عوارض شکستن قولنج چیست؟

در گذشته اگر هر قسمت از بدن با کشیدگی یا درد همراه می‌شد به آن قولنج می‌گفتند. امروزه از عبارت قولنج عضلانی برای اسپاسم یا گرفتگی ناگهانی قسمتی از عضلات بدن استفاده می‌کنند که بیشتر این گرفتگی‌ها به ستون فقرات و عضلات گردن مرتبط است.

به طور کلی شکستن قولنج زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با درد ناگهانی در عضلات خود مواجه می‌شود به آن فشار می‌‌آورد تا صدای شکستن به وجود آمده و سپس فرد از آن احساس راحتی می‌کند.

معمولا گرفتگی عضلانی برای هر شخصی در طول زندگی به وجود می‌آید که از علل آن می‌توان به کم‌ آبی پس از انجام ورزش‌های سنگین، استفاده زیاد و طولانی‌مدت از عضلات، آسیب‌‌های جسمی و کمبود مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم اشاره کرد.

برخی از پزشکان بر این باورند که اسپاسم عضلانی می‌تواند به عنوان یک نشانه از بیماری اعصاب و روان محسوب شود و اگر گرفتگی عضلات مداوم باشد ممکن است آسیب‌های مغزی، فشار روی نخاع در ستون فقرات و حتی بیماری‌‌هایی چون ام اس را به دنبال داشته باشد.

دکتر نواب‌زاده اظهار کرد: شکستن قولنج کمر، گردن و به‌ خصوص انگشت‌ها برای رفع خستگی، شاید موجب احساس راحتی شود، اما عارضه ساییدگی زودرس مفصل‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با اولین نشانه‌های ساییدگی، درد و التهاب مفاصل به‌ویژه در انگشت‌ها و گردن که حساس‌تر از مهره‌های کمر هستند شروع خواهد شد.

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: در میان انگشتان دست، انگشت شست بیش از انگشتان دیگر در معرض خطر است.

همچنین افزود: چرخش ناگهانی در ناحیه گردن و به‌ویژه کمر هم بسیار خطرناک قلمداد شده، آسیب‌های ستون فقرات و عضلات گردن را شدیدتر می‌کند.

همچنین بخوانید:   بیماری های مختلف بوی مخصوص خود را دارند!

وی ادامه داد: شکستن قولنج به سبب ایجاد حس راحتی و رفع موقت خستگی، ممکن است سبب تکرار و عادت به انجام عمل شود.

پزشک و محقق طب اسلامی تصریح کرد: تکرار و عادت، افزون بر ایجاد اختلال وابستگی روانی، خرابی‌ها و آسیب‌های مفصلی را زودتر و شدیدتر پیش می‌آورد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید