درمان های خانگی و طب سنتی شپش سر!

همه ی ما در خصوص شپش ها شنیده ایم. موجودات حشره مانند که در خانه و تن افراد رخنه کرده و تکثیر می شوند و آسیب هایی به پوست و ساختار مو ی سر می زنند. برای درمان شپش سر هم مانند سایر مشکلات در طب سنتی درمان هست. در ادامه درمان های سنتی شپش سر را به همراه بررسی کامل علائم و شناخت شپش ها مشاهده خواهید کرد.

شپش سر، حشرات کوچک دندان داری هستند که در موی انسان زندگی و زاد و ولد می کنند و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می کنند.شپش سر در دانش آموزان مدارس و موسسات در همه جا شایع است. آن ها افراد را از همه موقعیت های اجتماعی – اقتصادی و گروه های سنی متمایز می کنندنشانه شپش

نشانه شپش

شپش ها بسیار کوچک هستند و تنها حدود ۲ تا ۳ میلی متر اندازه گیری شده اند.شپش های بالغ بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای هستند. از فاصله دور، آن ها شبیه نقطه های کوچک به نظر می رسند. به همین دلیل است که هجوم شپش ها بسیار آسان است.

شپش های بالغ حدود ۳۰ روز زندگی می کنند و به سرعت در صورتی که از روی سر فرود آیند می میرند آن ها تخم گذاران پرکاری هستند و ماده ها شش تخم در روز می گذارند.تخم ها تمایل دارند در ریشه مو، درست کنار پوست سر قرار بگیرند آن ها کوچک هستند و سفید به نظر می رسند.

آیا از بین بردن شپش سر زمان زیادی می برد؟

خیر، درمان شپش سر با توجه به شامپو و صابون ها و داروهایی که وجود دارند به راحتی کنترل شده و از بین می روند. این روند درمان حداقل ۲ هفته تا حداکثر دو ماه است.

همچنین بخوانید:   باقلا، نقش موثری در درمان بیماری پارکینسون دارد

افراد مبتلا به شپش چه علائمی دارند؟

مشهود ترین نشانه های شپش موارد زیر هستند که در صورت داشتن این نشانه ها حتما توسط یک پزشک معاینه شوید تا اگر مبتلا به شپش هستید هر چه سریع تر برای از بین بردن شپش ها اقدام کنند.

  • خارش شدید
  • درد ناشی از خارش
  • احساس بی قراری ناشی از حرکت مو.
  • شپش روی پوست سر، بدن، لباس و یا موهای بدن .شپش بالغ ممکن است به اندازه دانه کنجد یا کمی بزرگ تر باشد.
  • تخم شپش روی شفت مو، یکی دیگر از نشانه ها است که گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می شود، اما بر خلاف شوره سر، آن ها را نمیتوان به راحتی از مو کنار زد
  • برجستگی قرمز کوچک روی پوست سر، گردن و شانه.

انواع شپش را بشناسید:

  • شپش سر: شپش‌های سر، رنگ سفید خاکستری دارند و بدن آن‌ها کشیده است. شپش در لابه‌لای مو‌ها و روی پوست سر به‌خصوص در نواحی پشت گوش و در شرایطی که آلودگی شدید باشد، در تمام سر دیده می‌شود. شپش سر نسبت به شپش تن، قدرت تحرک کمتری دارد و گاهی می‌تواند ساعت‌ها در یک محل ساکن بوده و خون‌خواری کند.میزان آلودگی به شپش سر، در مدارس دخترانه به خصوص مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها زیاد است، بنابراین باید در این مراکز کنترل بیشتری انجام شود.
  • شپش تن: این شپش مشابه شپش سر است با این تفاوت که اندازه‌ی آن کوچک‌تر و دارای رنگ شفاف‌تری است. درز‌ها و چین‌های لباس‌های زیر و نزدیک به بدن، زیستگاه اصلی این حشره است. تحرک آن نسبت به شپش سر زیادتر بوده و اگر آلودگی شـدیـد باشد، تخـم‌ها به مـو‌های ریز بـدن چسبیده، باقی مـی‌مانند. اگر شپش تن به مدت ۱، ۰ روز از بدن میزبان دور باشد دیگر قادر به زیستن نیست.
  • شپش عانه: این شپش معمولا در محل‌های مرطوب بدن می‌ماند، خاکستری رنگ، بسیار کم‌تحرک است و شیوع و علایم بیشتری دارد. از عوامل اصلی شناسایی این شپش، بروز نقاط آبی روی پوست در محل گزش است.
همچنین بخوانید:   با نرم کننده های طبیعی موهایتان آشنا شوید..!

هشدار!

شپش واگیر دار است و از افراد مبتلا به شپش به طریق لباس و تخت خواب و شانه سر و… به دیگر افراد نیز منتقل می شود پس اگر مشکوک به داشتن شپش هستید به پزشک مراجعه کرده و تنها به درمان های خانگی تکیه نکنید. برای درمان سریع به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

درمان های خانگی و طب سنتی شپش سر!

درمان های خانگی و طب سنتی

روغن زیتون دوای هر دردی

روغن زیتون رو بعد از حمام به کل موهاتون بزنید و بعد با سشوار گرم شپشها رو تا حدودی سست میکنید و در اینجا میتونید با کشیدن شونه دندونه ریز کلی از شپشها رو از موهاتون جدا کنید.

سرکه را با احتیاط مصرف کنید!

سرکه بخاطر خاصیت اسیدی و خواص فراوان و ضد میکروبی بودنش میشه به موها زد فقط باید دقت کنید که قبل از استفاده به خواص سرکه ای که استفاده میکنید و اینکه آیا با نوع پوست سر شما سازگار هست یا نه دقت کنید و باید در کنارش به طبع خودتون هم توجه کنید و با یه پزشک طب سنتی مشورت کنید چون ممکنه باعث سردرد و ضعف حافظه بشه.

اسپند

اسپند از گذشتگانمون برای ما بعنوان یک عفونت کش به جا مونده برای استفاده کردن از اسپند برای برای موهای کوتاه یه قاشق غذا خوزی پر اسپند آسیاب شده رو با یک لیوان آبجوش مخلوط کنید و برای موهای بلند دو برابر کنید وخلوط رو روی شعله گاز بذارید و به مدت ۱۵ دقیقه روی بخار آبجوش دم کنید بعد کل موها رو بهش آغشته کنید و ۴۵  دقیقه با کلاه پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی کاملا بپوشونید بعد با آب رقیق شده همون جوشونده و با آب و بدون شوینده موها رو آبکشی کنید.

همچنین بخوانید:   با ترکیب های خانگی حنا برای داشتن موی سالم آشنا شوید..!

توجه داشته باشید که این نسخه ممکنه حتی با یک بار استفاده شپش رو کاملا از بین ببره ولی به دلیل مقاومت تخم شپش بهتره تا ۱۰ روز ادامه بدید.

با نوره (واجبین) به جنگ شپش ها بروید!

مالیدن نوره رقیق شده در حمام و شستن فوری موها در کمتر از ۲ دقیقه – برای استفاده باید نوره را کاملا آب دوغی و رقیق کنید  و روی سر بریزید این روش نیز بسیار مجرب است و سریع جواب میدهید دقت کنید نوره سفت و خمیری نباشد و و رقیق و آبکی درست کنید و در کمتر از دو دقیقه بشویید. اگر این دو مورد را رعایت نکنید باعث ریزش مو می شود.

یک نسخه ترکیبی

اسپند + سرکه  انگور +کمی هندوانه ابوجهل را بجوشانید سپس سدر ، مورد ، حنا و ختمی  و روغن زیتون به آن اضافه کنید و خمیر درست کنید و  ب روی سر خضاب کنید نیم ساعت بماند. روزی یک بار تکرار شود . ۱۰ روز الی دو هفته

این مطلب دارد ۲ نظر

  1. MINOO گفت:

    شپش واقعا ترسناکه درمان خانگی جواب نمیده که

یک نظر بدهید