چگونه در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس یکی از واژه هایی است که این روزها بین اکثر مردم شنیده می شود و دلیل آن رشد بی سابقه و ورود نقدینگی زیاد به این بازار است، اما واقعاً سرمایه گذاری در این بازار خوب است؟ و اگر هست، برای موفقیت بازار بورس چطور باید عمل کرد؟

حتماً قبل از واردکردن سرمایه به بورس بامطالعه کتب بورسی، شرکت در کلاس آموزش بورس، مشاهده ویدیوهای آموزشی علم خود را در این زمینه کامل کنید چراکه در غیر این صورت ممکن است با معامله اشتباه سرمایه ای که سال‌ها برای آن زحمت کشیدید را از دست دهید.

حرفه‌ای شدن در بازار بورس | دوره آموزش بورس

در صورت تمایل به شرکت در دوره حضوری معامله گر حرفه ای  | آموزش بورس از صفر تا صد استراتژی کالج تی بورس می‌توانید بر روی شهر مورد نظر خود کلیک کنید. همچنین برای افرادی که امکان شرکت در دوره حضوری را ندارند به‌صورت آنلاین و غیرحضوری امکان شرکت در دوره وجود دارد. در طی این دوره، فیلم آموزشی بورس و pdf آموزش بورس هم در اختیار دانش آموختگان قرار می‌گیرد.

کلاس آموزش بورس در رشت کلاس آموزش بورس در مشهد
کلاس آموزش بورس در شیراز کلاس آموزش بورس در تهران
کلاس آموزش بورس در اصفهان کلاس آموزش بورس در نیشابور
آموزش بورس از صفر در سایر شهرهای کشور

آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

با توجه به آماری که وجود دارد بورس ایران در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سایر بازارها بیشترین بازدهی را داشته است. به‌طور متوسط بازدهی سرمایه گذاری در بورس تهران در سال ۱۳۹۸به بیش از ۱۸۰ درصد در یک سال رسید.

نحوه سنجش این بازدهی توسط معیاری به نام شاخص صورت می‌گیرد،شاخص معیاری است برای مقایسه اکنون بازار با گذشته آن.

در بورس شاخص‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن شاخص کل است. شاخص کل بورس میانگین تغییرات قیمتی شرکت‌های فعال در بورس با توجه به ارزش آن‌هاست.

ورود به بازار بورس

اولین قدم برای ورود به بازار بورس، افتتاح حساب در کارگزاری و گرفتن کد بورسی است.

کد بورسی چیست؟ برای دریافت کد بورسی چطور اقدام کنیم؟

قدم اول برای وارد شدن به دنیای سرمایه گذاری در بورس، افتتاح حساب در یک کارگزاری است. طبق قوانین هر فرد حقیقی یا حقوقی برای خریدوفروش سهام در بورس به یک کارگزار نیاز دارد. درواقع کارگزار، واسط بین شما، بازار بورس و سایر سهامداران است.

هیچ فردی نمی‌تواند سهام خود را به‌صورت مستقیم به فرد دیگری واگذار کند یا از آن سهم بخرد. پس تمام خریدوفروش‌ها از طریق کارگزاری انجام خواهد شد و شما برای شروع فعالیت خود در بورس حتماً باید نزد یک کارگزاری حساب داشته باشید.

با مراجعه به کارگزاری‌های مختلف در سطح شهرتان می‌توانید به‌سادگی کد بورسی آنلاین خود را دریافت کنید.

اما توجه داشته باشید که برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام هم ثبت‌نام کنید تا اطلاعات مالی شما ثبت شود و سوده‌ای نقدی که در آینده از شرکت‌ها دریافت می‌کنید به حسابی که در زمان ثبت‌نام در سامانه سجام وارد می‌کنید واریز شود.

حتما مقاله و ویدیو آموزش دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام را مشاهده کنید.

کارگزاری چیست؟

کارگزاری ها رابط بین سهامداران و سازمان بورس هستند و وظیفه خریدوفروش سهام به عهده آن‌هاست، کارگزاران به نمایندگی از سهامداران این کار را انجام می‌دهند.

سامانه سجام چیست؟

سجام اختصار عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار ایجادشده است.

این سیستم تمام دارایی‌های افراد در حساب‌های بانکی، حساب کارگزاری ها و صندوق‌های سرمایه گذاری را یکجا جمع می‌کند و این شفافیت از پول‌شویی جلوگیری می‌کند. همه افراد برای خریدوفروش باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و کد ره‌گیری را به کارگزاری ها ارائه دهند.

کد آنلاین یا معاملات برخط چیست؟

درگذشته مردم برای خریدوفروش و سرمایه گذاری در بورس باید به‌صورت حضوری در تالار بورس حاضر می‌شدند که بعد از رواج اینترنت و فضای مجازی مردم به این فضا روی آوردند و در حال حاضر تقریباً تمام معاملات به‌صورت آنلاین و اینترنتی صورت می‌گیرد.

اما کسانی که می‌خواهند معاملات آنلاین انجام دهند حتماً باید کد آنلاین یا معاملات برخط برایشان صادر شود، که این کد آنلاین نیز توسط کارگزاری ها و بعد از ثبت درخواست و پر کردن فرم مربوطه صادر می شود.

از چه زمانی و با چه میزان سرمایه ای می‌توانیم سرمایه گذاری در بورس را شروع کنیم؟

بر اساس قوانین جدیدی که سازمان بورس وضع کرده است، افراد حقیقی که جهت دریافت کد معاملاتی به شرکت‌های کارگزاری مراجعه می‌کنند، کد آنلاین آن‌ها صادر می شود اما تا یک ماه نمی‌توانند خریدوفروش سهام را انجام دهند و پس از گذشت یک ماه و به‌شرط قبولی در آزمون می‌توانند معامله نمایند. البته در این مدت افراد می‌توانند عرضه‌های اولیه را خریداری نمایند.

از تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۹ به بعد حداقل ارزش ریالی هر سفارش خرید ارسالی به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت،این رقم درگذشته ۱۰۰ هزار تومان بود. البته به‌استثنای سفارش‌های خرید در عرضه اولیه. یعنی حداقل پولی که برای سرمایه گذاری در بورس باید داشته باشید مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است.

عرضه اولیه چیست؟

زمانی که یک شرکت برای اولین بار سهام خود را در بورس ارائه می‌کند، طی فرآیندی به اسم عرضه اولیه این اتفاق رخ می‌دهد. این فرآیند برای همه شرکت‌ها اتفاق نمی‌افتد و فقط شرکت‌هایی که شرایط لازم را دارا باشند،این فرآیند برایشان رخ می‌دهد.

معمولاً بیش از ۹۰ درصد این عرضه اولیه‌ها در بورس منجر به سود شده‌اند و این سودآوری عرضه اولیه‌ها باعث جذاب شدن بازار بورس برای سرمایه‌گذاران بخصوص افراد تازه‌وارد شده است. در جدول زیر آمار مربوط به عرضه اولیه‌های سال ۱۳۹۸ را مشاهده می‌کنید.

برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنیم؟

دو روش برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد:

  1. روش مستقیم: با این روش شما به‌صورت مستقیم خریدوفروش می‌کنید و خب برای این کار نیاز دارید تا حرفه‌ای شوید. برای حرفه‌ای شدن در هر کاری نیاز هست تا آموزش ببینیم، قطعاً شرکت در کلاس‌های آموزش بورس از صفر آموزشگاه‌های معتبر می‌تواند مسیرمان را برای حرفه‌ای شدن کوتاه‌تر کند و از ضرر کردن‌های بسیار جلوگیری کند.
  2. روش غیرمستقیم: در این روش شما با بررسی صندوق‌هایی که در بورس سرمایه گذاری می‌کنند و میزان بازدهی که در سال‌های اخیر داشته‌اند می‌توانید بدون اینکه اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید سرمایه خود را به دست این صندوق‌ها بسپارید و دیگر نه نیازی به آموزش است و نه صرف زمان.در این روش شما از مهارت افراد متخصص برای سرمایه گذاری در بورس استفاده می‌کنید و آن‌ها در قبال این کار دستمزدی را از شما دریافت می‌کنند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید