دیابتی ها بخوانند : شما چه نوع دیابتی دارید ؟ چه دارویی باید مصرف کنید ؟ کافه پزشکی به شما می گوید

دیابت یا بیماری قند(Diabetes Mellitus)  یک اختلال سوخت و سازی در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است.

طبقه‌ بندی دیابت

  • دیابت نوع ۱
  • دیابت نوع ۲
  • دیابت حاملگی
  • دیابت همراه با بیماری‌های دیگر

نوع یک : یک فرد زمانی مبتلا به این نوع دیابت می‌شود که سلول‌های لوزاالمعده دیگر هیچ انسولینی ترشح نکنند. اکثر مبتلایان به دیابت نوع ۱ را کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. علائمی شبیه تشنگی فراوان ، خستگی ، گرسنگی شدید و تکرر ادرار

نوع دو : این نوع دیابت، مهم‌ترین نوع و دیابت بزرگسالی معروف است. حدود ۹۰% دیابتی‌ها دچار این نوع دیابت هستند. در بدن این افراد، ابتدا انسولین به اندازه کافی ترشح می‌شود اما به عللی، مؤثر واقع نمی‌شود. اصولاً اختلال در پاسخ هورمونی و مقاومت به انسولین عامل اصلی ایجاد “هایپرگلیسمی” یا افزایش قند خون است. علائمی شبیه  عصبی و بی‌حوصله بودن، اختلال در بینایی، بی‌حسی و یا مورمور شدن انگشتان ، ایجاد زخم و دیر بهبود یافتن زخم‌

دیابت حاملگی : حدود ۳ تا ۵ درصد خانم‌های باردار، به خصوص در اواخر دوران حاملگی، به دیابت مبتلا می‌شوند. خانم‌های بارداری که استعداد ابتلا به دیابت در ایشان وجود دارد دارای عوامل خطرزای بسیاری هستند که احتمال دیابت حاملگی در ایشان شایع‌تر می‌‌شود. اگر چه بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، دیابت از بین می‌رود اما ممکن است در بارداری بعدی، مجدداً ظاهر گردد.

دیابت همراه با بیماری های دیگر : در برخی افراد مبتلا به بعضی از بیماری‌ها (به عنوان مثال،: تالاسمی، بیماری‌های لوزالمعده، بیماری‌های غدد درون‌ریز و …) دیابت نیز بروز می‌کند.

دیابت و نیاز بیماران به انسولین

دیابت اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است. در حالت طبیعی، غذا در معده به گلوکز یا قندخون تبدیل می شود. قند از معده وارد جریان خون شده و در پاسخ به آن، لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح م یکند. این هورمون باعث می شود قند از جریان خون وارد سلول های بدن شود. درنتیجه، مقدار قندخون در حد نرمال و متعادل باقی می ماند.

آیا می دانید انسولین برای شما نیاز است یا نه ؟ اگر نیاز است کوتاه اثر ، متوسط الاثر یا سریع الاثر ؟ کدام یک برای شما مناسب است ؟

کافه پزشکی به شما می گوید . پس حتما به کافه پزشکی سر بزنید !

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید