چگونگی تقویت غدد فوق کلیه برای حفظ سلامتی

غدد فوق کلیوی می‌توانند قربانی عمده‌ای از عوامل استرس‌زا شوند که نتیجه آن خستگی آدرنال است. اما خبر خوب این است که یکی از راه‌های تقویت سلامت آدرنال، از طریق رژیم غذایی است.تقویت غدد فوق کلیه یا آدرنال به دلیل اهمیت آنها در تولید هورمونهای مهم برای داشتن زندگی سالم بسیار حایز اهمیت است.غدد فوق کلیه یا غده های آدرنال، دو غده درون ریز کوچک هستند که هر کدام روی کلیه ها قرار دارند آنهم با وزن حدود ۵ گرم ، این غده ها مسئول تولید بیش از ۵۰ هورمون مختلف هستند و البته به غیر از تولید هورمون، فعالیت هایی مانند تنظیم قند خون، هشیاری مغز، سلامت روده و کمک به تعادل معدنی بدن را نیز به عهده دارند.

سبک زندگی امروزی ما باعث شده با حجم وسیعی از تنش‌‏ها و نیاز‌‏های مرتبط با خانه،‌ خانواده، همسر، محل کار و… روبرو شویم که منجر به فرسودگی غدد آدرنال می‌‏شوند. وظیفه این غدد ترشح هورمون‌‏هایی است که کمک می‌‏کنند با استرس مقابله کنیم؛ اما وقتی استرس شدید می‌‏شود، توان آنها نیزکاهش یافته و خستگی غدد آدرنال اتفاق می‌‏افتد.

ترشح مداوم هورمون‌‏های استرس، در پاسخ به تنش‌‏های زندگی، باعث خستگی غدد آدرنال می‌‏شوند. درنتیجه از آن‌‏به‌‏بعد این هورمون‌‏ها کمتر تولید شده، و به‌‏طور نامنظم یا به‌‏میزان نامعقولی ترشح می‌‏شوند. مثلا به جای این که کورتیزول بیشتر در ابتدای روز ترشح شود، شب‌‏ها بیش‌‏ازحد تولید می‌‏شود. کورتیزول، هورمو‌‏نی است که از غدد فوق‌‏کلیه یا آدرنال، و در واکنش بدن به استرس ترشح می‌‏شود و چون مسئول تغییراتی در این زمینه است به آن « هورمون استرس » نیز می‌‏گویند. برخی به‌‏اشتباه، از کار افتادن غدد آدرنال را با خستگی آن یکی می‌‏گیرند. درحالی‌‏که از کار افتادن این غدد، بیماری بسیار نادر و خطری جدی برای سلامتی است.

آدرنال یک غدد درون ریز است که برای تولید انواع هورمون های ضروری مانند : آدرنالین و آلدسترون و استروئید ها و کورتیزول می باشد . از علائم خستگی آدرنال می تواند به احساس خستگی , درد , کاهش وزن بدون علت , فشار خون پایین , خواب , تحریم پذیری , مشکلات گوارشی , سرگیجه و تغییر رنگ پوست است . خستگی آدرنال را می تواند با یک آزمایش خون تشخیص داد .

راههای تقویت غدد فوق کلیه

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف منیزیم

منیزیم نقشی کلیدی در شکستن گلوکز و تبدیل آن به انرژی ایفا می‌کند. در حقیقت، حتی کمبود خفیف منیزیم می‌تواند بر سطوح انرژی و استقامت انسان تأثیرگذار باشد و همچنین می‌تواند به افسردگی منجر شود. زمانی که از خستگی آدرنال رنج می‌برید، سطوح منیزیم بدن خود را بررسی کنید. اگر سطح منیزیم پایین است، مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. میزان مصرف توصیه شده روزانه منیزیم ۳۵۰ میلی‌گرم برای مردان و ۳۰۰ میلی‌گرم برای زنان است. از جمله منابع غذایی خوب برای منیزیم می‌توان به سبزیجات برگ‌دار تیره، مغزهای خوراکی، دانه‌ها، ماهی، سویا، آووکادو، موز و شکلات تلخ اشاره کرد.

همچنین بخوانید:   علائمی که نشان می دهد کمبود ویتامین D دارید

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف آب

کم‌آبی بدن یکی از مشخصه‌های خستگی آدرنال است. از آنجایی که حدود ۷۰ درصد از کل وزن بدن انسان را آب تشکیل داده، هنگامی که سطوح کافی از این مایع حیات بخش در بدن وجود ندارد، سطح انرژی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. افزون بر این، آب به افزایش استقامت از طریق مبارزه با خستگی عضلانی کمک می‌کند.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی اسید گلیسیریزین است که شکستن کورتیزول را مهار می‌کند و از این رو، به بازگرداندن این هورمون به سطوح عادی کمک می‌کند. این گیاه سطوح دی هیدرواپی آندروسترون، یکی دیگر از هورمون‌های مبارزه با استرس را تقویت می‌کند. افزون بر تحریک تولید هورمون، ریشه شیرین بیان به حفظ سطوح انرژی کمک می‌کند و استقامت را افزایش می‌دهد.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف روغن نارگیل

تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط، در روغن نارگیل به راحتی گوارش می‌شوند و به عنوان شکلی از انرژی مستقیم استفاده می‌شوند. روغن نارگیل به حفظ سطوح انرژی کمک می‌کند. در صورت مصرف متعادل، روغن نارگیل می‌تواند به کاهش چربی شکمی، که خستگی آدرنال را افزایش می‌دهد، نیز کمک کند.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف ویتامین ث

یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که در تولید کورتیزول در غدد آدرنال نقش دارد. همچنین، ویتامین ث برای سنتز کاتکول آمین، به عنوان مثال، تولید نوراپی نفرین، اپی نفرین و دوپامین، مورد نیاز است. از این رو، این ویتامین به عنوان یک بلوک سازنده ضروری برای احیای غدد آدرنال کار می‌کند. افزون بر این، ویتامین ث سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف اسید پانتوتنیک

اسید پانتوتنیک یکی از ویتامین‌‏های گروه ب، و برای سلامت غدد آدرنال ضروری است. این ویتامین به‌‏طور طبیعی و به‌‏مقدار زیاد در غدد آدرنال وجو دارد، اما تولید بالای هورمون‌‏ها در پاسخ به استرس باعث می‌‏شود که مقدارش را کاهش یابد. یک دوز معمول برای بهبود خستگی آدرنال هزار و پانصد میلی‌‏گرم است، اما باید همراه با سایر ویتامین‌‏های گروه ب مصرف شود، زیرا این ویتامین‌‏ها تاثیر فزاینده‌‏ای « سینرژیک » همراه هم دارند.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف جنسینگ سیبری

معمولا پزشکان طب سنتی برای درمان خستگی آدرنال، جنسینگ سیبری یا « Eleutherococcus senticosus » استفاده می‌‏کنند. در خستگی آدرنال، ممکن است ارتباط بین غده‌‏های هیپوفیز و فوق‌‏کلیه مختل شود؛ و این گیاه، عمدتا روی غده هیپوفیز مغز اثر می کند، هیپوفیز نیز غدد فوق‌‏کلیه را تحریک کرده تا هورمون‌‏های بیشتری تولید کند. یک دوز معمولی جینسنگ سیبری برای درمان خستگی آدرنال صد تا دویست میلی‌‏گرم در روز است.

همچنین بخوانید:   پیشگیری از دیابت با خوراکی ها

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف گیاه رودیولا یا آلاسکا

گیاهی گل دار و زیباست که در یوکان، آلاسکا، سیبری و شمال چین یافت شده و به آن رودیولا یا ریشه رز می‌‏گویند. مانند جنسینگ سیبری، یکی از معدود گیاهانی است که به انطباق‌‏پذیری بدن کمک می‌‏کند. یعنی با افزایش مقاومت به خستگی، اثرات استرس را تعدیل می کند. رودیولا باعث تقویت غدد آدرنال، افزایش انرژی و بهبود خلق‌‏وخو می‌‏شود. ریشه خشک شده گیاه را در آب به مدت ده تا بیست دقیقه بجوشانید و مصرف روزانه آن را تا سه هفته ادامه دهید. چای سردشده این گیاه، همراه صبحانه برای افزایش انرژی بسیار مناسب است.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف آشواگاندا

به تازگی گیاهی در تعالیم پزشکی آیورودا هندی یافت شده، که به انطباق‌‏پذیری بدن می‌‏کند. ریشه گیاه به‌‏طور خاص برای غدد آدرنال مفید است و طبق مطالعات، تاثیر چشمگیری در کاهش استرس دارد. آشواگاندا به صورت تنتور، کپسول، چای ‌و خشک شده موجود است.

تقویت غدد فوق کلیه با مصرف اسانس کاج و رزماری

این روغن‌‏های فرار سال‌‏هاست که برای حفظ سلامت غدد آدرنال استفاده می‌‏شوند. خانم شِرلی پرایس، استاد و متخصص رایحه‌‏درمانی است. براساس تحقیقی که توسط او انجام شده و در کتاب رایحه‌‏درمانی برای متخصصین سلامت به چاپ رسیده است، اسانس کاج و رزماری به التیام قشرغده فوق‌‏کلیه کمک می‌‏کنند. این بخش نیز سوخت‌‏وساز چربی و قند و فشارخون را تنظیم می کند. برای استفاده از این روغن‌‏های فوق‌‏العاده، چند قطره از روغن کاج یا رزماری با کیفیت را، با یک قاشق چای‌‏خوری روغن نارگیل یا بادام شیرین رقیق کنید و روزانه روی شکم‌‏تان « ناحیه مربوط‌‏ به شبکه خورشیدی » بمالید. اسانس رقیق‌‏نشده آنها را نیز می‌‏توان روزانه، به‌‏صورت بخور و به مدت حداقل بیست دقیقه تنفس کرد.

سایر راهکارهای مفید برای تقویت غدد فوق کلیه

از مصرف غذاهای آماده خودداری کنید

بیشتر غذاهای آماده سرشار از سمومی مانند گلوتامات منوسدیم( ماده شیمیایی که به بعضی غذاها به خصوص گوشت برای تقویت مزه آن افزوده می شود) است که پس از مصرف آن بدن به طور مداوم دچار استرس می شود . تا زمانی که این ماده شیمیایی از بدن دفع شود بسته به توان سم زدایی کبد این عمل می تواند ساعت ها و یا چند روز طول بکشد.

نفس عمیق بکشید

بررسی ها نشان داده است تنفس عمیق حتی به مدت چند دقیقه باعث کاهش ترشح هورمون های استرس می شود و در نتیجه روی عملکرد غدد فوق کلیوی تاثیر می گذارد. بنابراین به هنگام گیر کردن در ترافیک و یا مکان پراسترس به جای عصبانی شدن ، نفس عمیق بکشید.

همچنین بخوانید:   آفت کش ها دشمن نیروی جنسی مردان

استرس را کاهش دهید

اگرچه شاید کنترل استرس، سخت است اما واقعیت این است که به جز شما هیچ کس دیگری نمی تواند استرس شما را کاهش دهد. پیاده روی، قرار گرفتن در طبیعت، بغل کردن فرزند، استراحت و…مفید است.

مصرف میوه و سبزی

استرس مزمن مواد مغذی بدن را از بین می برد. با افزایش مصرف میوه و سبزی، دریافت ویتامین و مواد معدنی و ریزمغذی ها را افزایش دهید تا بدن سریع تر بهبود پیدا کند.

مصرف کافئین را کاهش دهید

کافئین باعث تحریک غده فوق کلیوی و افت انرژی در انتهای روز می شود. کافئین همچنین سبب تحریک غده آدرنال به ترشح هورمون های استرس زا می شود و این باعث می شود بدن در حالت آماده باش باشد و انرژی خود را به سرعت مصرف کند و این کار سبب ایجاد بیماری خستگی آدرنال می شود. همچنین کافئین سبب تداخل خواب در شب و فشار بر روی غده فوق کلیه می شود.

  • اگر شما روزانه حداقل سه لیوان قهوه یا نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنید لازم است به یک لیوان آن را کاهش دهید یا کلا حذف کنید
  • به جای آن نیز می توانید چای ریحان یا چای سبز مصرف کنید
  • چای گیاهی به ویژه چای نعناع برای بدن مفید است.

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش بهترین راه حل برای رهایی از استرس است. اما ورزش بیش از حد روی این غده فشار وارد می کند. فعالیت جسمی یک راه عالی برای مبارزه با خستگی آدرنال است و نیاز به فعالیت شدید نیست.

حرکات ساده ورزشی مانند : پیاده روی , آهسته دویدن , رقص و شنا می تواند شما را فعال نگه دارد و به بهبود عملکرد غده فوق کلیه کمک می کند. همچنین ورزش کردن یک راه عالی برای آزاد سازی بدن از سموم و افزایش استقامت و سوخت و ساز بدن است.

ویتامین مصرف کنید

غدد فوق کلیوی نسبت به هر عضو و یا غده در بدن، بیشترین میزان ویتامین C را مصرف می کند.ویتامین C برای تولید هورمون های غده فوق کلیوی لازم است.

ویتامین B5 استفاده کنید

این ویتامین برای این غده مفید است. برای تقویت غدد فوق کلیه از این ویتامین مصرف کنید.

از مصرف شکر و محصولات گندم تصفیه شده بپرهیزید

این نوع مواد غذایی باعث نوسان سریع قند خون می شود که در نتیجه غده فوق کلیه از خود عکس العمل نشان می دهد.

در هر وعده غذایی مقداری پروتئین مصرف کنید

این امر باعث می شود میزان قند خون ثابت بماند و روی غده فوق کلیوی فشار وارد نشود. پروتئین علاوه بر گوشت قرمز در گیاهان بنشنی مانند لوبیا، خشکبار ، تخمه و آواکادو نیز موجود است.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید