بررسی نقش مشاوران زوج درمانی و خانواده در بهبود روابط

مشاوره زوج درمانی و خانواده درمانی

زوج های متاهل ممکن است برای رفع مشکلات ارتباطی تصمیم بگیریند که به یک مشاور مراجعه کنند. اغلب، مشکلاتی بین زوجین در روابط ایجاد می شود. در پس مشکلات عوامل مختلفی نهفته است. مشاوران خانواده درمانی و زوج درمانی می توانند به شناسایی عوامل موثر و حل مشکل کمک کنند . این کار با تکنیک های مختلف برای تغییر الگوهای رفتاری انجام می شود.

تعارضات در ازدواج اغلب ناشی از تأثیرات رفتاری پویایی خانواده است. چه فرزندان درگیر باشند و چه پدر و مادر، روابط دیگر بر ازدواج تأثیر می گذارد. به همین دلیل، همه روابط باید مورد توجه قرار گیرد و بهبود یابد تا در نهایت پیوند بین همسران و خانواده به طور کلی تقویت شود.

بیایید بررسی کنیم که چگونه یک مشاور خانواده درمانی می تواند روابط بین زوجین و خانواده شما را به طور موثری بهبود بخشد. مشاوران خانواده درمانی و ازدواج کمک زیادی به حل هرگونه تعارض یا تنش در روابط زوجین یا پیوند با خانواده می کنند.

در ادامه ۹ کاری که مشاوره زوجین و خانواده درمانی انجام میدهند آورده شده است. با ما همراه باشید:

۱.    پویایی خانوار را بهبود می بخشد

پویایی‌هایی در هر خانواده وجود دارد که مستقیماً بر روابط تأثیر می‌گذارند. بهترین راه برای بهبود پویایی در یک خانواده این است که آنها را در یک راستا قرار دهیم. مشکلات زمانی رخ می دهد که اعضای خانواده شروع به پا گذاشتن روی انگشتان یکدیگر می کنند یا زمانی که روزهای سختی پیش می آید.

که می تواند شامل هر چیزی باشد، از توصیه های ناخواسته توسط همسر، عدم هماهنگی اعضای خانواده، احساس ناشناخته بودن، مهارت های متضاد والدین، مشکلات مالی ، مرگ در خانواده و بسیاری از چیزهای دیگر. این موارد به راحتی می توانند تأثیر منفی بر رفتار داشته باشند و روابط را تیره کنند.

با مشاوره، مشاوران خانواده درمانی و زوجین می‌توانند به زوج‌ها و خانواده‌هایشان برای یافتن راه‌حلی پایدار با تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی مانند بهبود ارتباطات کمک کنند .

بین مشاوره خانواده درمانی و زوج درمانی تفاوت هایی وجود دارد که میتوانید در این خصوص مطالعه کنید.

۲.    روابط را تقویت می کند

مشاوران زوج درمانی در مورد تقویت روابط صحبت می کنند. مردم اغلب زمانی که به مشاوره فکر می کنند، ذهن آنها به سمت حل تعارض می رود، اما جلسات مشاوره فراتر از حل مشکل است.

مشاوران با همکاری با زوج‌ها و خانواده‌هایشان می‌توانند آنها را نزدیک‌تر کرده و پیوندشان را تقویت کنند . برقراری مجدد وحدت در طول جلسات، احساس شگفت انگیزی است که واقعاً قلب را به یکدیگر نزدیک می کند. برای اکثر افراد، وحدت آخرین تکه پازلی است که برای استفاده حداکثری از جلسات مشاوره لازم است.

۳.    همه را مخاطب قرار می دهد

مشاور خانواده درمانی همه افراد خانواده را مورد خطاب قرار می دهد. برای اینکه یک قرارداد بین اعضای خانواده ثابت بماند، همه باید تغییر کنند . مشاوران این تغییرات مهم را با مشاوره به افراد و زوج/خانواده در کل تشویق می کنند.

۴.    مهارت های ارتباطی را بهبود می بخشد

تفاوت های مشاوره خانواده و زوج درمانی

یکی از راه های اصلی درک یکدیگر یا شناخت یک فرد از طریق ارتباط است. ارتباط موثر در روابط یک نیاز اساسی است، اما اغلب نادیده گرفته می شود.

مشاوران زوج درمانی به عنوان میانجی عمل می کنند و به حل اختلافات بین زوج ها یا سایر اعضای خانواده کمک می کنند. با بیان بهتر احساسات، می توانید از طریق مشاوره ازدواج خانوادگی ، سطوح مختلف سوء ارتباط را برطرف کنید.

۵.    عزت نفس را افزایش می دهد

در یک خانواده حتماً تعارض ایجاد می شود.

بنابراین، مشاور زوجین در این زمینه چگونه عمل میکند؟

مشاجره ها ممکن است اعتماد به نفس فرد را از بین ببرد، به خصوص زمانی که با همسر یا خانواده اتفاق می افتداین جا زمانی است که مشاوران خانواده درمانی برای کمک به آموزش مهارت‌ها و مداخلات درمانی وارد عمل می‌شوند.

اما سوالی دیگری شاید پیش بیاید که آیا مشاوره زوج درمانی می تواند ازدواجی که در ارتباط به بن بست رسیده است را نجات دهد؟

بله، مشاور زوج درمانی سعی می کند بفهمد که چه کسی قدرت را در رابطه دارد و سعی می کند آن را محدود کند و در نتیجه عزت نفس طرف دیگر را احیا کند.

۶.    تخصیص نقش توط مشاور خانواده درمانی

ممکن است مواقعی پیش بیاید که یکی از طرفین رابطه زناشویی در رابطه خود با هیچ مسئولیتی برای شریک دیگر خود به خطر بیفتد. اهمیت مشاوره در این است که چنین مشاوران خانواده ای به ایجاد پیوند قوی تری با اجازه دادن به هر یک از اعضای خانواده کمک می کنند.

مشاوران خانواده درمانی نیز از طریق نشان دادن اقتدار والدین و دیدگاه و نیازهای فرزندان به تعیین حد و مرز و ایجاد احترام کمک می کنند.

۷.    حل تعارضات توسط مشاور

سوالی که وجود دارد این است که چه زمانی بهتر است مشاوره زوج درمانی بگیریم؟

مشاوره زوج درمانی برای حل تعارضات در ازدواج مهم است. نقش ارائه توصیه های مربوط به مشکلات ازدواج به زوجین است.

درگیری هایی نیز در خانواده رخ می دهد که می تواند منجر به اختلافات بزرگتر شود. بنابراین، مزایای مشاوره خانواده درمانی این است که با حل تعارض و رویکرد حل مسئله نسبت به موقعیت، چنین موقعیت های منفی را از بین می برد

۸.    الگوهای رفتاری را رعایت کنید

مشاوران خانواده درمانی برای رفع رفتارهای ناسالم یا مخرب افراد به ویژه کودکان از رفتار درمانی مختلفی استفاده می کنند. هدف از چنین مشاوره ای ایجاد سود بلند مدت است.

هدف از مشاوره چیست؟

مشاوره برای درمان تعداد زیادی از افراد با مشکلات مختلف استفاده می شود. انواع مختلفی از رفتار درمانی وجود دارد مانند:

  • حساسیت زدایی سیستمی
  •  بیزاری درمانی
  • درمان شناختی رفتاری
  • بازی درمانی رفتاری شناختی

این درمان ها به موارد زیر کمک می کنند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • مسائل خشم
  • سوء مصرف مواد
  • بیش فعالی
  • آسیب به خود
  • فوبیاها

۹.    بخشش را القا می کند 

چرا مشاوره برای خانواده مهم است؟

مشاوره به هر شکلی که باشد میتوانید مفید باشید. از روش های آنلاین گرفته تا تلفنی و حضوری. در هر صورت میتواند به آشتی بین روابط کمک کند.

مشاوره تضمین کننده تقویت پیوند است. استدلال هایی را ارائه می کند تا زوج یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر کمتر قضاوت کنند و بیشتر بخشنده باشند.

کلام آخر

در این مطلب در خصوص کارکردهای مشاوره زوج درمانی و خانواده درمانی صحبت کردیم و ۹ موردی که مشاور میتواند کمک کند را ذکر کردیم. اگر در روابط خود دچار تنش هایی هستید که نیاز به مشاور را احساس می کنید، میتوانید همین امروز مشاوره تلفنی یا آنلاین را تجربه کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید