برای درمان پروستات چه بخوریم؟

پروستات یکی از اعضای مهم جسم انسان است که در مردان وجود دارد. این عضو در قسمت پایینی مثانه قرار دارد و برای تولید مایع منی و کنترل ادرار مهم است. با افزایش سن، پروستات به طور طبیعی بزرگتر می شود، اما در بعضی از موارد ممکن است به علت بیماری های مختلف نظیر التهاب، التهاب عفونی، سرطان و غیره بزرگتر شود و باعث مشکلات جدی شود.

اعضای پروستات شامل غده های بزرگ و کوچک هستند که مواد را تولید می کنند که در تشکیل مایع منی نقش دارند. همچنین پروستات با تنظیم جریان ادرار به عنوان یک صمام عمل می کند. با افزایش سن، غده های پروستات بزرگتر شده و می توانند به علت التهاب یا سرطان درد، سختی و سایر مشکلات را به دنبال داشته باشند.

یکی از مشکلات شایع پروستات آنلارژی است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. علائم آنلارژی شامل تورم و التهاب پروستات، درد و ناراحتی در منطقه پروستات، سختی در ادرار کردن، ادرار کم، ادرار شبانه بیشتر، نیاز مکرر به ادرار کردن و غیره هستند. برای درمان آنلارژی پروستات ممکن است داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک، داروهای تخصصی برای کاهش سایز پروستات و یا جراحی لازم باشد.

سرطان پروستات یکی از بزرگترین مشکلات پروستات است. این نوع سرطان بسیار شایع در مردان است و معمولاً در سنین بالای ۵۰ سال شروع می شود. علائم سرطان پروستات شامل درد و سختی در منطقه پروستات، خون در ادرار یا منی، سختی در ادرار کردن، نیاز مکرر به ادرار کردن و غیره هستند. برای تشخیص سرطان پروستات، پزشک ممکن است از آزمایش خون، آزمایش PSA و بررسی بازوی پروستات استفاده کند. درمان سرطان پروستات شامل جراحی، رادیوتراپی و درمان هورمونی می باشد.

علاوه بر سرطان و آنلارژی، پروستات ممکن است به علت التهاب و التهاب عفونی نیز مشکل داشته باشد. در صورتی که التهاب پروستات به علت عفونت باکتریایی اتفاق بیفتد، ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شود. در صورتی که التهاب پروستات به علت دیگر عوامل اتفاق بیفتد، ممکن است با داروهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک درمان شود.

به طور کلی، پروستات یک عضو مهم جسم انسان است که برای تولید مایع منی و کنترل ادرار بسیار مهم است. با افزایش سن، پروستات به طور طبیعی بزرگتر می شود، اما در صورتی که به علت بیماری های مختلف نظیر سرطان، آنلارژی و التهاب مشکل داشته باشد، ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. برای جلوگیری از بروز مشکلات پروستات، بهتر است سالمندان بالای ۵۰ سال به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند و آزمایش PSA را انجام دهند. همچنین، تغذیه سالم و ورزش منظم نیز می تواند به حفظ سلامت پروستات کمک کند.

همچنین بخوانید:   عفونت خون

مواد غذایی مفید برای پروستات

پروستات غده‌ای در بخش آناتومی جنسی مردانه است. رژیم غذایی و تغذیه می‌تواند ریسک ابتلا به انواع بیماری های پروستات ازجمله سرطان پروستات را در مردان کاهش دهد. نتایج پژوهش‌ها حاکی از این هستند که بزرگی پروستات خوش خیم را می‌توان با رژیم غذایی و غذاهای مفید برای پروستات کنترل یا حتی درمان کرد.

مواد غذایی مفید برای پروستات عبارتند از:

  1. ماهی قزل‌آلا به‌خاطر اسید چرب از التهاب جلوگیری می‌کند.
  2. گوجه‌فرنگی یک آنتی‌اکسیدان طبیعی سرشار از لیکوپن است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات و کنترل روند پیشروی بیماری مفید است.
  3. کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز به‌خاطر داشتن سولفورافان جزء مواد غذایی مفید برای پروستات هستند که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.
  4. مغزها و آجیل‌ها میزان روی بالایی دارند که روی مورد نیاز پروستات را تامین می‌کنند.
  5. توت‌ها مثل زغال‌اخته، تمشک، شاتوت، توت‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند.
  6. مرکبات حاوی ویتامین C هستند که سلامت پروستات را حفظ می‌کنند.
  7. سیر و پیاز
  8. دانه کنجد به‌خاطر داشتن روی جزء غذاهای مفید برای پروستات به‌شمار می‌آید.
  9. فلفل دلمه‌ای به‌خاطر داشتن ویتامین C اهمیت زیادی در حفظ سلامت پروستات دارد.
  10. ماهی سالمون حاوی چربی سالم است که از افزایش وزن و بزرگی پروستات خوش خیم جلوگیری می‌کند.
  11. آووکادو حاوی ماده بتا-سیتوزترول است که علائم بزرگی پروستات را کاهش می‌دهد. به‌همین دلیل در صدر محبوب‌ترین مواد غذایی مفید برای پروستات قرار می‌گیرد.
  12. سویا هم در لیست غذاهای مفید برای پروستات قرار دارد که نه‌تنها رشد پروستات را کم می‌کند بلکه میزان سلول‌های سرطانی پروستات را هم کاهش می‌دهد.

برای پروستات چه بخوریم؟

اگر برایتان سوال است که برای پروستات چه بخوریم یا اینکه مواد غذایی مفید برای پروستات کدامند تا به کمک آن‌ها بتوان از ابتلا به بیماری‌های پروستات، بزرگی پروستات یا سرطان پروستات جلوگیری کرد یا روند پیشروی سرطان پروستات را کاهش داد، برای حفظ سلامت پروستات این مواد غذایی مفید را در رژیم تغذیه‌ای خود بگنجانید:

  • بادام زمینی
  • کلم بروکلی
  • فلفل قرمز
  • چای سبز
  • قارچ
  • تخم کدو
  • زردچوبه
همچنین بخوانید:   خطرات ورزش کردن با شکم پر

سبزیجات مفید برای پروستات

سبزیجات چلیپایی یعنی سبزیجات خانواده کلم‌ها جزء سبزیجات و مواد غذایی مفید برای پروستات هستند که ویژگی‌شان کاهش سرعت رشد سرطان پروستات است. به‌علاوه اینکه، سبزیجات به‌خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی گزینه بسیار عالی برای پیشگیری یا کنترل سرطان پروستات به‌شمار می‌آیند. سبزیجات مفید برای پروستات عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • اسفناج
  • گل‌کلم
  • کلم‌پیچ

میوه های مفید برای پروستات

رژیم غذایی حاوی میوه و مصرف روزانه برخی میوه‌ها می‌تواند علائم بزرگی پروستات را کاهش داده و کمکی برای درمان پروستات، یا حتی پیشگیری از سرطان پروستات باشد. میوه‌های مفید برای پروستات عبارتند از:

میوه فواید
گوجه فرنگی حاوی لیکوپن که به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث سلامت پروستات می‌شود.
آووکادو حاوی بتا سیتوسترول و مفید برای بزرگی پروستات، سرطان پروستات و دفع ادرار بهتر
انار و آب انار حاوی آنتی اکسیدان و ماده دارویی الاژیتانین برای تقویت سلامت پروستات، جلوگیری از رشد سرطان پروستات، تسریع مرگ سلول‌های سرطانی
انواع توت (توت‌فرنگی، بلک‌بری، رزبری و بلوبری) حاوی آنتی‌اکسیدان و دفع‌کننده رادیکال‌های آزاد بدن
مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت و لیموترش سبز) حاوی ویتامین C و محافظت از پروستات
میوه‌های مفید برای پروستات

بهترین دمنوش گیاهی برای پروستات

مصرف دمنوش گیاهی برای پروستات در موارد معمول و بزرگی پروستات خوش‌خیم می‌تواند اثرگذار باشد اما فراموش نکنید که دمنوش‌های گیاهی نمی‌توانند درمان اصلی باشند. برای درمان پروستات حتما باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. دمنوش‌های گیاهی مفید برای پروستات عبارتند از:

  • دمنوش ریشه شیرین‌بیان
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش جوز برزیلی
  • دمنوش افسنطین
  • دمنوش گزنه
  • دمنوش گل شبدر قرمز

چای سبز برای سلامت پروستات

چای سبز یکی از غذاهای مفید برای پروستات است که به‌خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان همانند سپر محافظ بدن در مقابل ویروس و باکتری‌ها عمل می‌کند. مصرف چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که روزی ۳ لیوان چای سبز می‌نوشند، بسیار پایین‌تر است.

چای سبز یکی از غذاهای مفید برای پروستات است که به‌خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان همانند سپر محافظ بدن در مقابل ویروس و باکتری‌ها عمل می‌کند.

همچنین بخوانید:   خروپف می‌تواند موجب سکته‌ شود

ادویه های مفید برای پروستات

زردچوبه از ادویه‌های مفید برای پروستات است که می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند، مانع از پیشروی سرطان پروستات یا بزرگی پروستات شود یا حتی مصرف ادویه در رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان پروستات می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

زنجبیل و پروستات

زنجبیل از مواد غذایی مفید برای پروستات است که می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. وجود روی و ویتامین C در زنجبیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و التهاب و عفونت پروستات را از بین می‌برد. به‌علاوه اینکه مصرف زنجبیل از بزرگ‌شدن پروستات هم جلوگیری می‌کند.

برنج و پروستات

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که جزء مواد غذایی مفید برای پروستات قرار می‌گیرد.

سیر و پروستات

سیر حاوی آنتی‌اکسیدان است و به‌همین دلیل در لیست مواد غذایی مفید برای پروستات قرار می‌گیرد.

آبغوره و پروستات

آبغوره نوعی آنتی‌اکسیدان قوی سرشار از اسیدهای ارگانیک مثل اسید مالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و اسید گلوکولیک است که برای سلامت قلب، معده و پروستات مفید است.

روغن تخمه کدو و پروستات

روغن تخم کدو از خوراکی‌های مفید برای پروستات است که از سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند. این ماده غذایی مفید مشکلات جنسی ناشی از اختلال پروستات و تکرر ادرار را نیز برطرف می‌کند.

پروستات و پیاز

پیاز همانند سیر سرشار از آنتی اکسیدان، آنزیم و ترکیب‌های گیاهی مفید برای پروستات است که ریسک ابتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را کاهش می‌دهد.

گزنه و پروستات

گزنه از مواد غذایی مفید برای پروستات است که از بزرگی پروستات، التهاب پروستات و سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. البته ریشه گزنه تاثیری در کوچک‌کردن یا برگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد، صرفا می‌تواند مانع از بزرگی پروستات شود.

آویشن و پروستات

آویشن می‌تواند احتمال سرطان پروستات را کاهش دهد.

زردچوبه و پروستات

زردچوبه از ماده‌های غذایی مفید برای پروستات است که خاصیت ضدالتهابی دارد که از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند.

دارچین برای پروستات

دارچین هم از مواد غذایی مفید برای پروستات است که خاصیت ضدالتهابی از التهاب و عفونت پروستات پیشگیری می‌کند.

عرق گیاهی برای پروستات

این عرق نوعی عرق گیاهی برای تقویت مجاری ادراری و قوای جنسی است که علائم پروستات را برطرف می‌کند.

عرق کاژیره برای پروستات

عرق کاریژه نوعی دارو گیاهی متشکل از ۹ گیاه است که برای درمان عفونت و التهاب مجاری ادراری و پروستات مفید است.

بهترین مواد غذایی برای سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان مردانه است که رابطه تنگاتنگی با رژیم غذایی دارد. با گنجاندن برخی غذاهای مفید در رژیم غذایی می‌توان ریسک ابتلا به سرطان پروستات را به حداقل رساند. بهترین مواد غذایی برای سرطان پروستات عبارتند از:

  • سویا
  • گوجه‌فرنگی
  • کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم غنچه‌ای، گل‌کلم و اسفناج

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید