تاثیر سفر بر سلامت روان

سفر کردن از زمان‌های بسیار دور یکی از درمان‌های روحی و روانی افراد به شمار می‌رفته است. با توجه به اینکه دنیای مدرن امروز در هیاهو و اضطراب غرق شده، آدمی برای نجات خودش از منجلاب استرس روزمره گاهی به سفر به نقطه‌ای تازه پناه می‌برد. این تازگی به روان انسان کمک می‌کند تا آرامش خود را باز یابد.

تاثیر سفر بر سلامت روان

سلامت روان و جسم دو عامل مهم اثرگذار بر کیفیت زندگی انسان هستند. از آنجا که حتما پیش آمده افرادی را ببینیم که علیرغم بیماری جسمی، روحیه خود را روز به روز تقویت می‌کنند تا وضعیت روانی سالمی برای خود بسازند. اما اگر مدام به دنیایی خسته کننده و پر از مصیبت فکر کنیم، هرگز نمی‌توانیم سرمان را به سمت لذت‌های زندگی بچرخانیم. مسافرت به آدم این فرصت را می‌دهد که فارغ از گرفتاری‌ها، به جنبه‌های زیبای زندگی نیز نگاه کند و لحظه‌های خوشی را برای خودش و عزیزانش رقم بزند.

کیفیت سفر به مناطق مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مهمی که سفر شما را به سفری خوب یا سفری پر تنش تبدیل می‌کند، شرایط رفاهی و روحی شما در محل اقامت است. جاباما به همین منظور سرویسی به نام جاباما پلاس را طراحی کرده که توسط تیم پشتیبانی شبانه روزی، دغدغه‌های مربوط به محل اقامت را از ذهن شما بیرون کند. این سرویس، مسئولیت کیفیت اقامتگاه را با دسترسی شبانه روزی شما به پشتیبانی، در حوزه خدمات به گردشگرها قرار می‌دهد.

از مسائل مهم اثرگذار بر کیفیت سفر و نقش مثبت آن در وضعیت روانی، تجربه رابطه‌ای دوستانه با میزبانان و دیگر مهمانان اقامتگاه است. مراوده اجتماعی بدون در نظر گرفتن منفعت مادی، احساس خوب زنده بودن را به آدم‌ها یادآور می‌شود. در ادامه چند مورد از تاثیرات مثبت سفر بر سلامت روان را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تاثیرات مثبت مسافرت بر سلامت روان

از آنجا که بدن و روان دو عنصر اصلی تشکیل دهنده وجود آدمی هستند، نمی‌توان اثر سلامتی هر یک از آنها را در سلامت دیگری انکار کرد. سلامت جسم و روان به هم بستگی شدیدی دارند و امروزه علم دستاوردهای زیادی برای اثبات این گزاره دارد. سفر امن، راحت و بدون استرس سفر با کیفیتی است که به سلامت جسم و روان شما کمک می‌کند.

یکی از چیزهایی که منجر به سهولت مسافرت در سال‌های اخیر شده، کمک خدمات اینترنتی برای برنامه ریزی، خرید بلیط، مقایسه مقصدهای مختلف و رزرو اینترنتی محل اقامت است. گردشگرها بدون صرف وقت و انرژی از صفر تا صد موارد لازم برای اقدام به سفر را به انجام می‌رسانند. جاباما معتبرترین مرجع رزرو و اجاره انواع اقامتگاه در ایران است که از طریق سایت و اپلیکیشن خدمات خود را در زمینه رزرو محل اقامت در مقصد سفر به گردشگرها ارائه می‌دهد.

در ادامه به تاثیرات مثبت سفر بر سلامت روان گردشگرها می‌پردازیم. با ما همراه شوید تا با اثرات سفر بر سلامتی خود آشنا شوید:

سفر، روح شما را تازه می‌کند و بیشتر لبخند می‌زنید

وقتی به جایی سفر می‌کنید، چشم شما به تصاویر و اقلیم تازه‌ای روشن می‌شود. گوش شما صداهای جدیدی را می‌شنود. همه چیز با محل سکونت همیشگی شما فرق دارد. روحتان تازه می‌شود و خود به خود به پدیده‌های اطراف خود با لبخند رضایت نگاه می‌کنید.

با آدم‌های جدیدی معاشرت می‌کنید که شاید روزی دوستان صمیمی شوند

در دنیای امروز مشغله‌های روزمره زندگی نسبت به گذشته بیشتر شده است. شاید دوست‌ها کمتر فرصت کنند با هم وقت بگذرانند. سفر فرصت خوبی برای وقت گذرانی با دوستان قدیمی یا پیدا کردن دوست‌های بیشتر است. دوستانی که مثل شما از سفر لذت ببرند و بخواهند هر از گاهی برای سلامت روان و جسم خود مقصدی برای سفر را انتخاب کنند.

در سفر، ایده‌های تازه‌ای به ذهنتان می‌رسد

به این دلیل که محیط و شهری که حضور در آن برای ذهنتان عادت شده، سفر می‌تواند باعث باز شدن فکرتان شود و ایده‌های تازه‌ای به ذهنتان برسد. در مرحله بعدی سراغ پرداختن به ایده تازه خود می‌روید و انگیزه زندگی را در خود تقویت می‌کنید.

در مسافرت، انعطاف‌پذیر و رها هستید

موضوع دیگری که باعث می‌شود سفر اثر مثبتی بر روحیه شما بگذارد، این است که به دلیل بر هم زدن عادت‌های همیشگی، قدرت انعطاف پذیری شما بیشتر می‌شود. عوض شدن نوع تفریحات، میزان معاشرت با مردم، گردش در طبیعت و … در احساس رهایی شما در سفر اثر می‌گذارند.

لذت در لحظه زندگی کردن را می‌چشید

زندگی کردن در لحظه یکی از بزرگترین هنرهایی است که انسان آزاد می‌تواند آن را به خودش بیاموزد. یکی از روش‌های تمرین زندگی در لحظه، رفتن به مسافرت است. در روزهای سفر شما به چیزی جز همان لحظه‌ای که در حال تجربه‌اش هستید فکر نمی‌کنید.

با خودتان و اطرافیانتان بیشتر آشنا می‌شوید

دوران شیرین سفر فرصت خوبی است برای اینکه با خودتان یا عزیزانتان بیشتر خلوت کنید. آدمی با خلوت کردن با خودش بهتر می‌تواند از آنچه هست آگاه شود و به بهبود زندگی شخصی خود کمک کند. خلوت با دوستان یا خانواده در محیطی امن، آرام و لحظه‌های خوش انرژی زیادی را به رابطه شما با آنها تزریق می‌کند که این انرژی منجر به تقویت میزان صمیمیت میان جمع می‌شود.

از استرس زندگی روزمره در امان می‌مانید

زندگی مدرن بر میزان فشارهای روانی بشر افزوده است. اما آیا ما باید نسبت به این فشارهای روانی که در روزمره ما راهشان را باز کرده‌اند بی تفاوت باشیم؟ کاری که انسان به عنوان موجودی با اراده می‌تواند برای کاهش استرس زندگی خود انجام دهد، رفتن به مسافرت هر چند کوتاه یا به مقصدی نزدیک است. آنچه در این میان اهمیت دارد همین است که افراد برای خوب کردن حال روحی و روانی خود اقدام به حرکتی کنند تا ناامیدی راهش را به زندگی باز نکند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید