پروتز پا چیست؟ مراحل ساخت انواع پروتز پای مصنوعی

پروتز پا چیست؟ استفاده از پروتز پا مصنوعی برای چه افرادی پیشنهاد می شود؟ کدام یک از انواع پای مصنوعی موجود، مناسب بیمار ما می باشد؟ قطع عضو پا مشکلی است که سبب رنج های زیادی برای فرد می شود و بسیاری از ابعاد زندگی مانند رانندگی کردن را تحت تاثیر قرار می دهد. خبر خوب این است که در صورت مواجه با این مشکل، افراد دچار قطع عضو می توانند با تهیه پروتزهای با کیفیت، بخش از دست رفته را جایگزین کرده و به کاهش آسیب های ناشی از آن کمک نمایند. در ادامه این مطلب اطلاعاتی مفید در این باره خدمت شما ارائه خواهیم داد تا بدون هیچ شک و شبه ای به خرید پروتز پا بپردازند.

پروتز پا

انواع پروتز پا

امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه ارتزها و پروتزها صورت گرفته است، انواع مختلفی از پروتز پا با عملکردهای مختلف طراحی شده اند که محل قطع عضو و موارد مورد نیاز بیمار از جمله عوامل موثر در انتخاب نوع پروتز برای وی می باشد. با وجود این که بخش های اصلی اندام های مصنوعی یکسان هستند، اما ساخت آن ها بسیار منحصر به فرد بوده و با توجه به نیاز بیمار به طور سفارشی طراحی و تولید می شود. در وهله اول، سطح قطع عضو عامل تعیین کننده در انتخاب نوع پروتز پا می باشد.

  • پروتز ترانس تیبیال (زیر زانو): در نوع ترانس تیبیال، پروتز جایگزین پای قطع شده در زیر زانو خواهد شد. در این نوع پروتز به دلیل سالم بودن زانو امکان حرکت راحت تر می باشد.
  • پروتز ترنسفورمال (بالای زانو): نوع دیگری از پروتز پا، پروتز ترنسفرمال نام دارد که در این نوع، پروتز جایگزین پای قطع شده در بالای زانو خواهد شد. بازیابی حرکت طبیعی در این افراد دشوارتر می باشد و باید ۸۰% انرژی بیشتری نسبت به سایر افراد صرف راه رفتن کنند. دلیل دشواری در این امر، پیچیدگی های حرکتی زانو می باشد که امروزه برخی کلینیک ها با استفاده از ترکیبات ابتکاری و طراحی های پیشرفته، اقدام به تولید پروتزهایی کرده تند که موجب کنترل بیشتری برای کاربر می شود.

قیمت پروتز پا مصنوعی

افرادی که دچار قطع عضو می شوند، پس از گذاندن دوران بحران و پذیرفتن این موضوع، به دنبال بازیابی توانایی خود از طریق پروتز هستند و ممکن است در این راه با توجه به شنیده ها در مورد هزینه، دچار تردید شوند. هر پروتز نسبت به سن، جنس، شرایط جسمی و هدف از عملکرد، به طور منحصر به فرد طراحی و ساخته می شود. انتخاب قطعات و اجزای پروتز سبب نوسانات در قیمت پروتز پا می شوند. برخی از این قطعات به راه رفتن طبیعی تر و هموارتر کمک کرده و امکانات بیشتری را به بیمار عرضه می کنند که در صورت وجود این قطعات با افزایش قیمت رو به رو خواهیم بود.

 همچنین خرید از شرکت ها و کلینیک های معتبر نیز هزینه را بالاتر خواهند برد، ولی نهایتا لذت راه رفتن به طور طبیعی را از طریق محصولات این کلینیک ها تجربه خواهید کرد. شایان به ذکر است که جهت پروتزهای پایین زانو، قیمت پایین تری را نسبت به پروتزهای بالای زانو پرداخت می کنید، زیرا پروتزهای بالای زانو به زانو و برخی مکانیسم ها جهت خم شدن آن نیاز دارند که سبب افزایش قیمت این پروتزها می شوند.

نحوه ساخت پای مصنوعی

ساخت پروتزها مراحل مختلفی را شامل می شود و در ساخت آن ها متریال های متفاوتی جهت ماندگاری بالا و افزایش سطح کیفیت به کار برده می شود. در پروتزها تجهیزات مختلفی از جمله اسکلت یا ساختار داخلی، سوکت هوا، کمربندهای نگه دارنده، دکمه های زانو و جوراب های پروتز استفاده شده است. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که هر پروتز باید داشته باشد، وزن کم و سبک است. به کار بردن ماده پروپیلن، فیبر کربن، پلی اورتان، اکریلیک و فلزاتی مانند آلومینیوم و تیتانیوم، موجب کاهش وزن پروتزها می شود. به دلیل این که این پروتزها محصولاتی تخصصی هستند، حتما باید تحت نظر پزشک و از کلینیک های معتبر تهیه شوند. در ادامه این مطلب نحوه ساخت پای مصنوعی را شرح خواهیم داد.

  1. معاینه و ارزیابی: هنگام مراجعه به کلینیک تخصصی ارتوز و پروتز، پروتزیست با معاینه استامپ و پرسش درباره میزان فعالیت های روزانه و عملکردهای مورد نیاز شما، همه موارد را ارزیابی کرده تا مناسب ترین پروتز پا را برای شما طراحی نماید. آگاهی از مواردی مانند وزن، سن، اندازه و شکل اندام باقی مانده و تشخیص میزان فعالیت برای ساخت یک پروتز مناسب، بسیار حائز اهمیت است، زیرا پروتز  باید مشابه اندام قطع شده باشد.
  2. سوکت پروتز: پس از قالب گیری از استامپ، پروتوزیست شما اقدام به ساخت سوکتی متناسب با اندام و ایده آل های شما می کند. در ساخت سوکت یک ورق ترموپلاستیک شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه نخست اقدام به گرم کردن ورق می کنند و آن را در بالای قالب قرار می دهند. در این هنگام با کشیده شدن هوای بین قالب و ورق، ورق شکسته شده و به شکل قالب در می آید و نهایتا منجر به تولید سوکت هوا می شود.
  3. پایلون: پس از طی نمودن مراحل بالا، پایلون (لوله ای از جنس تیتانیوم یا استیل) به سوکت پروتز متصل شده و موجب انتقال وزن از سوکت به پنجه می شود. پیچ هایی در ابتدا و انتهای پایلون قرار می گیرند که تنظیم کننده راستای پروتز در حین راه رفتن هستند و به راه رفتن طبیعی فرد کمک می کنند. بخشی از سوکت و پایلون با محافظی ابری پوشانده می شوند و جهت شبیه سازی با اندام مقابل شما تراش داده می شود.
  4. پنجه پروتزی: نهایتا پنجه پروتزی از طریق پیچ ها به پایلون متصل خواهد شد. پنجه های پروتزی انواع گسترده ای را در بر می گیرند که نوع ساده آن دارای یک حرکت بوده و نوع پیشرفته آن ها که موجب حرکت در جهات مختلف می شوند.

پای مصنوعی

نحوه سفارش پروتز مصنوعی

حال که پروتزهای پا را از لحاظ های مختلف مورد بررسی قرار دادیم، بهتر است قبل از سفارش پروتز پا این نکته مهم را مد نظر قرار دهید که انتخاب کلینیک در نتیجه نهایی و سازگاری پروتز با پای شما بسیار موثر است. در ادامه این بخش قصد داریم به ذکر نکاتی که هنگام سفارش لازم است به آن توجه کنید بپردازیم. بهتر است قبل از اقذام به سفارش، بدانید چگونه و به کدام کلینیک مراجعه نمایید.

افرادی که با وجود نقص عضو همچنان قصد انجام ورزش های مختلف را دارند، باید با توجه به ورزش انتخابی، نوعی پروتز پنجه کربنی مخصوص را تهیه نمایند. همچنین با توجه به میزان هزینه ای که شما در این راه می توانید پرداخت نمایید، کلینیک انتخابی شما، پروتزهایی با عملکردهای متفاوت را به شما ارائه خواهد داد.

بهترین کلینیک ساخت پروتز پا

پروتز پا به عنوان جایگزینی برای اندام از دست رفته، باید دارای ویژگی ها و قابلیت هایی باشد که به شخص دریافت کننده کمک کنند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک با بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید