سرور مجازی چیست؛ ۴ مزیت آن کدام است؟

سرور مجازی چیست؛ 4 مزیت آن کدام است؟

سرور مجازی چیست؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم تا به آن پاسخ دهیم. سرور مجازی که به عنوان ماشین مجازی (VM) نیز شناخته می‌شود، یک فضای پارتیشن بندی شده در داخل یک سرور فیزیکی است که عملکرد یک سرور فیزیکی اختصاصی را تکرار می‌کند.

یک سرور مجازی که معمولاً در ابر یا مرکز داده خارج از یک سایت قرار می‌گیرد، از سخت افزار و منابعی استفاده می‌کند که توسط چندین کاربر دیگر با سطوح مختلف کنترل به اشتراک گذاشته شده‌اند. سرورهای مجازی تخصیص مجدد منابع و انطباق با بار کاری پویا را تسهیل می‌بخشند. در این مقاله، علاوه بر اینکه به شما خواهیم گفت سرور مجازی چیست، به مزیت‌های آن نیز خواهیم پرداخت.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی چیست؟

پیش از توضیح سرور مجازی، بهتر است با مفهوم سرور آشنا شویم. به طور کلی، سرور، سرور محل حفظ و نگهداری اطلاعات کاربران و به نوعی رازدار آن‌ها است. سرور را می‌توان یک رایانه بسیار قدرتمندی معرفی کرد که همه فایل‌ها و داده‌های آپلود شده بر روی سایت را ذخیره می‌کند.

حال ببینیم سرور مجازی چیست؟ یک سرور مجازی یا virtual private server که به اختصار VPS نامیده می‌شود، قسمتی از یک سرور اختصاصی است که به وسیله فناوری‌های مجازی سازی به قسمت‌های کوچکتری تقسیم شده و عملکرد یک سرور اختصاصی فیزیکی را تقلید می‌کند.

چندین سرور مجازی ممکن است بر روی یک سرور خالی پیاده سازی شوند که هر کدام دارای سیستم عامل، تامین مستقل و نرم افزار خاص خود هستند. سرور ماشین مجازی از زیرساخت مجازی، نرم افزار مجازی سازی استفاده می‌کند و منابع کامپیوتری سرور فیزیکی را برای ایجاد محیط‌های مجازی به کار می‌برد. در مقایسه با یک سرور اختصاصی، یک سرور مجازی نرم افزار و منابع سخت افزاری را با سایر سیستم عامل‌ها به اشتراک می‌گذارد.

سرورهای مجازی متداول هستند زیرا می‌توانند کنترل منابع کارآمدتری را ارائه دهند و مقرون به صرفه‌تر نیز هستند. مزایای سرورهای مجازی شامل تهیه سریعتر برنامه‌ها و منابع، بهبود بازیابی مشکلات، تداوم کسب و کار و به حداقل رساندن یا حذف زمان خرابی است. مجازی سازی همچنین بهره وری، سرعت، کارایی و پاسخگویی IT را نیز افزایش می‌دهد.

مزایای دیگر سرورهای مجازی شامل کاهش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه و مدیریت ساده مرکز داده است. هزینه میزبانی سرور مجازی نسبت به تعمیر و نگهداری مرکز داده ارزان‌تر است و نصب نرم‌افزار سرور ممکن است هزینه‌های میزبانی وب را هم کاهش دهد. برای دستیابی به کارایی، افراد از نرم افزار مجازی سازی سرور ویژه برای تقسیم یک سرور اختصاصی فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده می‌کنند.

تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی باعث استفاده بهتر از قدرت و منابع می‌شود. این به نوبه خود هر سرور فیزیکی را قادر می‌سازد تا چندین سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی را به طور موثر‌تری اجرا کند.

برای خرید سرور مجازی، می‌توانید به وب سایت وب مرز مراجعه کنید. وب مرز عالی‌ترین سرویس‌های میزبانی وب را از بهترین دیتاسنتر‌ها در ایران و جهان ارائه می‌کند. همچنین با خرید سرور از وب رمز، بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات تخصصی در حوزه وب جهت بهبود و پیشرفت وب سایتتان، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مزایای سرور مجازی

سرورهای مجازی موارد استفاده و مزایای مختلفی از صرفه جویی در هزینه‌ها تا مقیاس پذیری فوری را فراهم می‌کنند. از مزایای سرورهای مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مقرون به صرفه بودن

سرورهای مجازی به طور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر از سرورهای فیزیکی هستند، چرا که آنها بر روی سخت افزار و منابع مشترک کار می‌کنند و هزینه‌های جاری را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارند.

آنها همچنین به انرژی و فضای کمتری نیز نیاز دارند زیرا فقط یک سرور فیزیکی برای چندین سرور مجازی استفاده می‌شود. بنابراین، سرورهای مجازی برای سازمان‌هایی با بودجه محدود که به دنبال مقیاس پذیری فوری هستند، گزینه بسیار خوبی هستند.

۲- افزایش ظرفیت قابل استفاده

افزایش ظرفیت قابل استفاده

سرور‌های مجازی ظرفیت قابل استفاده را افزایش می‌دهند، چرا که توسط منابع یک سرور محدود نمی‌‌شود. بدون مجازی سازی، قدرت پردازش به طور چشمگیری کاهش می‌یابد زیرا بارهای کاری تنها در بخش کوچکی از هر سرور شبکه توزیع می‌شوند. در نتیجه سرورها به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و منابع را هدر می‌دهند.

۳- تامین فوری

یک سرور اختصاصی معمولاً به زمان بیشتری نسبت به سرور مجازی نیاز دارد. برای مثال، اگر یک ارائه‌دهنده مرکز، داده سخت‌افزاری در انبار نداشته باشد، سفارش و راه‌اندازی قطعات ممکن است کمی طول بکشد.

با مجازی‌سازی سرور، سیستم‌ها ممکن است در عرض چند دقیقه تهیه و مستقر شوند و سازمان‌ها را قادر سازند تا یک VM موجود را بدون صرف زمان و هزینه لازم برای خرید و راه‌اندازی یک سرور فیزیکی جدید، شبیه‌سازی کنند.

۴- بهره وری بهبود یافته

به دلیل ارائه سریع‌تر سرور توسط سرورهای مجازی، سازمان‌ها می‌توانند پیشرفت‌ها و اتوماسیون‌های کلی در بهره‌وری فناوری اطلاعات را تجربه کنند. سرورهای جدید را می‌توان بدون نیاز به زمان زیاد به سرعت مستقر کرد و هنگامی که دیگر به سروری نیاز نیست، به راحتی می‌توان آن‌ها را از کار انداخت.

۵- بازیابی آسان‌تر مشکلات (DR)

مجازی سازی می‌تواند مراحل بازیابی را ساده‌تر کرده و مقدار سخت افزار مورد نیاز در یک سایت DR را کاهش دهد. سرورهایی که مجازی‌سازی می‌شوند، از سخت‌افزار اصلی جدا می‌شوند، زیرا در VM‌ها گنجانده شده‌اند و سایت اصلی و ثانویه نیز به سرورهای فیزیکی یکسانی نیاز ندارند.

آنها همچنین تکثیر مکرر سیستم‌های حیاتی را فعال می‌کنند، بنابراین می‌توانند به راحتی نمونه‌های جدید را تغییر دهند و یا در هنگام وقوع مشکل به یک گزینه پشتیبان تبدیل شوند.

نتیجه گیری

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد، سرور مجازی، به کامپیوتری مجازی و آنلاین گفته می‌شود که کاملاً پرسرعت بوده و در دیتاسنتر در دسترس است.

سرور مجازی در اصل قسمتی از سرور اختصاصی با ویژگی های بسیار مشابه، اما مقرون به صرفه‌تر از آن است. در این مقاله، سعی کردیم تا هر آنچه که نیاز است راجع به سرور مجازی بدانید را بیان کرده و به مزایای آن بپردازیم.

منبع: https://www.techtarget.com/searchnetworking/definition/virtual-server

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید