عوارض جانبی مصرف آکاربوز در درمان دیابت

دیابت مجموعه ای از بیماری هاست که با ایجاد مشکل در تولید هورمون انسولین در بدن به وجود می آید . این بیماری مادام العمر است و از انجایی که احتمال ابتلا به آن در مخصوصا در نوع ۲ دیابت در افراد بزرگسال بیشتر است به آن دیابت بزرگسالان نیز گفته میشود

شایع ترین نوع دیبات دیابت نوع ۲ می باشد که عمدتا به دلیل چاقی روی کودکان و نوجوانان نیز تاثیر می گذارد

آکاربوز را در کنار سایر قرص­هایی که برای دیابت مصرف می­شود، می­توان استفاده نمود. در دو دوز ۵۰ و ۱۰۰ موجود بوده و با توجه به میزان گلوکز خون دوز آن برای بیمار مشخص خواهد شد. مصرف این دارو جهت درمان دیابت می­تواند عوارضی همچون درد معده، اسهال و استفراغ را به همراه داشته باشد. در صورتی که این عوارض بسیار جدی بود همچون سرخی، تورم پوست و… حتما به پزشک معالجه کنید. در مصرف این قرص زیاده‌روی نکنید چرا که ممکن است مشکلات تنفسی ایجاد کند.

برای درمان دیابت دارو های مختلفی از داروی های تزریقی مانند انسولین تا داروههای خوراکی مانند اکاربوز و متفورمین تجویز میشود با این که این دارو های برای درمان دیابت استفاده میشود ولی تمامی دارو ها دارای عوارض جانبی هستند اگر چه ممکن است در افراد مختلف برخی از این عوارض نمایش داده شود با این حال در ادامه عوارض جانبی مصرف اکاربوز را بیان میکنیم

 

عوارض جانبی مصرف آکاربوز

اسهال، گاز، ناراحتی و درد شکمی از عوارضی هستند که ممکن است در چند هفته اول درمان با آکاربوز رخ می دهد. این عوارض معمولا با گذشت زمان و پس از سازگاری بدن با دارو، کاهش می یابد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک خود یا یک داروساز اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که هر دارویی علاوه بر مزایا و اثرات مفید، عوارض جانبی نیز دارد البته بسیاری از افراد هرگز با عوارض جانبی داروها مواجه نمیشوند. پزشک شما دارو را به این دلیل تجویز میکند که سودمندی آنرا بیشتر از عوارض جانبی احتمالی تشخیص داده است.

در هنگام مصرف آکاربوز برای درمان دیابت خود، اگر هرگونه عارضه جانبی جدی ، از جمله علائم مشکلات کبدی (مانند تهوع و استفراغی که قطع نمی شود، از دست دادن اشتها، درد معده و شکم، زردی چشم و پوست، ادرار تیره) مشاهده کردید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف آکاربوز  Acarbose در شرایط معمولی، موجب کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) نمی شود اما درصورتی که این دارو همراه با سایر داروهای دیابت تجویز شود، کالری کافی از غذا دریافت نشده و یا اگر ورزش های سنگین غیرمعمول انجام شود ممکن است قند خون فرد پایین بیاید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید