کاهش وزن قطعی با اسلیو و بای پس معده

امروزه دیگر داشتن وزنی ایده‌آل دور از انتظار نیست، اگر با تلاش‌های زیادی که داشته‌اید موفق به کاهش وزن نشده‌اید، خوشبختانه راهکارهای ایمنی یعنی جراحی لاغری برای کاهش وزن وجود دارد.

جراحی‌های لاغری از جمله اسلیو و بای پس معده از موفق‌‍ترین راهکارهای لاغری است. در طی این جراحی با تغییراتی که در سیستم گوارش شما ایجاد می‌شود، در نهایت منجر به کاهش وزن خواهد شد.

این نکته لازم به ذکر است این دسته از جراحی‌های زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش موثر نباشد یا به دلیل چاقی دچار مشکلات و عوارض پس از آن شده‌ باشید.

روشی مانند اسلیو معده با محدود کردن میزان غذا و روشی مانند بای پس با کمتر شدن میزان غذا و همچنین کاهش توانایی در جذب مواد مغذی به کاهش وزن کمک می‌کند.

پس از جراحی لاغری پزشک توصیه‌هایی برای شما خواهد داشت تا با انجام دادن آن نکات وزن خود را کاهش دهید.

بهبود بیماری‌ها با جراحی لاغری

همانطور که می‌دانید چاقی باعث عوارض جدی می‌شود که شما را با مشکل رو به رو می‌کند. با جراحی لاغری علاوه بر اینکه به وزن دلخواه خود می‌رسید، به بهبود بسیاری از بیماری‌ها از جمله موارد زیر نیز کمک می‌کنید:

  • سکته مغزی و بیماری‌های قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی
  • آپنه خواب
  • دیابت نوع ۲
  • ناباروری
  • درد مفصل
  • و…

جراحی‌های لاغری بای پس و اسلیو معده برای چه افرادی انجام می‌شود؟

با وجود اینکه این عمل جراحی ایمنی است؛ اما مراجعه‌کننده به متخصص جراحی لاغری باید شرایط لازم برای عمل جراحی را داشته باشد. معمولا برای این دسته از افراد جراحی‌های لاغری انجام می‌گیرد:

  • شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر است که به عنوان چاقی شدید شناخته می‌شود.
  • شاخص توده بدنی ۳۵ تا ۳۹.۹ به عنوان چاقی شناخته می‌شود و همراه با مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع ۲، فشار خون و… است.
  • حتی اگر شاخص توده بدنی کمتری داشته باشید؛ اما مشکلات جدی به دلیل اضافه وزن دارید، احتمالا نوع مناسبی از جراحی لاغری برای شما انجام می‌گیرد.

جراحی چاقی برای همه افرادی که چاق و اضافه وزن دارند، مناسب نیست. به همین دلیل پزشک قبل از هرگونه جراحی وضعیت عمومی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا وضعیت مناسبی برای جراحی داشته باشید.

سبک زندگی پس از جراحی کاهش وزن

در جواب این سوال که اسلیو معده یا بای پس معده کدام را انتخاب کنیم باید بگوییم که هر نوع جراحی لاغری به تنهایی به لاغری شما کمک نمی‌کند، شما با تغییراتی که پس از جراحی در سبک زندگی خود ایجاد می‌کنید، در نهایت موفق به کاهش وزن خواهید شد.

برای لاغری و همچنین جلوگیری از افزایش وزن مجدد باید به این موارد توجه داشته باشید:

تغییر رژیم غذایی

در هفته‌های ابتدایی پس از هر نوع جراحی لاغری از جمله اسلیو و بای پس معده باید رژیم غذایی مایع یا نرم داشته باشید؛ اما به تدریج رژیم غذایی متعادلی خواهید داشت.

انجام تمرینات ورزشی به طور منظم

پس از بهبودی کامل بعد از عمل و اجازه پزشک، باید تمرینات ورزشی خود را شروع کنید و به طور دائم نیز تمرینات خود را ادامه دهید.

مراجعه منظم به پزشک بعد از عمل

پزشک پس از جراحی زمانی جهت پیگیری‌های منظم بعد از عمل برای شما در نظر می‌گیرد. مراجعه منظم به پزشک این امکان را می‌دهد تا وضعیت شما را بررسی کند و در صورت وجود مشکلی درمان به موقع انجام گیرد.

تفاوت دو جراحی لاغری بای پس معده و اسلیو معده

با وجود این که هدف از هر دو روش جراحی لاغری یکسان است؛ اما پروسه جراحی به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد:

اسلیو معده

این عمل از رایج‌ترین جراحی‌های چاقی است و روش نسبتا ساده‌ای نسبتا به جراحی‌های دیگر لاغری دارد. طی این جراحی که به روش بسته (لاپاراسکوپی) انجام می‌شود، حدود ۸۰ درصد از معده برداشته می‌شود و معده به کوچکی یک موز باقی می‌ماند.

در این حالت طبعیتا بیمار کمتر غذا می‌خورد و زودتر احساس سیری می‌کند. علاوه بر این هورمون گرسنگی به نام گرلین نیز کاهش می‌یابد. این جراحی به تثبیت متابولیسم، تنظیم قند خون و کاهش اشتها کمک می‌کند.

بای پس معده

نوع دیگر از جراحی لاغری که بیشتر به افراد بسیار چاق پیشنهاد می‌شود، بای پس معده است. در این روش بخش زیادی از معده بریده می‌شود تا در نهایت تنها معده بسیار کوچکی باقی بماند.

همچنین قسمتی از روده بریده می‌شود، تا قسمت پایینی روده به قسمت جدید معده متصل شود، در واقع زمانی که فرد پس از عمل غذا می‌خورد بخش زیادی از دستگاه گوارش دور زده می‌شود و امکان جذب کالری را حداقل می‌رساند.

همچنین مقدار غذایی که می‌خورید به دلیل کوچک‌تر شدن حجم معده کاهش می‌یابد.

پس از جراحی لاغری به چه میزان کاهش وزن داریم؟

بیشتر افرادی که جراحی لاغری انجام می‌دهند، حدود نیمی از وزن اضافه خود را از دست می‌دهند. در خصوص هر عملی باید بگوییم میانگین کاهش وزن پس از بای پس معده حدود ۷۰ درصد و اسلیو معده ۳۰ تا ۸۰ درصد از وزن اضافی کم می‌شود.

این نتایج معمولا پس از یک دوره ۱۸ تا ۲۴ ماهه پس از جراحی لاغری اندازه‌گیری می‌شود.

 

 

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید