درمان فوری خارپاشنه در طب سنتی

پا یکی از اصلی ترین اعضای بدن است که نقش مهمی در سلامت کل بدن ایفا می کند. مراقبت از پاها و حفظ سلامت آنها، کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد، زیرا هرکونه سختی در راه رفتن و یا دردهای پا، می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

یکی از شایع ترین مسائل مربوط به پا، ایجاد خار پاشنه است. اما خارپاشنه چیست و چطور می توان با کمک طب سنتی به بهبود آن کمک کرد؟

خارپاشنه از نگاه طب سنتی

طب سنتی بر این عقیده اتیوار است که در نتیجه حضور اخلاط بلغمی و سوداوی در کف پا و به خصوص پاسنه پا، خارپاسنه ایجاد می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بیان نماییم، نزله سوداوی و بلغمی در پایین تنه و خصوصا سمت راست بدن، سبب می شوند که خون کثیف ایجاد شده، در کنار استخوان و پوست، تجمع کرده و به دیواره پاشنه پا بچسبد.

طبق یک قانون، معمولا هر دردی که در شب و با استراحت بیشتر شود و با فعالیت، گرم‌کردن و مانند آن کمتر شود، درد و بیماری سرد است و راه درمان آن، استفاده از گرماست. درمان خارپاشنه در طب سنتی نیز بر همین اصل استوار است.

دلیل بروز خار پاشنه

برای درمان هر بیماری باید اول دلیل آن را دانست. یکی از دلایل اصلی درد پاشنه‌ی پا به خصوص اگر از نوعی است که اول صبح بیشتر است و به مرور کاهش پیدا می‌کند، عادات بدغذایی است که مهم‌ترین آن‌ها دیر شام خوردن و دیر خوابیدن (البته با فاصله‌ی کم از غذا) است. مدتی این نکته‌ی مهم را رعایت و تاثیر آن را بر درد پاشنه بررسی کنید؛ یعنی ساعت هفت شب شام بخورید و ساعت ده بخوابید.
همچنین خوردن مواد غذایی سرد مزاج مانند غذا های ترش، گوشت مرغ ماشینی و گوشت گاو، نوشیدن چای سبز و سیاه، برنج سفید، عدسی، مصرف لبنیات بدون مصلح مانند نعنا، آویشن و زنیان، نوشیدن آب سرد زیاد و بطور کلی عدم مصرف غذا های با مزاج گرم می تواند در بروز خار پاشنه بسیار موثر باشد.
از طرفی دیر غذا خوردن و خوابیدن روی غذا، منجر به بد هضمی و تولید مواد نامناسب در بدن می‌شود که در قسمت‌های مختلف از جمله پاشنه‌ها تجمع می‌کنند و حتی می‌توانند به تدریج در بعضی افراد باعث ایجاد خارپاشنه شوند.

همچنین بخوانید:   ۱۰ علامت بیماری هـــای خودایمنی

علائم خار پاشنه

در حالت کلی، خود خار پاشنه علت درد نیست نیست، بلکه آسیب به بافت نرم مرتبط با آن  عامل ایجاد درد است. خار پاشنه اغلب علامت خاصی ایجاد نمیکند اما اگر التهاب در نقطه تشکیل خار پاشنه ایجاد شود، خار پاشنه معمولا با دردهای متناوب و مزمن همراه خواهد بود بخصوص در حین پیاده روی، دویدن و یا پریدن.

بسیاری از افراد درد خار پاشنه و فاشیتیس پلانتر را شبیه درد فرو رفتن چاقو یا میخ  در پا زمان گذاشتن پای خود بر زمین در اولین قدم صبحگاهی توصیف می کنند، دردی که سپس به یک تیر کشیدن یکنواخت تبدیل می شود. بیماران اغلب از درد شدید پس از مدت زمان طولانی نشستن یا پس از بیدار شدن از خواب شکایت دارند.

درمان خار پاسنه با طب سنتی

روغن های گرم

در درمان سنتی خارپاشنه توصیه می شود که از روغن های گرم مانند روغن کنجد ،روغن زیتون و روغن سیاه دانه ، همچنین تا یک ساعت قبل از خواب از روغن شترمرغ استفاده شده و با پارچه یا جوراب نخی تا صبح پوشانده شود .‌توصیه می‌شود که ماساژ با روغن های سیاه دانه روغن کنجد روغن زیتون و یا استفاده از ترکیب  انها علاوه بر کف پا بر روی تاندون آشیل نیز استفاده شود .توجه کنید اگر در نوار عصب بیمار درگیری عصب دیده شود بهتر است ماساژ با روغن در تمام مسیر عصب انجام شود.

سرکه سیب

همچنین استفاده از سرکه سیب در بسیاری از صدمات اندام تحتانی از جمله دردهای سیاتیکی و همچنین خارپاشنه توصیه شده است .توصیه می شود سرکه سیب به همراه با نمک مخلوط شده در آب گرم رقیق شود ، به مدت نیم ساعت حداقل بر روی پاها قرار گیرد و بعد از آن بدون اینکه پا شسته شود توسط جوراب پوشانده شده و تا صبح در جوراب باقی بماند .

همچنین بخوانید:   این بیماری از دوران جنینی قابل پیشگیری است

سنگ پا

مسئله دیگر استفاده از سنگ پا می باشد استفاده از سنگ پا در شرایطی که بیمار تحمل آن را داشته باشد یک روش سنتی در شستشوی کف پا می باشد که خود می‌تواند در جلوگیری و درمان خارپاشنه تاثیر داشته باشد
همچنین توجه داشته باشید با توجه به اینکه خارپاشنه یک معلول از از علت دیگر می باشد لذا پوشیدن کفش تنگ و عدم استفاده از کفی مناسب منجر به عود خار پاشنه در هر روش طبیعی و سنتی می شود.‌

استفاده از کلسیم طبیعی

همچنین از نظر طب سنتی استفاده از کلسیم های طبیعی مانند استفاده از حبوبات و همچنین استفاده از عدس و بعضی از انواع لبنیات مانند کشک می‌تواند در جلوگیری از رسوب کلسیم در ناحیه پاشنه موثر باشد .از نظر طب غربی استفاده از کلسیم هایی که ملح به وجود آورنده آنها کربنات نباشد و خصوصاً سیترات باشد مجاز است و مانع از رسوب کلسیم در بدن از جمله در کلیه و یا دخار پاشنه می شود.

ماساژ یخ

علیرغم آنکه تب بودن تمام آن توصیه به استفاده از ماساژ یخ در درمان خارپاشنه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین درمانها می‌کند طب سنتی در بعضی از شاخه ها استفاده از ماساژ یخ و در بعضی شاخه‌های دیگر استفاده از گرمای موقت خصوصاً گرمایی که با ماساژ با روغن ایجاد می شود را در درمان خارپاشنه توصیه می‌کند
مهره ها و دردناک خارپاشنه استفاده از ماساژ یخ موثرتر و برای بیمار نتایج بهتری خواهد داشت اما در فاز مزمن زمانی که درد کاهش پیدا کرد استفاده از کشش و همراه گرما می تواند کمک کننده باشد .
بعضی از فیزیوتراپیستها که از ترکیب طب سنتی و طب نوین استفاده می‌کنند در استفاده از اولتراسوند به عنوان یک مدالیته طب فیزیکی برای درمان خارپاشنه استفاده می کنند. انها به جای استفاده از ژل از سرکه سیب استفاده می کنند و سرکه سیب به صورت یونتوفورز در داخل پاشنه نفوذ کرده و رسوبات کلسیم و التهابات ناشی از آن را کاهش می‌دهد .

همچنین بخوانید:   توصیه‌های طلایی به پشت‌میزنشین‌ها

گوجه فرنگی

همچنین گروهی در طب سنتی استفاده از گوجه فرنگی برای درمان خار پاشنه را صحیح می دانند. آنها معتقدند که دانه های موجود در گوجه فرنگی دارای خاصیت و عمق نفوذ بالا در ناحیه پاشنه و همچنین امکان استفاده از دکلسیفیکاسیون و یا برداشتن رسوبات کلسیم و کاهش التهاب را دارد. آنها توصیه می‌کنند که بین ۲ تا ۴هففته و به صورت هر دفعه ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ با دانه های گوجه فرنگی بر روی پاشنه داده شود .
همانند سایر بیماری های التهابی استفاده از مواد خوراکی که در طب ایرانی سرد نامیده می‌شود مانند دوغ و شیر شب موقع خواب ممنوع  برای درمان خار پاشنه ، دیسک کمر ، دیسک گردن و آرتروز زانو ممنوع می باشد.
از نظرطب سنتی گرم نگه داشتن کف پا با استفاده از پارچه های پشمی مدت چند ماه برای درمان خارپاشنه الزامی میباشد .

درمان خار پاشنه

روش های درمانی متفاوتی برای برطرف کردن خار پاشنه و درد آن وجود دارد که در ادامه میخوانید.

 درمان قطعی خار پاشنه با روشهای غیر جراحی

درد پاشنه پا مرتبط با خار پاشنه و فاشیتیس پلانتر معمولا به خوبی سایر دردها به استراحت جواب نمی دهد. راه رفتن پس از خواب شبانه، چون باعث دراز شدن غلاف پلانتر میشود که کارش کشیدن پاشنه است، معمولا درد را بدتر میکند. غالبا با راه رفتن درد کاهش می یابد اما پس از استراحت طولانی مدت  و یا افزایش میزان پیاده روی، درد ممکن است عود کند.

اگر بیش از یک ماه درد پاشنه پا دارید، میتوانید برای درمان قطعی خار پاشنه با متخصصین تماس بگیرید. آنها احتمالا توصیه های محافظه کارانه ای مانند موارد زیر به شما پیشنهاد میدهند:

  • آموزش تمرینات کششی
  • توصیه های تخصصی انتخاب کفش مناسب و
  • باندپیچی به منظور استراحت عضلات و تاندون های تحت فشار
  • اتصال وسایل ارتوپدی سفارشی برای کفش شما
  • فیزیوتراپی
  • آتل شبانه

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید