جامع در مورد تخمگذاری شترمرغ مولد

تخمگذاری شترمرغ مولد بین ده روز تا چهارده روز پس از اولین جفت گیری آغاز می شود.

در بین شترمرغ های ماده یی که باهم در یک گروه مشترک هستند، اولین شترمرغ مولد ی که تخمگذاری می کند را شترمرغ اصلی می نامیم و همان شترمرغی هست که مسئولیت خوابیدن روی تخم ها و حفاظت از آن ها را برعهده می گیرد. این شترمرغ زمان بیشتری در لانه باقی می ماند و حتی زمان تخمگذاری هم از لانه مراقبت می کند. همچنین شترمرغ های غیراصلی در چندلانه تخمگذاری می کنند اما شترمرغ اصلی فقط در لانه خودش تخمگذاری می کند. به این دلیل که شترمرغ اصلی مسئولیت مراقبت و خوابیدن روی تخم ها را دارد، زمانی که شترمرغی که غیر اصلی است وارد لانه می شود، شترمرغ اصلی از جای خود بلند شده و چند متر انطرف تر صبر می کند تا شترمرغ غیر اصلی تخمگذاری کند و از آنجا برود.

زمان تخمگذاری شترمرغ ها معمولا بعدازظهر می باشد. یعنی حدودا بین ساعت ۳ تا ساعت ۸ بعد از ظهر.

بنابراین در این ساعات باید فاصله نزدیکی تا پن ها داشته باشید تا بتوانید تخم ها را فورا بردارید.

فروش جوجه شترمرغ یک روزه

دلایل جمع آوری تخم شترمرغ ها:

۱- از شکستن تخم ها زیر دست و پای شترمرغ ها جلوگیری کرده باشید.

۲- جمع آوری تخم شترمرغ ها باید قبل از سرد شدن آن ها انجام گیرد. زیرا سرد شدن تخم ها، سبب می شود که درون تخم انقباظ رخ داده و تخم هوا و آلودگی های محیط فارم را به درون بکشد.

۳- تخم ها را از تابش مستقیم آفتاب و خیس شدن دور نگه دارید.

جمع آوری تخم ها باید به این صورت باشد که : – آن ها را زیاد تکان ندهید. – آن ها را در مکان مخصوصی جمع آوری کنید. – برای جمع آوری تخم ها از سبدی استفاده کنید که ضدعفونی باشد. – باید درون تخم ها هوا در جریان باشد پس تخم ها را در پلاستیک فریزر قرار ندهید.

تخم ها را پس از جمع آوری با دستمالی که رطوبت بسیار کمی دارد تمیز کنید و هرگز آن ها را نشویید یا از دستمال خیس استفاده نکنید زیرا این کار سبب پاک شدن غشاء محافظ پوست می شود. این غشاء محافظت بسیار خوب و قوی یی از تخم در مقابل ورود آلودگی ها دارد.

شرایط نگهداری تخم شترمرغ:

یک: تخم شترمرغ را نهایتا تا از ده روز نگه دارید.

دو: دمای مناسب برای نگهداری تخم شترمرغ نطفه دار و حفظ نطفه آن بین ۱۵ تا ۲۰ درجه می باشد. دمای کمتر یا بیشتر، ممکن است به از دست رفتن نطفه درون تخم بینجامد.

سه: تخم ها را خیلی حرکت ندهید و اجازه دهید که در معرض هواباشند. این کار کمک می کند که کیسه هوا درون تخم ایجاد شود.

چهار: زمان لازم برای تشکیل شدن کیسه هوا بین ۶ تا ۲۴ ساعت است. شما باید پس از این مدت، تخم ها را کندل کرده و تخم ها را طوری درون شانه های مخصوص قرار دهید که کیسه های هوا رو به بالا باشند.

پنج: از این زمان به بعد، باید یا به صورت دستی یا با کمک دستگاه های مخصوص، هر چهارساعت یک بار تخم ها را بچرخانید تا از چسبندگی زرده جلوگیری نمایید.

در نهایت اینکه سعی کنید برای بالابردن جوجه درآوری تخم ها را زودتر از ده روز، داخل دستگاه ستر قرار دهید

فروش شترمرغ نیمچه

طول دوران جوجه کشی شترمرغ

جنین درون تخم نطفه دار شترمرغ ابتدا در حالت سلولی و استراحت قرار دارد. اما زمانی که در معرض دمای مناسب قرارگیرد، سیکل استراحت آن تمام می شود.

باید بدانید که جوجه کشی شترمرغ ۴۲ روز طول می کشد.

نحوه تنظیم دستگاه جوجه کشی شترمرغ

۱-  بهتر است دمای دستگاه جوجه کشی ۳/۳۶ درجه سانتیگراد تنظیم گردد.

۲- رطوبت دستگاه را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تعیین کنید.

۳- از روز ۳۸ ام تخم ها را به هچر انتقال دهید و تا زمان خروج جوجه ها، تخم ها را در دستگاه نگه دارید.

۴- پیشنهاد می شود که ۶ تا ۱۲ ساعت جوجه ها را در دستگاه هچر نگه دارید.

اطلاعاتی در مورد جوجه در آوری شترمرغ :

وزن اولیه جوجه شترمرغ هچری بین هفتصد گرم تا یک کیلو می باشد.

اگر جوجه یی را مشاهده نمودید که برای شکستن وخروج از تخم به مشکل برخورد کرده است، می توانید در صورتی که تجربه و آگاهی لازم را دارید به جوجه کمک نمایید زیرا کوچکترین اشتباه می تواند برای هچ مشکل ایجاد کند.

دمای مناسب محیط پس از خروج از دستگاه برای جوجه شترمرغ ها، بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد.

رها کردن جوجه ها در فضای باز، به شرط مناسب بودن شرایط جوی و گذشتن ۲۴ ساعت از زمان خروج از تخم می باشد.

عوامل موثر برای خروج جوجه شترمرغ از تخم:

۱- کیفیت تخم

۲- محیط جوجه کشی

نحوه ی تشخیص جوجه شترمرغ مرغوب:

جوجه شترمرغ های سالم پرهای درخشان دارند.

سرعت نشستن روی پاهایشان

پوست سفت

استخوان مشخص

زیر جوجه ها باید تمیز و خشک باشد

ناف جوجه شترمرغ ها باید بسته باشند و کیسه زرده یا لخته خون از ناف آن ها بیرون نزده باشد و فاقد هرگونه عضو غیرطبیعی باشند.

جوجه شترمرغ ها باید عاری از هرگونه آسیب مانند له له زدن یا مشکل تنفسی باشند.

اگر به زیر شکم جوجه شترمرغ ها آلبومین چسبیده باشد، درجه کیفی آن ها پایین می آید.

اگر ناف جوجه ها عفونت یا آلودگی داشته باشد، امکان صاف نشستن برایشان وجود ندارد.

جابجا کردن جوجه شترمرغ هایی که سنشان ۵ روز یا بیشتر باشد تحت شرایط نامساعد و یا تراکم زیاد، نتایج بدی برای شما خواهد داشت.

اگر جوجه شترمر غ ها را در در دمای بالای ۳۲ درجه جابجا کنید و به آب و خوراک دسترسی نداشته باشند، شاهد کاهش وزن در جوجه ها خواهید بود.

اگر دمای محیط نگهداری جوجه ها از ۲۷ درجه سانتیگراد پایین تر باشد، سلامتی جوجه ها به خطر می افتد. هرچند در مجموع گرما آسیب بیشتری به جوجه ها می زند.

اگر جوجه ها بیشتر از ۴ ساعت در حال انتقال و جابجایی باشند، باید فورا آب سالم در دسترسشان قرار دهید و دمای محیط نیز برای آن ها ۳۰ درجه سانتیگراد باشد.

بررسی جنین های تلف شده درون تخم شترمرغ از لحاظ باکتری شناسی

اگر بخواهید تخم شترمرغ هایی که به جوجه شترمرغ تبدیل نشده اند و درون آن ها جنین تلف شده قرار دارد را از نظر باکتری شناسی بررسی نمایید باید دوازده عدد از این تخم های تفریخ نشده  را بدون اینکه سوراخی درون پوسته آن ها قرار داشته باشد را به آزمایشگاه میکروب شناسی بفرستید.

آزمایشگاه پس از ضدعفونی پوسته تخم ها و شکستن آن، جنین را خارج کرده و در ظرف استریل قرار می دهند و سپس جنین، زرده و محتویات درون تخم را از لحاظ گونه های سالمونلا و دیگر نمونه برداری و کشت می نمایند.

البته اگر میزان هچر شماپایین باشد بهتر است که این آزمایش ها را انجام دهید تا مشکلات احتمالی را برای دوران جوجه کشی بعدی حل نمایید.

این مطلب دارد یک نظر

  1. same گفت:

    آریا منتخب پارسیان بهترینههههههه

یک نظر بدهید