چرا تایمر لباسشویی جلو نمیرود؟

در این مقاله قصد داریم به مباحثی که سبب نقص و توقف چرخه شستشو از طریق تنظیم کننده برنامه یا به بیان دیگر علت گیر کردن و جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی است، بپردازیم. در بسیاری از موارد، با اطلاع از مسائل کوچک و تعمیر جزئی، می توان از پرداخت هزینه های بیشتر در تعویض قطعات دستگاه توسط افراد کم تجربه ممانعت به‌عمل آورد.

 در مجموع نقص تایمر ماشین لباسشویی می‌تواند به علت ایراد در قطعات دیگر هم ایجاد شود. در صورتی که نمی‌دانید چرا تایمر جلو نمی‌رود و در یک عدد خاص ثابت شده است، ممکن است به دلیل خرابی موتور تایمر باشد. در این وضعیت کارشناس فنی با سنجش و کنترل آن، اقدام به تنظیم دوباره تایمر و یا تعویض آن می نماید. به ندرت هم پیش می‌آید که تایمر در بعضی از چرخه‌ها گیر کرده و یا در یک عملکرد خاص متوقف شود.

در ادامه به بررسی علت جلو نرفتن تایمر لباسشویی و راه حل های آن خواهیم پرداخت.

اولین علت کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی: خرابی میکروسوئیچ

میکروسوئیچ در واقع همان نگه‌دارنده درب لباسشویی می‌باشد و به نوعی ایمنی دستگاه هنگام طی شدن فرایند شستشو را تامین خواهد کرد، میکروسوئیچ از دو بخش سوپاپ و سوئیچ تشکیل شده که نقص در راندمان هر کدام از این‌ها می ‌تواند یکی از علل جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی باشد.

توصیه می‌شود در زمان بروز مشکل و جلو نرفتن تایمر لباسشویی در ابتدا میکروسوئیچ دستگاه را مورد وارسی قرار دهید.

سوپاپ میکروسوئیچ در زیر صفحه بالایی لباسشویی قرار دارد و وظیفه جریان دادن برق درب را در موتور و تایمر دستگاه بر عهده دارد. چنانچه برق جریان پیدا نکند؛ می‌تواند علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی گردد. در غیر این صورت کارکرد سوئیچ درب لباسشویی را بایستی مورد بررسی قرار دهیم.

افزون بر این، اتصالات میکروسوئیچ هم حتما بایستی مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که دربعضی اوقات مشکل از خود میکروسوئیچ نیست و ایراد در اتصالات موجود می‌باشد.

دومین علت کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی: خرابی هیدروستات

هیدروستات در ماشین لباسشویی نقش تنظیم آب را با باز و بسته نمودن ورودی‌های آب را بر عهده دارد، بروز نقص و مشکل در هیدروستات از این جهت میتواند سبب جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی باشد که هیدروستات صرفا در هنگام تنظیم شدن سطح آب به موتور دستگاه فرمان می دهد.

هرگاه ماشین لباسشویی شما پر از آب می‌شود؛ اما تایمر آن به هیچ وجه کار نمی‌کند این احتمال وجود دارد که هیدروستات با خرابی و نقص مواجه شده است. به جهت رفع این دلیل کار نکردن تایمر ماشین لباسشویی، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و پس از جدا کردن هیدروستات از اتصالات موجود در قطعه، ارزیابی های لازم را انجام دهید.

چگونه خرابی هایی که علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی هستند را عیب یابی و تعمیر کنیم؟

با توجه به اجزای مربوط به وقوع این ایراد در ماشین لباسشویی، که در بخش‌های بالا به آن اشاره شد، حال میخواهیم این مشکل را عیب یابی و رفع کنیم . در واقع این مراحل راهنمای تعمیرات لباسشویی  هستند پس مراحل را دقیقا همانطور که گفته شده دنبال کنید.

  • تعویض تایمر: در صورتی که لباسشویی شما در یک چرخه ثابت شده است و پیشرفت نمی کند، ممکن است به علت خرابی تایمر باشد.

در ابتدا، لباسشویی را از برق بکشید و ولوم کنترل را جدا نمایید. سپس پوشش پلاستیکی مرکز دکمه را به طرف بیرون بکشید تا گیره ای که دکمه را نگه می دارد، مشاهده نمایید. تایمر دستگاه را جدا کنید و با استفاده از یک آچار، پیچ و مهره‌ های نگهدارنده تایمر را که در صفحه جلویی قرار گرفته است، تایمر را به عقب بکشید و جدا کنید. گیره ‌های نگهدارنده پلاستیکی که هر سمت سیم متصل به برق هستند را فشار دهید تا بتوانید دو شاخه را از تایمر لباسشویی بکشید. تایمر جدید را به پنل متصل کنید. و در آخر دوشاخه را به تایمر جدید متصل کرده و همه چیز را به ترتیب و معکوس دوباره اجرا نماید.

  • نحوه تست میکروسوئیچ درب در ماشین لباسشویی: در ابتدا ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید. پوشش لباسشویی را باز کنید تا کلید درب را مشاهده کنید. پس از یافتن کلید میکروسوئیچ، اطمینان پیدا کنید که هیچ گونه اهرم یا محرکی که سبب بستن میکروسوئیچ است دچار آسیب دیده گی نشده و سوئیچ به طور مکانیکی در موقع بسته شدن درب فعال می شود. در صورتی که با انجام بررسی‌های گفته شده مشکلی پیدا نشد، سوییچ را بردارید و مولتی متر خود را تست کنید. سپس دکمه سوئیچ را فشار داده و نگه دارید، پروب ها را در حالت اهم سنج روی ترمینال‌های سوئیچ قرار داده ، بایستی مقدار صفر شود. در غیر این صورت علت جلو نرفتن تایمر ماشین لباسشویی کلید درب است که بایستی تعویض شود.
  • نحوه بررسی سنسور سطح آب: قبل از شروع کار حتما دستگاه را از برق بکشید. سپس شلنگ مربوطه را در آب غوطه ور سازید، در زمانی که هوا را در آن می دمید، سر دیگر آن را محکم ببندید و در پی حباب باشید. بایستی شلنگ را از نظر وجود ترک، ساییدگی یا انسداد ارزیابی کنید. در برخی مواقع ممکن است نیاز به تعویض سنسور سطح آب داشته باشید.
  • نحوه بازرسی از دکمه ولوم تایمر: در ابتدا از جدا سازی دستگاه از برق اطمینان حاصل کنید، به جهت دسترسی به دکمه ولوم تایمر پشت تایمر  پنل برد را جدا سازی کنید. دکمه را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که زمان بیرون کشیدن و فشار دادن دکمه، تایمر حتما درگیر شده است. در غیر این صورت نیاز به تعویض دکمه ولوم خواهید داشت.

سخن آخر

نقص تایمر ماشین لباسشویی می تواند به دلیل ایراد قطعات دیگر نیز ایجاد گردد. نقص در تایمر لباسشویی به این صورت است که تایمر بر روی یک عدد خاص ثابت شده، که میتواند به علل مختلفی وابسته باشد. گاهی اوقات نیز پیش خواهد آمد که تایمر در یک چرخه متوقف شده و عملکردی از خود نشان نمیدهد.

خرابی میکروسوئیچ یکی از علل کار نکردن تایمر لباسشویی است. میکروسوئیچ به عبارتی همان نگهدارنده درب لباسشویی است که در تامین امنیت دستگاه در هنگام شست و شو نقش مهمی را ایفا میکند. از دیگر علل‌ها میتواند خرابی هیدروستات باشد. نقش هیدروستات در لباسشویی تنظیم آب و باز و بسته کردن ورودی‌های آب است.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید