با طب سنتی چی بخوریم شکم کار کنه؟ ‎

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد از کوچک و بزرگ ممکن است با آن درگیر باشند، یبوست یا کار نکردن شکم است.یبوست یک بیماری گوارشی است که به علت کاهش حرکات روده رخ می دهد. در این بیماری ممکن است فرد دچار دشواری در دفع شود و یا اینکه مدفوع او سفت شود و یا حتی تعداد دفعات اجابت مزاج او به یک بار یا حتی کمتر از یک بار در سه روز باشد.

افراد مسن و چاق، افراد متاهل و خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به یبوست قرار دارند.

اما بهترین روش برای درمان یبوست این است که قبل از اینکه به سراغ داروهای شیمیایی برویم، گشت و گذاری در طب سنتی و کهن خود داشته باشیم تا ببینیم چطور می توانیم این بیماری مزمن را درمان کنیم و یا حتی اینکه با چه روش ها و اصول تغذیه ای می توانیم جلوی ابتلای خود و عزیزانمان به یبوست را بگیریم. از نگاه طب سنتی، یکی از شایع ترین علل ابتلا به یبوست، بی نظمی در رژیم غذایی است. مصرف وعده‌‌های غذایی به‌طور منظم و در ساعات مناسب و خوب جویدن غذا به کاهش این مشکل گوارشی کمک می‌‌کند.

یبوست از دید طب سنتی

یبوست از دیدگاه طب سنتی «ام الامراض» یا «مادر بیماری‌ها» است. به همین دلیل است که در مراجعه به مطب‌های متخصصان طب سنتی، یکی از اولین پرسش‌ها این است که «آیا شکمتان خوب کار می‌کند یا نه؟»

حتی گفته می‌شود بسیاری از بیماری‌های روانی، کج‌خلقی‌ها، عصبانیت‌ها و… نیز ریشه در یبوست دارند، بنابراین برای داشتن زندگی سالم، لازم است حتماً به درمان و پیشگیری از این بیماری بپردازیم، اما گاهی یبوست نسبت به درمان‌های معمول مقاوم است و حتی با مصرف ملین هم برطرف نمی‌شود.

علائم یبوست

مدفوع سفت
زور زدن بیش از حد برای به حرکت در آوردن روده ها
احساس عدم تخلیه کامل
نیاز به کمک برای تخلیه رکتوم
درد شکمی
حالت تهوع و پف کردگی

درمان یبوست با طب سنتی

خاکشیر

“خاکشیر” یکی از داروهای مفرد برای نرم کردن دستگاه گوارش است؛ در منابع طب سنتی، طبیعت این دانه گیاهی، گرم در دوم و تر در اول ذکر شده اما اگر همراه با آب سرد نوشیده شود اثرات سردی و اگر همراه با آب گرم نوشیده شود یا در آب بجوشد، اثرات ملین بودن و گرما‌بخشی دارد.

همچنین بخوانید:   آشنایی با خواص گل چهل سکه

خاکشیر افزاینده قوای جنسی، اشتها‌آور، مقوی معده، هاضمه، نرم‌کننده صدا و بازکننده رنگ صورت است؛ مهمتر از همه این دانه گیاهی اگر در آب بجوشد از بین برنده سردی دستگاه گوارش است.

افرادی که دچار یبوست هستند برای رفع یبوست خود می‌توانند یک تا دو قاشق غذاخوری خاک‌شیر را در یک لیوان آب به مدت دو تا سه دقیقه جوشانده و به صورت ناشتا همراه با مقداری عسل و روغن زیتون به عنوان یک ملین عام میل کنند.

یکی دیگر از داروهای مفرده برای تلیین دستگاه گوارش، “انجیر” است؛ انجیر نیز در منابع طب سنتی به عنوان یک مسهل بی‌ضرر و یک ملین عام مورد اشاره قرار گرفته است که ضمن ایجاد نرمی در دستگاه گوارش و مدفوع، کاهنده حرارت اضافه بدن و از بین برنده تشنگی است.

به خاطر داشته باشید که برای دریافت خاصیت تلیین از انجیر، بهتر آن است که یا از میوه تازه استفاده شود یا خشک شده آن را در آب برای چند ساعت خیس کرده و با شکم خالی و قبل از غذا میل کنید؛ نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خوردن انجیر به صورت گفته شده می‌تواند چاق‌کننده بدن نیز باشد.

روغن زیتون

“روغن زیتون” نیز به عنوان یکی دیگر از ملین‌های عام می‌تواند به صورت گسترده مورد استفاده افراد قرار گیرد ضمن اینکه خاصیت چاق‌کنندگی انجیر را نیز ندارد و اگر دو تا سه قاشق غذاخوری از روغن زیتون را به شدت در آب جوش هم بزنید تا حدی که به صورت موقت با هم ترکیب شوند و سپس میل کنید اثر به مراتب قوی‌تری را به همراه خواهد داشت؛ خصوصا اگر به صورت ناشتا این کار انجام شود.

همچنین بخوانید:   آشنایی با یبوست و راه خلاصی از آن

روغن بادام شیرین

“روغن بادام شیرین” نیز یکی از ملین‌هایی است که به خوبی دستگاه گوارش را نرم و مدفوع را از خشکی خارج می‌کند اما دقت داشته باشید که اگر دچار پرخوابی و کمی‌حافظه هستید از خوردن این روغن خودداری کنید.

ریشه گل ختمی

گل ختمی از آن «جامهٔ مخملی»‌اش گرفته تا در ترکیب تمام بخش‌هایش سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود. می‌توانید از ریشهٔ خردشدهٔ آن دمنوش تهیه کنید و یا اینکه آن را بجوید. مورد منع مصرفی برای این گیاه وجود ندارد اما اگر شما مشکل خاصی دارید قبل از مصرف حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

ریواس

این گیاه نیز هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم برای از بین بردن یبوست استفاده می شود. این گیاه فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می کند استفاده کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می تواند به کبد آسیب وارد کند.

راهکارهایی دیگر برای درمان یبوست

* مصرف عرق کاسنی با عسل برای رفع یبوست توصیه می‌شود.
* همچنین مخلوطی از پودر گل سرخ با ماست بدون چربی، مصرف زیتون همراه با غذا و خوردن روزانه سبزی شوید و جعفری مفید است.
* مصرف صبحانه و شام سبک نیز به رفع یبوست کمک می‌کند.
* همچنین خوردن گیاه آلوئه ورا توصیه می‌شود چون این گیاه تقویت‌کننده معده و روده و سرشار از ویتامین A، B1، B2، B6، است. آلوئه ورا تنظیم‌کننده هضم غذا است و دفع مواد زائد از روده را آسان می‌کند.
* گشنیز نیز در رفع یبوست موثر است. این سبزی تقویت‌کننده معده و ضد باکتری معده و روده است.
* بادرنجبویه نیز از خانواده نعناع است و ویتامین‌های A، B و C دارد و تقویت‌کننده معده و روده بوده و صفرا را از بین می‌برد.
* مصرف کاهو نیز به دلیل داشتن مواد معدنی، ید و کلسیم برای رفع یبوست مفید است.
* مصرف روزانه زیتون و انجیر خشک هم توصیه می‌شود.

اصلاح تغذیه برای عدم ابتلا به یبوست

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و…) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. در واقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن‌زیتون هم ملین است و دل‌درد را برطرف می‌کند البته به‌شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به‌خوبی جا بیفتد.

همچنین بخوانید:   بسیاری از فواید روغن نعناع

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید