درمان فوری گوش درد بزرگسالان

گوش درد، یکی از دردهایی است که بیش از آنکه غیر قابل تحمل باشد، کلافه کننده است. به قسمی که شخصی که دچار گوش درد و یا گرفتگی گوش است، غالباً احساس سردرگمی می کند.

گوش درد، معمولا در کودکان رخ می دهد، اما بعضی از بزرگسالان هم هستند که به دلایل مختلف، دچار این درد می شوند. به طور کلی گوش درد را اتالژی می نامند که به دو دسته اتالوژی اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود. اتالوژی اولیه مربوط به درد داخل گوش و نوع ثانویه آن مربوط به خارج گوش است.

درد گوش می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شود، و یا اینکه به تدریج درد آن تشدید شود. این درد می تواند در یک گوش و یا هر دو گوش باشد. این درد غالبا به دلیل افزایش فشار هوای درون گوش ایجاد می شود.

اگر شما به طور ناگهانی دچار گوش درد شدید می توانید قبل از مراجعه به پزشک، از طریق درمان های خانگی برای رفع این درد و یا گرفتگی تلاش نمایید و چنانچه بعد از گذشت سه روز این درد تمام نشد، حتما به پزشک مراجعه نموده و مشکل خود را با او در میان بگذارید.

در ادامه تعدادی از درمان های ساده و خانگی برای درمانم درد گوش را بیان نموده ایم. شما می توانید از این روش ها برای آرام کردن درد خود استفاده نمایید.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

علل گوش درد

دلایل زیادی برای گوش درد وجود دارد. علل احتمالی که نسبتاً رایج هستند عبارتند از:

  • عفونت های سینوسی
  • جرم گوش
  • ورم لوزه
  • دندان قروچه

شایع ترین عفونت گوش با منبع مطمئن، عفونت گوش میانی یا اوتیت حاد (AOM) است.

این با قسمت های متورم و عفونی گوش میانی مشخص می شود. درد مرتبط با AOM به دلیل گیر افتادن مایع در پشت پرده گوش ایجاد می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • درد داخل گوش
  • کم شنوایی خفیف
  • احساس بیماری به طور کلی
همچنین بخوانید:   روش هایی برای جلوگیری از نفخ معده

درمان خانگی گوش درد

فرض می‌کنیم در منزل هستید که ناگهان دچار گوش درد می‌شوید؛ می‌توان حدس زد که واکنش اولیه شما چیست؟ اگر فقط درد گوش داشته باشید احتمالا به دنبال این هستید که چه چیز‌هایی در منزل دارید که می‌شود به عنوان درمان خانگی گوش درد از آن‌ها استفاده کرد.

طبیعی است که ما به شما توصیه نمی‌کنیم در هنگام گوش درد، درمان خانگی گوش درد را به درمان‌های طبی پزشک معالج ترجیح دهید. گوش درد می‌تواند یک نشانه از ده‌ها علت بیماری‌زا باشد که فقط توسط پزشک قابل تشخیص است. صرفا به عنوان یک اقدام موقت و کمک‌کننده، درمان خانگی گوش درد را برای کم کردن شدت درد استفاده کنید.

درمان خانگی گوش درد با استفاده از کمپرس سرد یا گرم

کمپرس سرد یخ و یا کمپرس دستمال یا حوله گرم هم برای بزرگسالان و هم اطفال قابل استفاده است. کمپرس‌ها را روی گوشی که درد می‌کند به مدت چند دقیقه نگه دارید. بهتر است بدانید که شما می‌توانید ابتدا کمپرس سرد بگذارید و بعد از ده دقیقه کمپرس گرم را جایگزین کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که یخ را به طور مستقیم روی گوش نگذارید که سرمای بیش از حد یخ به گوشتان ضربه بزند. همچنین حوله و دستمال گرم شده آنقدر گرم نباشد که گرمی بیش از حد دستمال به گوش شما آسیب برساند.

آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) در درمان خانگی گوش درد

پراکسید هیدروژن برای سال‌های متمادی به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری گوش استفاده شده است. با استفاده از قطره‌چکان چند قطره پراکسید هیدروژن در گوشتان بریزید. در صورت لزوم، چند ساعت پس از بار اول دوباره این روش را تکرار کنید.

آب اکسیژنه توانایی پاک‌کنندگی دارد و به تخلیه مواد گیرکرده در گوش کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:   چگونه از مرغ و تخم‌مرغ آنفلوآنزا نگیریم؟

نقش تمرین‌های ورزشی در درمان خانگی گوش درد

گاهی با انجام حرکات ورزشی گردن فشار موجود در کانال گوش کمتر می‌شود و شدت درد گوش کاهش می‌یابد.

اگر شما قصد انجام حرکات ورزشی گردن دارید؛ اینگونه عمل کنید:

  1. سعی کنید هر دو پا را روی زمین بگذارید
  2. به آرامی گردن خود را بچرخانید و سر خود را به سمت راست و سپس چپ به آرامی بچرخانید. به صورتی که سرتان به موازات شانه‌هایتان قرار بگیرد
  3. شانه‌های خود را بالا بیاورید و به آرامی شانه هر طرف را به گوش همان طرف برسانید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از انگشتان خود، گوش و اطراف گوش را به آرامی ماساژ دهید.

درمان خانگی گوش درد با فشار نیاوردن به گوش هنگام خواب

بعضی از مدل‌های خوابیدن باعث تشدید درد گوش در هنگام عفونت می‌شوند، درحالی که بعضی دیگر باعث تسکین درد می‌شوند. هنگام خواب گوشی که عفونت کرده را روی بالش قرار ندهید.در این حالت اگر در گوش آب جمع شده باشد راحت‌تر خارج می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و سایر موارد. روغن زیتون همچنین یک درمان سنتی برای از بین بردن جرم گوش و درمان عفونت گوش است.
یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که قطره های گیاهی گوش حاوی روغن زیتون هستند و به کاهش درد ناشی از عفونت گوش کمک می کنند.
به خاطر داشته باشید که این قطره ها علاوه بر روغن زیتون حاوی گیاهان تسکین دهنده مانند اسطوخودوس و گل همیشه بهار نیز هستند.

چگونگی استفاده کردن از روغن زیتون برای کاهش درد:

به پهلو دراز بکشید و گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.
به آرامی قسمت بیرونی گوش خود را به سمت عقب و بالا بکشید تا مجرای گوش باز شود.
دو یا سه قطره روغن زیتون را در دهانه گوش خود بریزید.
به آرامی پوست جلوی ورودی مجرای گوش خود را ماساژ دهید تا روغن به داخل آن نفوذ کند.
۵ تا ۱۰ دقیقه روی پهلو بمانید.
روغن اضافی را که هنگام نشستن از گوشتان می چکد پاک کنید.
در صورت نیاز در گوش دیگر نیز تکرار کنید.

همچنین بخوانید:   افراد واکسینه‌شده هم سرخک می‌گیرند

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند به تسکین درد ناشی از گوش درد کمک کند. آب زنجبیل یا روغن صاف شده ای که با زنجبیل در آن گرم شده است را در اطراف مجرای گوش خارجی بمالید. آن را مستقیماً در گوش قرار ندهید.

سیر

سیر هم خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و هم خاصیت تسکین دهنده درد. سیر له شده را چند دقیقه در روغن زیتون یا کنجد گرم خیس کنید. سیر را صاف کرده و روغن را در مجرای گوش بمالید.

درمان گوش درد  با اسپری

نام تجاری دگزامتازون با اسپری گوش آنتی باکتریال Otomize® است. این شامل چندین ماده است – دگزامتازون، نئومایسین و اسید استیک. این مواد با هم التهاب، عفونت، خارش و درد را تسکین می دهند. اسپری Otomize® فقط با نسخه در دسترس است.

نکات مهم در استفاده از قطره گوش:

بطری قطره گوش را در دستان خود گرم کنید. … طوری دراز بکشید که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.

به آرامی گوش خود را به سمت عقب بکشید تا به صاف شدن مجرای گوش کمک کنید.

قطره چکان را روی گوش نگه دارید و قطره های توصیه شده را فشار دهید (معمولاً ۴ تا ۵ قطره آنتی بیوتیک در هر دوز)

سخن پایانی : واسه گوش درد چی خوبه؟

برای کاهش درد گوش می‌توان از روش های خانگی استفاده کرد:
کمپرس گرم و سرد
سیر
پیاز
روغن زیتون
و…
و اگر درد بیش از ۳ روز طول بکشد بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید