درمان کبد چرب با طب سنتی و اسلامی‎

یکی از بیماری هایی که امروزه درصد بسیاری از مردم از جوان و پیر با آن دگیر هستند، معضل کبد چرب و مشکلات ناشی از آن است. کبد چرب مستقیماً با تغذیه ما در ارتباط است. بنابراین یک روش بسیار بسیار ساده برای پیشگیری از کبد چرب اصلاح عادات غذایی است. اگر ما به تغذیه خود توجه داشته باشیم، علاوه بر اینکه تناسب اندام خواهیم داشت، از یک بدن سالم و تندرست هم بهره مند خواهیم بود.

تشخیص کبد چرب غالباً از طریق سنوگرافی امکان پذیر است و اکثر افرادی که دچار این مشکل می شوند به سراغ داروهای شیمیایی می روند. ما امروز می خواهیم این خبر خوب را به شما بدهیم که طب سنتی هم برای درمان این معضی دارای راهکارهایی بسیار ساده اما موثر است. به گونه ای که حادترین نوع کبد چرب هم با طب سنتی به راحتی درمان خواهد شد.

امروز می خواهیم در ارتباط با درمان کبد چرب از دید طب سنتی راهکارهایی را ارائه دهیم و در نهایت راههایی را به شما پیشنهاد می کنیم که اگر آنها را رعایت کنید هرگز به کبد چرب دچار نخواهید شد.

“تیم پزشک روز برای شما و عزیزانتان آرزوی سلامتی و تندرستی دارد.”

کبد چرب چیست؟

کبد چرب نوعی بیماری است که در اثر انباشت بیش از اندازه چربی در کبد ایجاد می‌شود. کبد یکی از بزرگترین اندام‌ها در بدن بوده که مسئول پاکسازی مواد غذایی از ترکیبات سمی و مضر است. تجمع چربی زیاد در کبد منجر به التهاب سلولی و در نهایت آسیب به سلول‌های کبدی خواهد شد و در موارد حاد این آسیب‌ها می‌تواند منجر به از کار افتادن کبد شود. کبد چرب می‌تواند در افراد معتاد به الکل ایجاد شود که به آن بیماری کبد چرب الکلی گفته می‌شود. اما چنانچه افراد غیر الکلی دچار این بیماری شوند به آن بیماری کبد چرب غیر الکلی گفته می‌شود. در افراد غیر الکلی علت ایجاد کبد چرب چندان مشخص نیست اما بنظر می‌رسد چاقی، قند خون بالا، مقاومت به انسولین، چربی بالای خون خصوصا تری‌گلیسریدها، بارداری، کاهش وزن ناگهانی، ابتلا به بعضی عفونت‌ها مانند هپاتیت C و مصرف بعضی داروها (مانند Trexall، Nolvadex، Pacerone، Depakote) می‌تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

در بسیاری از موارد ابتلا به کبد چرب هیچگونه علامت مشخصی نداشته و ممکن است تنها علائم جزئی مانند خستگی، ناراحتی یا درد در ناحیه بالای شکم احساس شود. در بعضی افراد ممکن است فیبروز کبدی (زخم کبد) ایجاد شود. اگر شدت زخم‌های کبدی زیاد باشد به آن سیروز کبدی گفته می‌شود که می‌تواند منجر به علائمی مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف، خستگی، خونریزی از بینی، پوست حساس، زردی پوست و چشم، درد شکم، تورم شکم، تورم پا، افزایش سایز سینه در مردان و گیجی شود.

همچنین بخوانید:   خواص چوب میخک در درمان بیماریها

درمان کبد چرب با طب سنتی

جالب اینکه همین بیماری کبد چرب در انواع و اقسام خود حتی در موارد حاد و توسعه یافته آن که گاهی منجر به “سیروز کبدی” می‌شود، پروسه درمان‌ ساده و بدون عارضه‌ای بر اساس دستورات طب سنتی دارد و در اکثر موارد در صورت رعایت برخی تدابیر ساده و پرهیزات ارائه شده از سوی طبیب، به راحتی در بازه زمانی حدود ۲ ماهه درمان می‌شود.

خاکشیر

یکی از ترکیبات عمومی برای درمان کبد چرب، استفاده از “خاکشیر” است که البته کاربردهای خاکشیر در حوزه درمان‌های طب سنتی بسیار گسترده است؛ استفاده از جوشانده یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر به‌صورت ناشتا، نقش بسیار چشمگیری در درمان کبد چرب و عوارض کبدی دارد البته در کنار مصرف خاکشیر باید سایر پرهیزات و تدابیر لازم را نیز رعایت کرد مانند پرهیز از مصرف آب یخ، پرهیز از مصرف روغن‌های مایع تراریخته موجود در بازار و …

دانه‌های ریز معجزه‌گر “خاکشیر” می‌تواند شما را در درمان:

ـ دفع سنگ کلیه
ـ درمان ضعف معده
ـ درمان لک‌های صورت
ـ درمان تورم لوزه‌ها
ـ بهبود جوش صورت
ـ درمان مشکلات کبدی
ـ بهبود یبوست

مصرف صبح ناشتا یک لیوان خاکشیر همراه با عسل، آب لیمو ترش تازه و آب گرم نیز می‌تواند اثرات درمانی گسترده‌ای داشته باشد.

معجزه گل سرخ و سنا مکی

آیت‌الله تبریزیان محقق طب اسلامی  درباره درمان کبد چرب می‌گوید: برای کبد چرب از گل سرخ و سنا مکی می‌توان دو هفته استفاده کرد البته صبح ناشتا افراد سه قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق کاسنی و شاتره و آب جوش مخلوط کنند بخورند سپس دو قاشق غذاخوری از نیم کوب سنا و گل سرخ را یک ساعت قبل از ناهار دم کنند و مصرف کنند چرا که تمام چربی بدن، حتی چربی دیواره شکم را خارج می‌کند.

 سنای مکی در روایات ما برای رفع کل چربی‌ها خیلی تعریف شده است. چربی‌های بدن را بیرون می‌ریزد. در روایت داریم امام صادق (ع) می‌فرماید: «لَو عَلِمَ النّاسُ ما فِی السَّنا لَبَلَغوا کُلَّ مِثقالٍ مِنهُ بِمِثقالَینِ مِن ذَهَبٍ.»یعنی «مردم اگر بدانند سنای مکی چه خصوصیتی دارد، هر مثقالش را با دو مثقال طلا می‌خریدند.» و رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله‌) می‌فرماید: «فَلَو دَفَعَ شَیءٌ المَوتَ لَدَفَعَهُ السَّنا.»یعنی «اگر چیزی مرگ را دفع کند، همان سنا است.»

تبریزیان خاطرنشان کرد: سنای مکی، برای چربی بدن، چربی کبد و چربی خون و برای چربی دیواره شکم استفاده می‌شود و خیلی مؤثر و مفید است. دارویی عاجل، سهل و آسان است.

برخی کارشناسان طب سنتی نیز پیشنهادهای زیر را مطرح کرده‌اند :

شربت کاسنی و آبلیمو با عسل

صرف شربت عسل، آب لیمو و کاسنی روزی یک لیوان صبح ناشتا و یک لیوان آخر شب جهت درمان این بیماری و تسریع در سیر بهبودی آن مؤثر است البته باید توجه داشت که برای این راهکار باید یک و نیم لیوان آب لیموی تازه را با یک قاشق مرباخوری عسل و چهار و نیم لیوان کاسنی مخلوط کرد تا بتوان طی شبانه روز مصرف آن را مدنظر قرار داد.

همچنین بخوانید:   چای ترش در مقایسه با چای سیاه

سیاهدانه

صرف یک قاشق چایخوری سیاه دانه در صبح و شب نیز توصیه می شود البته سیاه دانه باید حتماً جویده شود و اگر همراه با کمی عسل طبیعی مورد استفاده قرار گیرد اثر زیادتری را بر جای خواهد گذاشت.

سیب

صرف روزانه ۲ الی ۳ عدد سیب کامل. صبح ها قبل از صبحانه و آخر شب می تواند در درمان این بیماری استفاده شود.

سالاد

صرف پیوسته سالاد کاهو، کلم، هویج، روغن زیتون و آبغوره هفته ای ۵ بار توصیه می شود.

مصرف شربت عسل، آب لیمو و کاسنی روزی یک لیوان صبح ناشتا و یک لیوان آخر شب جهت درمان این بیماری و تسریع در سیر بهبودی آن مؤثر است

ترکیب ۴ بذر

۱۰ گرم تخم کاسنی، ۱۰ گرم تخم خرفه، ۱۵ گرم تخم خربزه به اضافه ۱۰ گرم تخم خیار را با هم نیمکوب کرده و کمی از آن را از شب در عرق کاسنی و شاه تره خیسانده و صاف کنید و صبح آن را مصرف کنید. بعد از ظهر نیز از این مخلوط ۴ بذر دوباره در عرق کاسنی و شاهتره خیسانده و مصرف کنید. بهتر است که مصرف این دارو با غذا فاصله داشته باشد و پس از خوردن دارو نیز تا یک ساعت غذا نخورید.

مخلوط عرق کاسنی و شاهتره

افراد مبتلا به کبد چرب روزانه یک لیوان مخلوط عرق کاسنی و شاه تره بنوشند.

آش و سوپ های کم چرب

مصرف غذاهایی که انرژی زیادی تولید نمی کنند مثل انواع آش ها، خورش هایی که با سبزیجات تهیه می شوند و سوپ، در درمان مفید است و بهتر است کسانی که معده ضعیف ندارند، خورش ها را کمی ترش تر تهیه کنند. آش آبغوره که از نخود خیس کرده که همراه با ماش، برنج، جو پوست کنده و سبزی فراوان از جمله گشنیز و چغندر تهیه شده است و با اضافه کردن آبغوره مصرف می شود، کبد و دستگاه گوارش را پاکسازی می کند و برای افرادی که دچار بیماری تُخَمه یا سوءهاضمه هستند، مفید است. از این آش می توان هفته ای یک بار استفاده کرد. بهتر است که این آش همراه با نان مصرف نشود و برای جلوگیری از نفخ ناشی از خوردن آن لازم است کمی پودر زیره یا زنیان یا رازیانه یا آویشن یا گلپر در آن ریخته شود.

کمک کننده های درمان

چای ترش، چای سبز، آلبالو، آب آلبالو، آب زرشک، آبغوره و عناب در دوره نیز درمان کمک کننده است.

همچنین بخوانید:   اسفرزه: از لاغری تا کاهش قند خون

پیشگیری از کبد چرب با اصلاح عادات غذایی

ــ فقط در صورت اشتهای واقعی، غذا خورده شود تا تداخل غذایی و روی‌هم‌خوری ایجاد نشود.

ــ هضم دهانی یا جویدن کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ به این صورت که هر لقمه را کوچک برداریم و به‌اندازه ۳۰ مرتبه در دهان بجویم تا به‌خوبی با بزاق دهان آغشته شود و به‌خوبی هضم دهانی انجام شود.

ــ در یک وعده غذایی، دو نوع غذا میل نشود و از درهم‌خوری به‌شدت پرهیز شود.

ــ مصرف لبنیات مانند ماست که خود یک غذای کامل است، نباید با غذاهای دیگر همراه باشد.

ــ در زمان‌هایی که بدن گرم است مثلاً بلافاصله بعد از فعالیت یا استحمام، سریع آب سرد خورده نشود و زمانی اندک را صرف کاهش حرارت بدن با استراحت یا شستن دست و صورت بکنیم و به‌آرامی آب بخوریم و از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنیم.

ــ مصرف آب سرد بلافاصله بعد از خواب و بین خواب نیز می‌تواند مخرب باشد.

ــ‌ به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته باشید و در جهت درمان آن به‌روش طب سنتی اقدام کنید.

ــ انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود؛ یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره عوامل پیدایش کبد چرب است.

ــ کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به‌طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است؛ سرد شدن کبد بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

ــ مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد است و کسانی که به‌طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

ــ در طب‌ سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به‌سمت سردی و تری است و برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکیهای گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین، ‌میخک، هل، زعفران، شنبلیله در غذا استفاده کرد؛ استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه‌جات گرم نیز مفید است.

ــ‌ مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز توصیه می‌شود؛ ترب به باز شدن گرفتگی‌های مجاری کبد کمک می‌کند.

ــ پرهیز از مصرف ماهی، میوه‌های سرد و تر و گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو نیز توصیه ‌می‌شود.

ــ استفاده از غذاهای لطیف و گرم مانند: نخوداب با ادویه‌های گرم، ‌نوشیدن ماء‌العسل کمک‌کننده است.

ــ کم کردن آب و غذا و پرهیز از پرخوری در غذای شب نیز لازم است.

میوه‌های قابض مانند به،‌ سیب،‌ انار و انگور میخوش برای کبد بسیار مفید است.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید