راههای درمان کمر درد شدید در خانه

یکی از دردهای مزمنی که حداقل یک بار به سراغ همه ما آمده است، کمر درد است. این درد مضمن به راحتی می تواند ما را از پا بیندازد و آسایشمان را سلب کند.

خصوصاً افرادی که دیسک کمر دارند یا مجبور به حمل بار هستند و یا حتی نوزاد کوچک دارند از این درد شکایت می کنند و به دنبال درمانی خانگی برای آن هستند. ما در اینجا سعی نموده ایم تا تعدادی از درمان های خانگی را برای شما معرفی کنیم تا در صورت بروز درد های جزیی با کمک آنها درد خود را التیام بخشید. اما نکته ای که گفتن آن لازم است این است که هیچ یک از این راهکارها درمان نیستند (هرچند که می توانند به درمان کمک کنند.) اما برای کاهش درد راه حل های خوبی هستند.

عوامل زیادی مانند تنش عضلانی ، رژیم غذایی نادرست ، نداشتن تحرک و فعالیت بدنی ، ورم مفاصل ، وضعیت نشستن نادرست ،انجام غلط ورزش های خاص ، چاقی، آرتروز ،کفش نامناسب، ایستادن های طولانی مدت و بارداری می تواند موجب ایجاد کمردرد شدید شود و دیسک کمر شما امکان انجام ساده ترین فعالیت ها را نداشته باشید .

از نشانه های کمردرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کمردرد هایی که از پشت کمر شروع می شود و به پشت ران و ساق پا و در نهایت به انگشتان پا سرایت می کند .
درد مزمن در پشت وقتی طولانی مدت ایستاده یا نشسته هستید (درد مزمن دردی است که سه ماه یا بیشتر طول بکشد .)
احساس سفتی و درد دائمی در یک قسمت از ستون فقرات
احساس درد شدید در پشت بخصوص پس از بلند کردن اشیاء سنگین و یا فعالیت های شدید بدنی

پس اگر نشانه های بالا را داشتید ، به خود نگرانی راه ندهید ، ابتدا درمان های خانگی کمردرد شدید را امتحان کنید تا درد شما تسکین یابد . در صورت عدم بهبودی کامل می توانید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

همچنین بخوانید:   خون ریزی دستگاه گوارش (بزرگسالان)

درمان های خانگی کمر درد

حرکات کششی انجام دهید.

انجام حرکات کششی به عنوان یک درمان خانگی کمر درد در بیشتر موارد موثر است. حرکات کششی زیر را برای تسکین درد پشت انجام دهید و به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که احساس ناراحتی نمی‌کنید، حرکت را ادامه دهید:

  • لمس کردن انگشتان پا:

در این حرکت، علاوه بر کشش عضلات همسترینگ، خم شدن به جلو برای رسیدن به انگشتان پا، عضلات کمرتان را شل می‌کند.

  • حرکت مار کبرا:

روی شکم دراز بکشید. سرتان را روی زمین بگذارید. دست‌ها را در کنار شانه‌های‌تان قرار دهید. به آرامی سینه خود را بلند کنید، طوری‌که سرتان رو به بالا باشد.

  • حرکت گربه-گاو:

روی دست‌ها و زانوها قرار بگیرید. پشت خود را ابتدا به بالا و سپس به سمت پایین گرد کنید و این کار را مرتبا تکرار کنید.

  • حرکت کودک:

دوزانو روی زمین بنشینید. خم شوید به صورتی‌که سرتان روی زمین قرار گیرد. دستان خود را به سمت جلوی سر بکشید.

استراحت کردن به موقع و به اندازه راهی برای کاهش کمردرد

معمولا عامل اصلی نخوابیدن، دردهای حاصل از انواع بیماری است که کمر درد نیز می‌تواند جزء این گونه بیماری‌ها باشد. مطالعاتی که در این باره صورت گرفته، نشان می‌دهد؛ تقریبا دو سوم افرادی که از کمردرد رنج می‌برند، دارای اختلالاتی در خواب هستند. جالب است که بدانید کم خوابیدن و یا کافی نخوابیدن می‌تواند کمردرد را تشدید کند. سیستم بدن ما در هنگام خواب دست به ترمیم خود می‌زند. از این رو اگر خواب کافی نداشته باشید، مدت زمان درمان شما بیش از اندازه معمول طول خواهد کشید. سعی کنید به دنبال حل مشکل نخوابیدن و یا بد خوابیدن خود باشید تا بدنتان بتواند در زمانی که در خواب به سر می‌برید، دست به درمان مشکل شما بزند. این کار در دراز مدت می‌تواند مشکلات شما را تا حدودی برطرف کند. سعی کنید پیش از خواب با حرکاتی که باعث آرامش‌تان می‌شود، باعث شوید تا راحت‌تر به خواب بروید. در حد امکان از افکار بد در مورد بیماری‌تان فاصله بگیرید، چرا که چنین رفتارهایی می‌توانند باعث تشدید دردتان شوند.

همچنین بخوانید:   آبسه ریه چیست؟

از محصولات ضددرد استفاده کنید.

انواع مختلف محصولات ضد درد وجود دارند که می‌توانید از داروخانه‌ها یا با سفارش آنلاین خریداری کنید. پمادهایی حاوی کپسایسین، ماده موجود در فلفل قرمز تند، می‌توانند تسکین‌دهنده درد شما باشد. کپسایسین در درمان درد آرتروز نیز مفید است.

پمادهایی که دارای منتول هستند اثر سردکنندگی دارند که درد پشت را به طور موقت کاهش می‌دهند. منتول پایانه‌های درد را روی پوست بی‌حس می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد منتول شما را در برابر درد حساس‌تر می‌کند.

استفاده از کمپرس آب یخ و یا آب داغ

استفاده از کمپرس آب یخ و یا آب داغ بستگی به سیستم بدنی شما دارد. در برخی افراد کمپرس آب یخ باعث کاهش درد می‌شود و در برخی دیگر کمپرس آب داغ، فقط باید دقت داشته باشید که کمپرس آب یخ بیش از اندازه با بدنتان تماس نداشته باشد، چرا که ممکن است به آن آسیب بزند. البته در استفاده از کمپرس آب داغ نیز دقت کنید تا پوست‌تان بر اثر تماس با آب داغ نسوزد.

دو مزیت اصلی استفاده از کمپرس آب یخ:

کمپرس آب یخ می‌تواند التهابات را کاهش دهد. البته برخی از این کمپرس برای بی‌حس کردن و کاهش درد نیز بهره می‌برند. کمپرس آب یخ با تحریک سیستم عصبی درد را کاهش می‌دهد.

دو مزیت اصلی استفاده از کمپرس آب داغ:

استفاده از کمپرس آب داغ باعث می‌شود تا جریان خون در موضعی که درد می کند، بیشتر شود و این امر می‌تواند باعث التیام آن شود، چرا که با زیاد شدن جریان خون مواد مغذی بیشتری به ناحیه که درد می‌کند، برساند؛ از این رو زودتر از حالت معمول بهبود می‌یابد. در کل استفاده از دوش داغ، جکوزی، استفاده از کیسه آب داغ و حتی استراحت کردن بر سطح داغ می‌تواند روشی برای التیام درد شما باشد.

همچنین بخوانید:   عفونت پنهان گلو چیست؟

از زنجبیل استفاده کنید.

در اینجا روش هایی وجود دارند که می توانید از زنجبیل برای درمان های خانگی استفاده کنید.

یک زنجبیل را له کنید و به شکل خنیر تهیه کنید و به مناطق تحت تاثیر خود بمالید. پس از آن روغن اکالیپتوس را به این مناطق بمالید و آرامی به مدت ۳۰ دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشورید.

نوشیدن چای زنجبیل معمولاً سه بار در روز می تواند باعث تسکین درد شما شود. برای این که این چای را درست کنید، باید ۶ برش نازک از زنجبیل را در نیم فنجان آب قرار دهید. این محلول را با حرارت کم در حدود ۱۵ دقیقه بجوشانید. بگذارید خنک شود. صاف کنید و می توانید عسل اضافه کنید تا چای زنجبیل را شیرین تر کنید.

نوشیدن چای گیاهی نیز درد را کاهش می دهد. شما می توانید این چای را با اضافه کردن یک نصف قاشق چای خوری میخک، یک نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه و یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل به یک و نیم فنجان آب جوش تهیه کنید.

برای چند دقیقه قبل از مصرف این چای را صاف کنید. توصیه می شود که این چای گیاهی دو بار یا سه بار در روز مصرف شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید