درمان نیش پشه در چشم کودکان

پشه یک حشره کوچک است که از خانواده Culicidae می‌باشد. آنها دارای بدنی باریک و باریک و بال‌های شفاف هستند. پشه‌ها اغلب در مناطق گرم و مرطوب و در نزدیکی آب جمع می‌شوند. آنها به عنوان یک منبع غذایی برای بسیاری از حیوانات و پرندگان عمل می‌کنند، اما همچنین می‌توانند برای انسان‌ها بسیار مزاحم باشند و بیماری‌های خطرناک را به انسان‌ها منتقل کنند.

با شروع فصل گرما این مزاحم های کوچک هم سرو کله شان پیدا می شود و می توانند آرامش را از شب های ما بگیرند. در این بین کودکان بیش از همه آسیب پذیر هستند و لازم است تا تدابیری اندیشیده شود که این مزاحم ها، وارد حریم خانه نشوند تا بتوانند اعضای خانواده، خصوصا کودکان را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که پشه، چشم کودکتان را نیش زده باشد، به نظرتان بهترین درمان در این شرایط چیست؟

عوارض نیش پشه

نیش پشه می‌تواند عوارض مختلفی در افراد ایجاد کند، از جمله التهاب و قرمزی در محل نیش، خارش و درد، تورم و سوزش، عفونت و حتی بیماری‌های خطرناک مانند مالاریا، دنگ و زیکا. در صورت بروز هرگونه علائم ناگوار پس از نیش پشه، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای پیشگیری از نیش پشه، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند استفاده از اسپری حشره کش، پوشیدن لباس‌های بلند و مناسب، استفاده از شبکه پنجره و درب و … استفاده کنید.

درمان نیش پشه در چشم

در صورتی که پشه چشم کودک را نیش زده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در حالی که پشه‌ها معمولاً بیماری‌زا نیستند، اما در برخی مناطق جهان ممکن است باعث انتقال بیماری‌های خطرناکی مانند مالاریا، ویروس زیکا و ویروس نیل غربی شوند. علاوه بر این، نیش پشه ممکن است باعث تورم، خارش و التهاب شود. در حالت اضطراری، می‌توانید یخ را در دستمال قرار داده و به چشم کودک بگذارید تا التهاب و تورم کاهش یابد. اما بهترین راهنمایی این است که به پزشک مراجعه کنید تا به شکل صحیح درمان شوید.

همچنین بخوانید:   این بیماری از دوران جنینی قابل پیشگیری است

به طور کلی، جلوگیری از نیش پشه بسیار مهم است. با استفاده از محصولات ضد پشه و لباس‌های مناسب، می‌توانید از نیش پشه جلوگیری کنید. همچنین، در صورتی که پشه چشم کودک شما را نیش زده است، باید به پزشک مراجعه کنید تا به شکل صحیح درمان شوید.

درمان خانگی نیش پشه

بهترین روش‌ها برای درمان خانگی نیش پشه چیست؟ روش‌های زیر برای درمان نیش پشه در خانه مفید هستند:
  • از بلغور جو دوسر کمک بگیرید.
یک راه حل برای درمان جای نیش پشه، یکی از صبحانه های مورد علاقه شماست. بلغور جو دوسر می تواند خارش و تورم را تسکین دهد، زیرا حاوی ترکیبات خاصی است که دارای خواص ضد تحریک کننده است. با مخلوط کردن مقادیر مساوی بلغور جو دوسر و آب در یک کاسه، خمیر جو دوسر درست کنید و آن را روی پوست تحریک شده حدود ۱۰ دقیقه نگه دارید. سپس محل را تمیز کنید.
  • تکه‌های یخ خرد شده
دمای سرد و یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. سرما همچنین پوست را بی حس می‌کند که می تواند باعث تسکین فوری اما کوتاه مدت شود. آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را برای تسکین خارش ناشی از نیش پشه توصیه می کند. برای تسکین خارش، یک بسته یخ را ۵ یا ۱۰ دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید.
  • ژل گیاه آلوئه ورا می‌تواند به شما کمک کند.
آلوئه ورا یک گیاه معمولی خانگی است که کاربردهای زیادی دارد. نشان داده شده است که این ژل درد ناشی از سوختگی را کاهش می دهد و به بهبود سریع آن کمک می‌کند. این گیاه همچنین یک درمان خوب برای نیش حشرات است. برای درمان خانگی، بخش کوچکی از گیاه را باز کنید. ژل گیاه را روی ناحیه تحریک شده بمالید و بگذارید خشک شود.
  • گیاه ریحان می‌تواند مفید باشد.
ریحان یک سبزی معطر است که در غذاهای ایتالیایی زیاداستفاده می شود اما این تنها کاربرد این سبزی خوشبو نیست. این سبزی در درمان های گیاهی برای عفونت های پوستی استفاده می شود و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برگ ریحان التهاب ناشی از پشه‌ گزیدگی را کاهش می‌دهد. پیاز معجزه می‌کند پیاز نه تنها می‌تواند اشک را در چشمان شما بیاورد، بلکه نیش پشه را هم تسکین می دهد.
  • آب پیاز، التهاب نیش پشه و سوزش را کاهش می‌دهد.
پیاز همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی طبیعی است که می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. یک تکه از پیاز را برش دهید و آن را چند دقیقه روی محل نیش قرار دهید. بعد از برداشتن پیاز، آن ناحیه را بشویید.
  • از آویشن کمک بگیرید.
آویشن یک داروی طبیعی قدیمی برای مشکلات پوستی و دارای خواص ضد باکتریایی است، بنابراین می تواند به کاهش خطر تحریک و عفونت پوست در اثر نیش پشه کمک کند. برای اثرگذاری بیشتر، برگ های تازه آویشن را ریز خرد کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی محل نیش پشه بماند.همچنین می توانید با جوشاندن آب و اضافه کردن چند شاخه آویشن، مایع غلیظی درست کنید و روی محل نیش بمالید.
  • سرکه هم بی‌تاثیر نیست.
برای قرن ها، سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها از عفونت‌ها گرفته تا مشکلات قند خون، مورد استفاده قرار گرفته است. اگر در اثر نیش پشه، دچار خارش هستید، یک قطره سرکه، روی محل نیش بمالید. سرکه می تواند به کاهش احساس سوزش و خارش کمک کند اما حواستان باشد، اگر پوست تان تحریک شد ، حتما این درمان را متوقف کنید.

چگونه می توان از گزش پشه در کودکان جلوگیری کرد

از نزدیکی به محل پشه ها خودداری کنید.

سعی کنید از مناطقی که پشه ها مستعد لانه سازی یا جمع شدن هستند مانند سطل های زباله ، حوضچه های کوچک آب ، غذاهای بدون پوشش (به ویژه شیرینی ها) و باغ ها دور باشید. همچنین از ایجاد هرگونه آب جمع شده در حیاط یا اطراف خانه خود خودداری کنید، زیرا پشه ها در آن تولید مثل می کنند.

همچنین بخوانید:   درمان ترش کردن معده

ساعات خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

صبر کنید تا بعد از طلوع صبح از خانه خارج شوید و تا هنگام غروب سعی کنید بیشتر در فضاهای بسته کار کنید زیرا در این زمان، پشه ها بیشترین فعالیت را دارند .

برای مدت اندکی از ورود حشرات جلوگیری کنید

حشرات و مخصوصا پشه ها را در بیرون در یا پنجره نگه دارید و اجازه ندهید وارد اتاق شوند.

برای کودک خود پوشش کامل در نظر بگیرید

اگر جایی هستید که نمی توانید از ورود حشرات جلوگیری کنید، برای کودک خود پوشش کامل در نظر بگیرید . پیراهن آستین بلند و شلوار بلند . در پوشیدن لباسهایی با رنگ روشن احتیاط کنید، زیرا رنگ های روشن باعث جذب حشرات می شوند .

از لباس های خود محافظت کنید.

اسپری پرمترین ، نوعی ماده دافع حشرات که در برابر کنه نیز به خوبی کار می کند ، روی لباس استفاده کنید (هرگز مستقیماً روی پوست نزنید). در نظر داشته باشید که معمولاً برای چندین بار شستشو هم قابل استفاده است .

از حشره کش ها استفاده کنید .

از اسپری حشره کش به میزان ناچیز بر روی پوست در معرض گزش کودکان بالای ۲ ماه استفاده کنید. بیشتر حشره کشهای رایج با مواد شیمیایی DEET ساخته می شوند که در جلوگیری از گزش پشه ها در کودکان و همچنین گزش کنه و عنکبوت در کودکان موثر هستند . فقط در مورد غلظت هر ماده دافع که انتخاب می کنید مراقب باشید: تا ۳۰ درصد DEET یا ۱۰ درصد پیکاریدین برای بچه ها مناسب نیست. از سمپاشی دست و صورت کودک خودداری کنید و در صورت لزوم دوباره اقدام نکنید. اگر مطمئن نیستید که ماده ضد دافع حشرات خاص برای کودک یا کودک نوپای شما مناسب است یا خیر ، از پزشک خود بخواهید که داروی بی خطر را توصیه کند.

همچنین بخوانید:   بیماری آلزایمر چیست؟ علائم و راه درمان بیماری آلزایمر

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید