درمان آفتاب سوختگی صورت در طب سنتی

ویتامین دی یکی از اصلی ترین ویتامین هایی است که بدن ما به آن نیاز دارد. یکی از اصلی ترین منابع طبیعی برای تامین این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. شما باید برنامه های روزانه خود را بهگونه ای تنظیم نمایید که بتوانید برای مدت کوتاهی هم که شده، در معرض نور خورشید قرار بگیرید و این ویتامین را تامین نمایید.

اما خیلی از افراد، به علت قرار گرفتن زمان طولانی در معرض نور خورشید، دچار آفتاب سوختگی در ناحیه صورت و بدن می شوند. آفتاب سوختگی علاوه بر اینکه پوست را قرمز و ملتهب می کند، غالبا با درد و سوزش هم همراه است.

اگر شما یا اطرافیانتان دچار آفتاب سوختگی شده اید، قبل از اینکه تصمیم بگیرید که به پزشک مراجعه نمایید می توانید با کمک طب سنتی و راهکارهای آن، این آفتاب سوختگی را التیام ببخشید و مداوا نمایید.

در ادامه تعدادی از بهترین و موثرترین و در عین حال ساده ترین درمان های پیشنهاد شده در طب سنتی برای درمان آفتاب سوختگی در ناحیه صورت و بدن را بیان نموده ایم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی یک نوع التهاب پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشید یا سایر منابع حاوی پرتو فرابنفش بیش از توانایی رنگدانه محافظت‌کننده پوست بدن یعنی ملانین باشد و باعث آسیب به سلول های پوست و ایجاد انواع مشکلات پوستی می شود.

از نشانه‌های آن می‌توان نازک شدن، سرخی بیش از حد، گرم و حساس شدن پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول و در موارد شدیدتر، آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به عفونت، تب، سرگیجه، تهوع و استفراغ، کم‌آبی، گرمازدگی و ضعف شود.

این علائم معمولا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شوند و بسته به شدت آفتاب سوختگی یک روز یا بیشتر روی پوست باقی می مانند.

که این به میزان و شدت آفتاب سوختگی بستگی دارد. پس از چند روز بدن با لایه برداری از لایه های بالایی پوست، شروع به ترمیم و بازسازی پوست آسیب دیده می کند.

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است قرمزی پوست را چند ساعت پس از سوختگی احساس کنید. اوج قرمزی، ۱۲-۲۴ ساعت طول خواهد کشید. آفتاب سوختگی های جزئی به طور معمول چیزی بیش از قرمزی و کمی سوزش در قسمت های آسیب دیده ایجاد نمی کند و  در موارد جدی تر، ممکن است تاول زده شود آفتاب سوختگی شدید می تواند در نهایت دردناک باشد و به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.

همچنین بخوانید:   ویژگی های درمانی گیاه بنفشه از نگاه امام رضا (ع)

در موارد بسیار شدید، علائم عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف

در موارد شدید، علائم شوک ممکن است رخ دهد، به عنوان مثال:

  • فشار خون پایین
  • خستگی بیش از حد
  • ضعف شدید

آفتاب سوختگی می تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه رخ دهد، اما آسیب ها در آن زمان اغلب آشکار نیستند.بعد از در معرض قرار گرفتن، پوست ممکن است به مدت ۳۰ دقیقه قرمز شود، اما اغلب اوقات ۲ تا ۶ ساعت طول می کشد.

درد معمولاً بیش از ۶ تا ۴۸ ساعت پس از در معرض قرار گرفتن خیلی شدید است. سوختگی به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد و گاهی اوقات با پوست اندازی در روزهای ۳ تا ۸ ادامه می یابد. بعضی از پوست اندازی و خارش ها ممکن است به مدت چند هفته ادامه پیدا کند.

درمان فوری آفتاب سوختگی با مواد طبیعی

خیار

خیارهای ورقه شده را روی محل های آفتابسوخته قرار دهید و اجازه بدهید بیست دقیقه بماند. بعد خیارها را برداشته و حلقه های تازه خیار را جایگزین آن کنید. این کار پوست را به سرعت خنک می کند، ابرسانی انجام می دهد و باعث رفع خشکی و التهاب پوست می شود. تاثیر آفتاب سوختگی با این کار به سرعت کاهش یافته و ناپدید می شود.

برای تاثیر بهتر می توان خیار ها را له یا رنده کرده و بورت کرم روی تمام سطح پوست مالید.

شیر سرد

یک پنبه را در شیر سرد فرو کرده و کاملا آغشته کنید بعد روی پوست خود بمالید. هرچه میزان شیر بیشتر باشد، تاثیر آن بهتر و سریعتر است. اگر دستهایتان آفتاب سوخته شده بهتر است دستها را در شیر فرو ببرید. انداختن تکه های یخ در شیر تاثیر آن را بیشتر هم می کند.

همچنین بخوانید:   راهکارهایی برای درمان آفتاب سوختگی

وازلین سرد

قوطی وازلین را چند ساعت در یخچال قرار دهید و بعد پوست آفتاب سوخته خود را با وازلین بپوشانید. سردی آن خارش و سوزش پوستتان را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش سرعت بازسازی پوست می شود.

پوست شما در تماس با آفتاب، آب از دست داده و خشک شده است. وازلین هم نقش نرم کنندگی را ایفا می کند و هم آبرسانی به پوست را تقویت می کند.

آلوئورا و ماست

آلوئورا یک آبرسان، خنک کننده و ترمیم کننده عالی برای پوست است. بعد از فعالیت طولانی در معرض تابش اشعه ههای خورشید، کافیست پوست خود را با ژل آلوئورا ماساژ دهید تا خیلی زود از شر آفتابسوختگی خلاص شوید.

اما اگر به ژل الوئورا دسترسی نداشتید و به دنبال یک جایگزین خوب برای آن هستید، ما به شما ماست را پیشنهاد می کنیم. کافیست یک لایه نازک از ماستی که ترش نیست روی پوست خود بمالید و بعد از ده دقیقه آبکشی کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب هم ضد عفونی کننده است، هم ضد قارچ و هم PH پوست را به تعادل می رساند. علاوه بر آن باعث آبرسانی بهتر به پوست می شود و قدرت بازسازی پوست را بالا می برد. مقداری سرکه سیب را با پنبه یا دستمال تمیز به آرامی روی محل های آفتابسوختگی بزنید. چند دقیقه صبر کنید و محل را بشویید.

عسل

در طب سنتی همواره از عسل به عنوان یک مرهم معجزه آسا برای انواع زخم ها و آسیبهای پوستی صحبت شده است. تجربیات محققان طب سنتی نشان داده که عسل از بسیاری از کرم ها و ترکیبات شیمیایی پوست، موثر تر عمل می کند. عسل باعث سفتی، شفافیت و روشنی پوست می شود. در جوان سازی و بازسازی سلولهای آسیب دیده پوست هم موثر است و همچنین دشمن عفونت و باکتری است. مالیدن عسل در محل های آفتاب سوخته شده، تاثیر زیادی در درمان هرچه سریعتر این نواحی دارد.

جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به خاطر طبیعت قلیایی اش بسیار آرامش بخش باشد علاوه بر این جوش شیرین  خواص ضد عفونی کنندگی دارد که احساس خارش در ارتباط با آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

  • وان حمام را با آب سرد پر کنید، یک فنجان جوش شیرین را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • در حدود ۱۵ دقیقه در آب بمانید. بعد از بیرون رفتن از حمام، با حوله به آرامی خود را خشک کنید و یا اجازه دهید بدنتان خودش خشک شود.
  • این کار را هر روز یک بار انجام دهید، تا نتایج مثبتی به دست آورید.
  • متناوبا، چهار قاشق سوپ خوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید، تا خمیر درست شود.
  • خمیر را مستقیماً روی پوست بیمار بمالید و از یک تکه پنبه استفاده کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • این درمان را یک بار یا دو بار در روز، بسته به شدت شرایط خود دنبال کنید.
همچنین بخوانید:   خواص هل در طب سنتی

بلغور جو

بلغور نیز می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. خواص آرامش بخش دارد که به پوست کمک می کند و رطوبت طبیعی خود را حفظ کرده و سوزش را کاهش می دهد.

  • وان حمام را با آب سرد پر کنید، یک فنجان بلغور جو را به آن اضافه کنید و کاملاً مخلوط کنید.
  • در حدود نیم ساعت در آن آب حمام کنید.
  • بعد از بیرون آمدن از آب، اجازه دهید هوا بدن شما را خشک کند و از خشک کردن پوستتان با حوه خودداری کنید.
  • این کار را هر روز یک بار انجام دهید تا از شر علائم آفتاب سوختگی خود خلاص شوید.
  • متناوبا، بلغور جو دو سر را با آب کافی بپزید تا این که یک غلظت متوسط پیدا کند.
  • بگذارید به طور کامل خنک شود و سپس آن را به پوست تان بزنید.
  • اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی پوستتان بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید.
  • این درمان را دو یا سه بار در روز دنبال کنید.

سیب زمینی

دو عدد سیب زمینی بزرگ را بردارید و آن ها را به قطعات کوچک ببرید. تکه ها را در یک مخلوط کن ترکیب کنید تا خمیر شود. خمیر را روی پوست بیمار بمالید و بگذارید روی پوست خودش خشک شود. سپس دوش بگیرید. این روند را یک بار برای چند روز تکرار کنید ، تا زمانی که تمام علائم شما از بین برود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید