراجعه کنید.

-ترمیم کامل زخم­ ها حدود ۶ هفته طول خواهد کشید.

جوش خوردن جناق سینه کمی طول می کشد لذا:

-۲ تا ۳ ماه اول جراحی باری بیش از ۵ کیلوگرم بلند نکنید (مثل کیسه خرید یا چمدان).

-بچه­ ها را از زمین بلند نکنید، کودک را روی پای خود بنشانید.

-از زور زدن و باز کردن درب شیشه مربا یا باز و بسته کردن درب­ های سنگین خودداری کنید.

-به عنوان نکته ای ضروری در مراقبت ­های پس از جراحی قلب اصلا هنگام دفع به خود فشار نیاورید. در صورتیبوست لازم است داروی ملین مصرف کنید.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

-تب بالاتر از ۳۸ درجه به مدت بیش از ۲۴ ساعت

-محل بخیه در حال باز شدن باشد.

-زخم محل بخیه دارای ترشح یا بوی بد باشد.

-قرمزی و تورم محل جراحی شده

درست پس از جراحی قلبی ،من باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

درست پس از جراحی، شما به اتاق ریکاوری یا بخش مراقبت های ویژه (ICU) منتقل می شوید . یک پرستار تمام وقت همواره در کنار شما خواهد بود و تجهیزات ویژه ای جهت پایش پیشرفت بهبودی شما به کار می روند.
• برخی از افراد یکی دو ساعت پس از جراحی بهوش می آیند، اما اکثرا به زمان بیشتری نیاز دارند . اگر شما پیش از اینکه قادر به حرکت دادن دست ها و پاهایتان باشید چشمان خود را بازکردید، نگران نباشید. ذهن و بدن شما به زودی به طور کامل هماهنگ می شوند .
• شما دارای یک لوله تنفسی در دهانتان هستید، که سبب ایجاد ناراحتی شده و شما قادر به حرف زدن نیستید . این لوله اغلب در عرض ۲۴ ساعت بیرون کشیده می شود.
• این مساله که لوله‌ها و سیمهای زیادی به شما متصل است، طبیعی می باشد . اینها جهت پایش علایم حیاتی ، نمونه گیری خون ، تجویز داروها و مایعات و تخلیه مایعات بدن به پرسنل پزشکی کمک می کنند .
• در ابتدا محل عمل شما توسط پانسمان و نوار چسب پوشیده شده است که یک روز یا بیشتر پس از آن برداشته می شوند .
• شما احساس درد می کنید، اما این درد شدید نیست . در صورت شدید بودن درد ودرخواست شما ،پرستار برای شما داروی ضد درد تجویز خواهد کرد .

همچنین بخوانید:   پیشگیری از بیماریهای قلبی با چند راهکار ساده

چه زمانی می توانم اولین ملاقات را داشته باشم ؟

اعضای خانواده شما می توانند در عرض ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از عمل جراحی ملاقات مختصری با شما داشته باشند . آنها نباید انتظار داشته باشند که شما به آنها پاسخ بدهید . ملاقات های بعدی بر اساس قوانین ICU صورت می گیرند .

بقیه اقامت من در بیمارستان چگونه است ؟

عوامل متعددی به بهبود شما کمک می کنند که عبارتند از :
• خارج شدن از بستر . اولین گام، تنها جابجایی در بستر است.در روز اول یا دوم برروی صندلی می نشینید و با کمک راه می روید. اغلب به صورت روزانه میزان فعالیت افزایش می یابد.
• درمان تنفسی .جهت حذف مایعاتی که در طول و پس از عمل جراحی قلبی در ریه های شما انباشته شده است ، نفس عمیق بکشید. ممکن است سرفه کردن توام بادرد باشد اما ضرری برای محل برش شما ندارد .
• آب، ‌مایعات و غذا. اکثر افراد روز پس از عمل قادر به نوشیدن می باشند . شما به محض تحمل می توانید رژیم غذایی معمول خود را آغاز کنید. مصرف نمک اغلب محدودیت دارد.
• جورابهای کشی. جورابهای کشی هنگامی که فعالیت ندارید جهت جریان خون در سیاهرگهای پا به شما کمک می کنند .
• یک دوش یا حمام در عرض ۳ تا ۴ روز پس از عمل . پرستار باید در طول دوش یا حمام اول نزد شما باشد .
• بخیه ها یا منگنه های خارجی محل عمل شما اغلب در عرض ۱۰ روز برداشته می شوند .
• خستگی سریع و فراز و نشیب عاطفی رایج است .انتظار داشته باشید که هرروز بهتر و قوی تر شوید .

همچنین بخوانید:   علائم قلبی را نادیده نگیرید

پس از اینکه به منزل رفتم چه می شود ؟

سعی کنید خواب طبیعی داشته باشید و مشابه روزهای قبل، از خواب بیدار شوید . در یک ساعت مشخص بیدار شوید، دوش بگیرید و لباس بپوشید . دروسط روز استراحت کنید و چرتی بزنید .
هرروز قدمی بزنید یا با یک دوچرخه ثابت کار کنید و هرروز فعالیت خود را افزایش دهید. سعی کنید که در هنگام خواب ،احساس لذتبخش خستگی را داشته باشید . این حالت جهت خوابیدن به شما کمک می کند .
ممکن است مصرف قرص خواب طی چند روزاول، خوابیدن را ساده تر کند. ممکن است شمادر سه هفته اول پس از عمل، احساس خستگی زودرس داشته باشید . اما درحدود ۶ هفته پس از عمل، شما شروع به احساس قویتر شدن و بهبودی می نمایید .
طی ۲ تا ۳ هفته اول پس از جراحی هرروز ساعت ۴ و ۸ بعد از ظهر درجه حرارت خود را بگیرید . در صورت بالا تر رفتن دما از ۳۸ درجه سانتیگراد به پزشک خود اطلاع دهید .
هر روز خود را بدون لباس وزن کنید . در سه هفته اول انتظار کاهش وزن را داشته باشید.اگر بیش از ۵ پوند (۲۵۰/۲ کیلوگرم) وزن اضافه کردید با پزشک تماس بگیرید، چرا که ممکن است مایعات در بدن شما انباشته شده باشد که می تواند خطرناک باشد .

آیا کاری هست که نباید انجام دهم ؟

تا زمانیکه احساس خوب شدن و قوی بودن نکردید، رانندگی نکنید. چند هفته صبر کنید . حتی سعی به امتحان رانندگی هم نکنید، مگر آنکه مطمئن شوید که می توانید رانندگی ایمنی داشته باشید .
اجسامی را که بیش از ۱۰ پوند (۵/۴ کیلوگرم) وزن دارند را هل ندهید ، نکشید و بلند نکنید . دست کم ۶ تا ۸ هفته تا بهبود استخوان سینه صبر کنید .

من چگونه می توانم بیشتر یاد بگیرم ؟

با پزشک ، پرستار یا مشاور سلامتی خود مشورت کنید . اگر مبتلا به بیماری قلبی می باشید یا قبلا دچار سکته مغزی شده اید، ممکن است اعضای خانواده شما در معرض خطر باشند . ایجاد تغییرات در شیوه زندگی آنها جهت کاهش میزان خطر مهم است .
شما می توانید از کتابچه ها و بروشورهای علمی جهت انتخاب زندگی سالمتر و کاهش میزان خطر ، کنترل بیماری و مراقبت از افراد مورد علاقه تان استفاده کنید .دانایی توانایی است بنابراین بیشتر بیاموزید و بیشتر زندگی کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید