خربزه ،یک میوه ی تابستانی پر خاصیت و شیرین!

در فصل گرم تابستان تنوع میوه ها بسیار زیاد است. در این فصل یکی از میوه های پر طرفدار و خوش بو  شیرین خربزه است. امروز می خواهیم ببینیم که خوردن خربزه چه مضرات و خواصی را به بدن ما می رساند؟ آیا خوردن این میوه برای دسته ی خاصی از افراد مقدور نیست؟

گیاه شناسی خربزه:

یکی از انواع ملون از تیره ی کدوئیان است که شامل میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کدو، کدوتنبل، خیار، کدو قلیایی و غیره نیز می‌شود. رنگ این میوه از زرد کمرنگ تا نارنجی است، گاهی رنگ عمیق‌تری مانند رنگ سالمون نیز دارد و مانند دیگر ملون‌ها بر سطح زمین رشدمی‌کند.

این میوه، شکلی گرد یا دراز، بافتی نرم و آبدار با بویی خوش و شیرین دارد که در میوه‌های کاملا رسیده یافت‌می‌شود. حفره مرکزی آن حاوی دانه‌های کوچک سفید است. خربزه میوه تابستان است و از ماه‌های آوریل تا آگوست (اردیبهشت تا شهریور)

میزان مواد مغذی در خربزه:

  • فیبر یک گرم
  • کلسیم ۱۲ میلی‌گرم
  • فسفر ۱۷ میلی‌گرم
  • پتاسیم  ۲۳۸ میلی‌گرم
  • پیش‌ساز ویتامین A ۱۲۵۰ واحد
  • انرژی ۳۱ کیلو کالری
  • ویتامین C   ۳۷ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات ۸  گرم

خواص خربزه را بشناسید!

در این بخش با برخی خواص این میوه ی شیرین تابستانی آشنا می شویم و مضرات آن را نیز بررسی خواهیم کرد. با ما باشید

سلامت چشم ها با خربزه!

خربزه منبع غنی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم حیاتی می باشد، بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود که از بروز آب مروارید جلوگیری و به تقویت بینایی و دید در شب کمک می کند.

همچنین بخوانید:   "هل" و خواص بی نظیر آن برای سلامتی

مطالعات نشان داده اند مصرف منظم مواد غذایی سرشار از ویتامین میزان ابتلا به آب مروارید را تا ۴۰ درصد کاهش می دهند

خربزه، یک میوه ی تابستانی پر خاصیت و شیرین!

درمان تورم و التهاب پوست

جالب است بدانید که این میوه می تواند به عنوان یک پماد سوختگی طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. گوشت این یک ماده ضد تورم است و به همین جهت می تواند برای درمان سوختگی های سطحی روی پوست مفید باشد.

ضد سرطان!

خربزه از مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان است زیرا منبع غنی ویتامین C و بتاکاروتن است که مانع فعالیت رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد برای بدن مضر هستند زیرا به سلول های بدن آسیب رسانده و باعث رشد سلول های سرطانی می شود.

رشد کودکان با خربزه!

حاوی مواد قندی و معدنی مفیدی است که در این مواد آنزیم هایی وجود دارد که باعث می شوند سرعت هضم غذا افزایش یابد. از این رو مصرف خربزه در کودکان باعث افزایش اشتها می شود که در نتیجه به رشد و فعالیت بیشتر سلول های بدن کودکان می انجامد.

بی خوابی را رفع کنید!

خربزه خاصیت آرام بخشی دارد و با تسکین اعصاب و رفع اضطراب به درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب کمک می کند.

لاغری و تناسب اندام

خربزه از میوه های کم کالری با فیبر فراوان است و به کاهش وزن کمک می کند زیرا فیبر باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و اشتها را کاهش می دهد، همچنین با پر کردن بخش زیادی از معده از مصرف میان وعده جلوگیری و تاثیر زیادی در لاغر شدن دارد.

همچنین بخوانید:   معجزه عسل و دارچین در کاهش وزن

تسریع و بهبود دفع سموم کلیه

یکی از خواص خربزه این است که برای دفع سموم بدن بسیار مفید است. این میوه ی شیرین حاوی مقادیر غنی از پتاسیم است و به همین جهت بسیار مدر است. همین امر باعث می شود که باعث دفع راحت و سریع تر مواد زائد و سموم موجود در خون شود. علاوه بر این به شستشوی مثانه و کلیه ها هم کمک شایانی می کند.

مضرات خربزه چیست؟

دیابتی ها بدانند!

خربزه حاوی مقادیر غنی از قند است که بیشتر این قند از نوع گلوکر و فروتوز است. قندهای موجود در خربزه پس از مصرف خیلی سریع جذب خون می شوند. اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید حتما قبل از مصرف خربزه با پزشک خود مشورت کنید.

کال نخورید

خربزه خواص زیادی برای بدن دارد البته توجه داشته باشید که مصرف خربزه کال می تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند. خوردن این میوه به صورت کال و نارس باعث زیاد شدن خلط می شود ، ضمن اینکه برای کسانی که معده حساس دارند می تواند باعث ایجاد اسهال شود.

این مطلب دارد ۲ نظر

  1. رها گفت:

    خربزه طبعش گرمه ها

یک نظر بدهید