شیر کم چرب و جلوگیری از پیری در یک تیم!

شیر های کم چرب در کنار شیر های پرچرب مخاطبان خود را دارد و طرفدارانش کم نیست اما چه دلیلی می توان یافت که به خواص شیر کم چرب به شکل علمی اثبات شود تا افراد را برای نوشیدن آن مجاب کند؟ در ادامه مشاهده خواهید کرد که طبق یکی از جدید ترین مقالات علمی خواصی از شیر کم چرب یافت شده که ارتباط مستقیم با پیری و زیبایی دارد. با ما همراه باشید.

تلومرها (Telomere) در انتهای رشته کروموزم ها قرار دارند و از آسیب دیدن آنها حین تقسیم سلول جلوگیری می کنند. تلومرها با کهولت سن و تقسیم سلول ها کوتاه تر می شوندو از آنها به عنوان یکی از نشانه های اصلی پیری نام برده می شود

محققین دانشگاه بریگم یانگ (Brigham Young University) در این تحقیق روی ۵۸۳۴ فرد بالغ که شیر با درصدهای چربی مختلف می نوشیدند، تحقیقات و مطالعات انجام دادند.

به طور نسبی، نیمی از افراد روزانه شیر مصرف  می کنند و یک چهارم نیز دست کم یکبار در هفته شیر می نوشیدند. یک سوم از شرکت کنندگان شیر پرچرب، ۳۰ درصد شیر ۲ درصد چربی، ۱۰ درصد شیر ۱ درصد چربی و ۱۷ درصد شیر بدون چربی مصرف می کردند. سیزده درصد نیز اصلاً شیر نمی خوردند.

دانشمندان با اندازه گیری طول تلومر در افراد شرکت کننده توانستند رابطه ای میان مصرف شیر و طول آن پیدا کنند. آنها در مطالعات خود رابطه ای میان مصرف شیر پرچرب و کاهش طول تلومر پیدا کردند.

طول تلومرها در افرادی که شیر دو درصد چربی مصرف می کردند، ۶۹ جفت پایه (Base Pairs) کوتاه تر از افرادی بود که شیر یک درصد چربی می نوشیدند. محققان می گویند این مقدار به معنای چهار سال پیری بیولوژیکی است. جالب آنکه طول تلومرها در افراد بالغی که شیر پرچرب می نوشیدند، ۱۴۵ جفت پایه کوتاه تر از افرادی بود که شیر بدون چربی مصرف می کردند.

همچنین بخوانید:   غذاهایی که مناسب سحری نیستند

البته تحقیق مورد بحث محدودیت هایی داشته و ارتباط میان درصد چربی شیر با طول تلومرها، به معنی تأثیرگذاری حتمی آن روی پیری نیست. به عنوان مثال افرادی که شیر کم چرب می نوشند، ممکن است سبک زندگی سالم تری هم نسبت به افرادی که شیر پرچرب مصرف می کنند، داشته باشند.

دانشمندان بیان می کنند مورد فوق و دیگر مواردی که می توانند روی تحقیق تأثیر گذار باشند را در نظر گرفته و پس از انجام ملاحظات آماری، از تأثیر کم آنها روی رابطه بین چربی شیر و طول تلومر خبر داده اند. محققان می افزایند متغیرهای دیگری که از نظر آنها پنهان مانده ممکن است روی این رابطه تأثیرگذار باشد.

مشهود است که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر در مورد رابطه بین چربی شیر و طول تلومر به تحقیقات بیشتر نیاز است. با این وجود محققان می گویند مصرف شیر پرچرب که حاوی چربی اشباع شده است، منجر به برهم خوردن تراکم میکروب های معده و افزایش سطح استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) می شود.

لازم به ذکر است افرادی که به طور کلی شیر نمی نوشند، تلومرهای کوتاه تری از افرادی که شیر کم چرب می خوردند، داشتند. این یافته نشان می دهد شیر کم چرب دارای خواص ضد پیری است.

«Larry Tucker» پروفسور دانشگاه مورد بحث در آخر بیان می کند:

«نوشیدن شیر بد نیست؛ ولی باید بدانید چه نوع شیری مصرف می کنید.»

یافته های این تحقیق در قالب مقاله در ژرونال Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر شده است.

این مطلب دارد یک نظر

  1. سپیده گفت:

    ممنونم که مطالب خوب و فواید و برامون میذارید لطفا خواص روغن گل نسترن هم بذارید

یک نظر بدهید