قرص مداکسن ۲۵۰ برای درمان چیست

قرص ها و داورهای دارای تنوع بسیار زیادی می باشند و مصرف انها بدن تجویز پزشک، می تواند مشکلات و دردسرهای بسیاری را به همراه داشته باشد. همه ما اشخاصی را دیده ایم که دائما در حال تجویز دارو برای اشخاص دیگر هستند، آنها به شخص بیمار توصیه می کنند که بدون مراجعه به پزشک و تنها با تشخیص آنها دارویی را مصرف نماید. در صورتی که این کار، اصلا درست نیست و برای هیچ شخص دیگری نباید دارویی را تجویز کنیم، زیرا هر بیماری و هر بدنی با بدن دیگر تفاوت دارد.

داروهای مسکن یکی  از داروهایی هستند که خیلی از افراد در خانه دارند و در صورت بروز درد، اقدام به استفاده از آنها می کنند.

داروی مداکسن ۲۵۰، مسکنی است که با نام  ناپروکسن هم شناخته می شود. این دارو ضد درد و التهاب است و در موارد متعددی توسط پزشک تجوبز می شود. در ادامه به بررسی کامل این دارو خواهیم پرداخت و موارد مصرف و مقدار دوز مصرفی آن را بیان می کنیم. اما باز هم توصیه می کنیم که حتما زیر نظر پزشک متخصص اقدام به مصرف هر دارویی نمایید.

مداکسن® ۲۵۰

مشخصات دارویی

قرص مداکسن® به دو صورت زیر، توسط شرکت داروسازی مفید تولید و عرضه می گردد:

– مداکسن® ۵۰۰: قرص محدب آبی رنگ، حاوی ۵۰۰ میلیگرم ناپروکسن (با روکش روده ای، مقاوم به اسید معده) در بلیستر های ۱۰ عددی و جعبه های ۱۰۰ عددی

– مداکسن® ۲۵۰: قرص محدب سفید رنگ، حاوی ۲۵۰ میلیگرم ناپروکسن در بلیستر های۱۰عددی و جعبه های ۱۰۰ عددی

راهنمایی های عمومی

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه به دیگران جداً خودداری نمایید.

لازم است قبل از مصرف این دارو چنانچه بیمار در هر یک از حالات زیر بسر می برد، پزشک خویش را مطلع سازد :

همچنین بخوانید:   سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

رژیم غذایی : اگر تحت رژیم خاصی مثل غذاهای با سدیم کم و یا شیرینی کم هستید با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف در کودکان

در کودکان ۲ سال به بالا به هنگام مصرف مداکسن® بروز بثورات جلدی بسیار شایع است ولی در کودکان زیر ۲ سال هنوز تحقیقاتی انجام نشده است.

مصرف در سالمندان

خطر سمیت در افراد مسن بیشتر بوده لذا لازم است مقدار مصرف اولیه را کاسته و این بیماران را تحت نظارت شدید قرار داد.

مصرف در بارداری

در سه ماهه نخست بارداری، مطالعات کافی و نظارت شده ای در انسان صورت نگرفته است لکن مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان دهنده اثرات سوء بر جنین نبوده است. انجمن دارو و غذا (FDA) مصرف این دارو را در دوران بارداری جزو گروه (C) قرار داده است.

مصرف کلیه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در دوره سه ماهه دوم و سوم حاملگی توصیه نمی شود زیرا احتمال بروز عوارض سوء بر جنین (خصوصاً اثر انقباضی شدید بر کانال سرخرگ ریوی ـ آئورت ) وجود دارد.

مصرف در شیردهی

مداکسن® به شیر راه می یابد و ممکن است غلظت آن در شیر به یک درصد غلظت پلاسمایی خون مادر برسد. حداکثر غلظت مداکسن® در شیر پس از ۴ ساعت از تجویز دارو به مادر پدید می آید.

احتیاطات

– ممکن است بیمارانی که حساسیت به یکی از ترکیبات ضد التهاب غیر استروئیدی داشته باشند، به سایر داروهای این دسته نیز دارای حساسیت باشند (حساسیت متقاطع).

– در سالمندان خطر سمیت گوارشی شدید و اثرات شدید جلدی به هنگام مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، افزایش می یابد.

– مداکسن® می تواند سبب زخم دردناک، تحریک و خونریزی از مخاط دهان شود، لذا لازم است به هنگام مصرف طولانی مدت این دارو معاینات دوره ای دندانپزشکی صورت گیرد.

– بدلیل آنکه اکثر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مهار کننده تجمع پلاکت ها و افزاینده زمان خونریزی هستند، مصرف این داروها قبل از عمل جراحی، لازم است قطع شود. عملکرد پلاکت های خون پس از ۴ روز از قطع مداکسن® به حال عادی باز می گردد.

همچنین بخوانید:   درمان طبیعی کم خوابی

– چنانچه علائم شبه آنفولانزا، ادم، خونریزی معده، مشکلات قلبی، افزایش شدید وزن، لرز، تب، درد عضلات رخ دهد و همزمان یا پس از آن بثورات جلدی پدید آید بلافاصله پزشک خود را مطلع سازید.

مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو

مقدار مصرف هر دارو را پزشک معین می نماید، اما مقدار مصرف معمول دارو به شرح ذیل است:

دوز معمول بزرگسالان :

به عنوان ضد روماتیسم، استئوآرتریت، Spondylit (التهاب مفاصل ستون فقرات) :  ۲۵۰ میلیگرم تا ۵۰۰ میلیگرم دو بار در روز، صبح و شب تجویز می شود.

به عنوان ضد Bursitis (التهاب مفصل)، التهاب تاندون، قاعدگی دردناک : ۵۰۰ میلیگرم در ابتدا و بر حسب نیاز بیمار  ۲۵۰ میلیگرم هر ۶ تا ۸ ساعت

درمان نقرس :  ۷۵۰ میلیگرم در ابتدای روز، سپس ۲۵۰ میلیگرم هر ۸ ساعت تا زمان فرونشاندن حملات نقرسی

پزشک در صورت نیاز می تواند دوز دارو را تا ۱۵۰۰ میلیگرم در روز افزایش دهد، ولی لازم است این دوز، تنها برای مدت زمان محدودی مصرف گردد.

دوز معمول کودکان :

به عنوان ضد روماتیسم، استئوآرتریت و Spondylit (التهاب مفاصل ستون فقرات): روزانه ۵ میلیگرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، دو بار در روز.

در خصوص نحوه صحیح مصرف لازم است به نکات زیر توجه نمایید :

– قرص مداکسن® را همراه با غذا میل نمایید.

– بطور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید تا پیشرفت درمان را بررسی کند.

– دارو را با یک لیوان پر از آب میل نموده و تا مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف به حالت دراز کشیده قرار نگیرید.

– لازم است در موارد مصرف طولانی مدت، معاینات منظم و دوره ای توسط پزشک انجام گیرد.

همچنین بخوانید:   4 روش برای پیشگیری از مشکلات تیروئید

– از مصرف الکل یا فرآورده های حاوی الکل بپرهیزید.

– هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک، مصرف ننمایید.

– چنانچه یک نوبت مصرف را فراموش کردید، در صورتیکه دوز مصرفی یک یا دوبار در روز باشد و بیش از یک تا دو ساعت از زمان مصرف دارو نگذشته باشد لازم است به محض بیادآوردن دارو را میل نمایید. چنانچه بیش از یک یا دو ساعت از زمان مصرف دارو گذشته باشد باید آن دوز را فراموش کرده و دوز بعدی را سر ساعت میل نمایید. از سوی دیگر چنانچه دوز مصرفی بیش از دو بار در روز باشد به محض بیادآوردن، دارو را میل نمایید مگر آنکه تقریباً به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشید در این صورت از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را دو برابر ننمایید.

تداخلات دارویی

در صورت استفاده از سایر داروها حتماً پزشک خود را مطلع سازید:

– استامینوفن : مصرف همزمان استامینوفن و مداکسن® خطر اثرات سوء بر کلیه ها را افزایش می دهد.

– الکل، کورتیکوتروپین، هپارین، پروبنسید

– کورتیکواستروئیدها و گلوکوکورتیکوئیدها

– وارفارین : به دلیل اثر گذاری این دارو روی تجمع پلاکتی و هچنین اثر این دارو روی معده و دستگاه گوارش از مصرف همزمان به دلیل افزایش خطر خونریزی خودداری نمایید.

– مکمل های حاوی پتاسیم :  خطر اثرات سوء بر دستگاه گوارش نظیر زخم و خونریزی را افزایش می دهد.

– ضد انعقادهای کومارینی یا مشتقات اینداندیون

– ترکیبات ترومبولیتیک (حل کننده های لخته) : آلتپلاز ، آنیسترپلاز ، استرپتوکیناز و یوروکیناز

– ترکیبات ضد دیابت خوراکی یا انسولین : اثر کاهندگی قند خون این داروها را افزایش می دهد، در صورت استفاده نیاز به تنظیم دوز دارد.

– ترکیبات ضد فشارخون یا دیورتیک ها خصوصاً تریامترن :  اثر ضد فشار خون این دارو ها را کاهش می دهد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید