برای سفیدی دندان چه کنیم؟

دندان ها یکی از مهمترین اجزای صورت هستند که در زیبا دیده شدن ما نقش بسیار مهمی دارند. داشتن دندان های سالم تنها هنگامی ممکن است که به بهداشت دهان و دندان توجه کنیم و مسواک زدن، استفاده از دهان شویه و نخ دندان را به فراموشی نسپاریم.

اما ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است، از همین امروز تصمیم بگیرید که به صورت جدی از دندان های خود مراقبت کنید تا بتوانید همواره مرواریدهای سفید و درخشانی در دهان خود داشته باشید.

متاسفانه نود درصد از مردم، هنگامی به یاد دندان های خود می افتند که دندان درد امان آنها را بریده است و در این شرایط دست به دامن مسواک می شوند، بی خبر از اینکه سلامتی دندان ها یک شبه از دست نرفته است که با یک مسواک زدن دوباره سالم و سفید شود. پس مراقبت از دندان ها باید جزء برنامه های روزانه ما باشد تا همواره دندان هایی سالم و درخشان داشته باشیم.

روش های خانگی بسیاری وجود دارند که به شما کمک می کنند تا اگر دندان هایتان زرد شده است، بتوانید آنها را مجدد سفید و درخشان نمایید. با کمک این راهکارها می توانید به راحتی در منزل دندان هایتان را سفید و درخشان نمایید.

چرا دندان ها زرد می‌ شوند؟

دلایل مختلفی برای زرد شدن دندانها وجود دارد، که می‌توان آنها را به دو دلیل عمده تقسیم کرد؛ که هر دو علت با افزایش سن تشدید پیدا میکنند و سفیدی دندان را از بین می‌برند.

۱- از بین رفتن سفیدی دندان با لکه های خوراکی

غذاها و نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه، می توانند دندان ها را لکه دار کنند. بعضی از این غذاها و نوشیدنی ها مینای دندان را هم پوشانده و باعث افزایش زردی آن می‌شود.

همچنین بخوانید:   با روشهای طبیعی دندان درد و بوی بد دهان را درمان کنید!

از دیگر مواردی که میتوانند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و یا حتی مصرف انواع خاصی از آنتی بیوتیک است.

۲- کاهش ضخامت مینای دندان‌ها

دندان از چند لایه متفاوت تشکیل شده است. از جمله‌ی این بخش‌ها، تاج دندان است که بر روی آن مینای دندان قرار گرفته است. به صورت معمول مینای دندان سفید رنگ است؛ اما رژیم غذایی، مواد مصرفی و افزایش سن بر روی ضخامت آن اثر می‌گذارند.

احتمالا مشاهده کرده‌اید به برخی در کودکی، به درستی قطره آهن داده نشده است؛ و این منجر به تغییر رنگ مینای دندان آن‌ها شده است.

روش های سفید کردن دندان ها در خانه

۱. سفید کردن دندان با زردچوبه

برای استفاده از این روش باید با زردچوبه یک خمیر نسبتا نرم ایجاد کنید تا بتوانید، دندان‌هایتان را با آن مسواک بزنید.

برای این کار کافی است یک قاشق غذا خوری زردچوبه طبیعی را با کمی آب ترکیب کنید و چند قطره نعنا، برای ایجاد طعم مطلوب، اضافه کنید. میزان آب، به قدری باشد که یک ترکیب نسبتا نرم ایجاد شود.

با خمیر زردچوبه، حدود ۳ دقیقه به خوبی مسواک بزنید. به خصوص دندان‌های جلو را که نمایان هستند.

۲. سفیدی دندان با جوش شیرین و آب لیمو

مانند روش قبل، یک قاشق جوش شیرین را این مرتبه با آب لیمو ترکیب کنید. کافی است تنها چند قطره آب لیمو اضافه کنید تا یک خمیر نسبتا نرم از جوش شیرین به دست بیاد؛ و بعد اقدام به مسواک زدن با آن کنید.

توجه کنید از هر یک از روش‌هایی که برای شما می‌گوییم، بیش از یک مرتبه در هفته استفاده کنید. در غیر این صورت، احتمال آسیب رسیدن به میناهای دندان شما هست.

همچنین بخوانید:   این 5 نشانه را جدی بگیرید

۳. سفید کردن دندان با ذغال چوب فعال یا ذغال سنگ

پودر زغال فعال را در یک کاسه بریزید و مسواک‌تان را کمی نم‌دار و در آن، فرو کنید. برای مدت ۲ تا ۳ دقیقه، اقدام به مسواک زدن کنید. به این مورد توجه کنید که به هیچ وجه، اقدام به بلعیدن آب دهان‌تان که آغشته به پودر فعال ذغال شده است، نکنید.

۴. سفیدی دندان با توت فرنگی

برای سفید کردن دندان با توت فرنگی، دو روش دارید:

  • ۲ عدد توت فرنگی را له کنید و با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر شل به دست بیاید. با این خمیر، اقدام به ۳ دقیقه مسواک زدن کنید. می‌توانید دو مرتبه از این روش در سال استفاده کنید.
  • ۲ عدد توت فرنگی را له کنید و با کمی نوشابه گازدار مشکی ترکیب کنید و اقدام به مسواک زدن کنید.

۵. سفید کردن دندان با جوش شیرین و سرکه

۱ قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در دهانتان برای ۲ دقیقه بچرخانید. سپس، مسواک خود را در سرکه سیب قرار دهید و برای کمک به حذف لکه ها مسواک بزنید. پس از شستشوی دهانتان با آب، با خمیر دندان مسواک بزنید تا سرکه سیب حذف شود.

۶. سفیدی دندان با برگ ریحان

در این روش، چند برگ ریحان را بسیار ریز کنید و کمی جوش شیرین و نمک به آن اضافه کنید؛ به شکلی که در انتها، یک خمیر سبز رنگ ایجاد شود. به مدت ۵ دقیقه، اقدام به مسواک زدن با این خمیر کنید.

یکی از مزیت‌های این روش، طعم مطلوب خمیر ریحان است.

همچنین بخوانید:   بیماریهای لثه ،نشانه‌های بیماری لثه

به دلیل طبیعی بودن مواد مورد استفاده در این روش، می‌توانید هفته‌ای دو مرتبه اقدام به این کار کنید.

۷. سفید کردن دندان با پراکسید هیدروژن

در این روش، کمی خمیر دندان را با پراکسید هیدروژن ترکیب کنید و به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. دقت کنید که اگر دندان‌هایتان حساس است، از این روش استفاده نکنید.

برای مدت یک هفته، هر روز مسواک بزنید؛ اما فقط هر ۳ ماه یک مرتبه، اقدام به استفاده از این روش کنید.

۸. سفیدی دندان با نمک

نمک، آب و جوش شیرین ۳ ماده اصلی تشکیل دهنده این ترکیب است. در یک کاسه، نصف قاشق چای خوری نمک و جوش شیرین با کمی آب ترکیب کنید تا خمیر نسبتا شلی ایجاد شود. پس از آن اقدام به مسواک زدن دندان‌هایتان برای ۲ دقیقه کنید.

با توجه به شور بودن این خمیر، به هیچ وجه آن را میل نکنید.

۹. سفید کردن دندان با پوست موز

می‌شود گفت این راه، راحت‌ترین روشی است که در این مطالعه کرده‌اید. کافی است پس از میل کردن یک موز، پوست ان را برای مدت ۵ دقیقه بر روی دندان‌هایتان حرکت دهید و اثر آن را ببینید. برای افزایش قدرت این روش، می‌توانید پس از آن از خمیر جوش شیرین و آب لیمو استفاده کنید.

۱۰. سفیدی دندان با روغن نارگیل

همچون روش قبلی، این راه نیز بسیار آسان است. کافی است انگشت اشاره خودتان را در کمی روغن نارگیل فرو کنید؛ و برای ۵ دقیقه، با انگشت‌تان، دندان‌هایتان را مسواک بزنید. جالب است بدانید روغن نارگیل دارای اسیدی به نام “لاوریک” است که می‌تواند منجر به سفیدی دندان‌ها شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید