بررسی خواص ریواس

فصل بهار با نوبرانه هایی خوشمزه و خاص همراه است. در این فصل در هر خیابانی می توانید چرخ هایی را ببینید که بار چاقاله بادام، گوجه سبز، توت فرنگی و ریواس دارند و با زیبایی بسیار این نوبرانه های گران را کنار هم چیده اند و چشم هر بیننده ای را خیره و آب دهان او را جاری می کنند.

امروز تصمیم داریم تا در ارتباط با ریواس صحبت کنیم. ریواس غالباً در دامنه های کوهها می روید و محلی ها آنها را می چینند و به فروش می رسانند. ریواس به دلیل ساقه های قرمز و سبز و طعم ترشی که دارد معروف است. علاوه بر اینکه ریواس را به صورت خام می خورند، از آن در پخت غذایی خوشمزه و اصیل به نام خورشت ریواس هم استفاده می کنند. ریواس علاوه بر اینکه خوردنی است قابلیت درمانی هم دارد و در آسیای شرقی از آن در درمان برخی بیماری ها کمک می گیرند. ریواس دارای خواص بیشماری است، از جمله اینکه به سلامت استخوان ها کمک می کند و در لاغری هم تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر تمایل دارید که خواص بیشتری از ریواس را بشناسید و یا مضرات آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فواید ریواس

ارزش غذایی ریواس بسیار زیاد است. این گیاه سرشار از فیبر بوده و حتی در حالت پخته نیز ارزش غذایی بالایی دارد؛ هر ۱۰۰ گرم ریواس که آن را با شکر پخته باشند، حاوی ۱۱۶ کالری، ۳۱.۲ گرم کربوهیدرات، دو گرم فیبر، ۰.۴ گرم پروتئین، ۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K1 و همچنین ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم، ۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C و سه درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و یک درصد از نیاز روزانه بدن به فولات است. البته کلسیم موجود در ریواس به شکل کلسیم اگزالات است و بیشتر از آن که ماده مغذی محسوب شود، اثر ضد تغذیه‌ای دارد؛ زیرا به خوبی جذب نمی‌شود.

همچنین بخوانید:   کینوا، خاویار گیاهی را می شناسید؟

خواص ریواس برای کبد چرب

از خواص ریواس برای کبد چرب می‌توان به تاثیر این گیاه در سندروم هپاتیت نوزادان اشاره کرد. این اختلال نادر ژنتیکی سبب ترشح صفرا در کبد نوزادان می‌گردد و ریواس می‌تواند تا ۸۹ درصد زردی و لکه‌های زرد پوست را که به دلیل غالب شدن صفرا ایجاد می‌گردد، کاهش دهد.

فواید ریواس برای آلزایمر

ویتامین K موجود در ریواس می‌تواند به حفظ سلامت مغز کمک کند و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به آلزایمر می‌شود. سلامت سلول‌های مغز به ویتامین K وابسته بوده و این ویتامین، فعالیت‌های شناختی و در نتیجه سلامت روانی افراد را تحریک کرده و حتی به درمان آلزایمر نیز کمک می‌نماید

.

فواید ریواس برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی

سلول‌های سرطانی همان سلول‌های بدن هستند که به دلیل تاثیر رادیکال‌های آزاد و عدم توانایی بدن در بازسازی عملکرد سلولی به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند و رشد غیر قابل کنترلی پیدا می‌کنند. در اثر استرس اکسیداتیو همه افراد در معرض ابتلا به سرطان هستند، به همین دلیل مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان‌ها همچون ویتامین A و ویتامین C هستند، برای پیشگیری و مبارزه با سرطان اهمیت بسیاری دارد. مصرف ریواس به دلیل وجود ویتامین C در مبارزه و پیشگیری از سلول های سرطانی تاثیر دارد. همچنین ریواس حاوی بتاکاروتن و ترکیباتی همچون زآگزانتین و لوتئین است و برای پیشگیری از ایجاد سرطان دهان و سرطان ریه مصرف می‌شود.

وجود مواد آنتی اکسیدانی در ریواس و همچنین تأثیری که این گیاه در کاهش سطح کلسترول خون دارد، سبب می‌شود به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی درمان آن‌ها کمک کند. در صورت مصرف ریواس به‌صورت منظم، کلسترول خوب یا همان HDL که به سلامتی قلب و عروق کمک می‌کند، افزایش می‌یابد. البته چنانچه تحت درمان بیماری قلبی و عروقی خاصی هستید، بهتر است پیش از تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین بخوانید:   10 تاثیر عجیب کم خوابی

خواص ریواس برای دستگاه گوارش

برای افرادی که به یبوست دچار هستند و نیازمند مصرف فیبر در طی روز برای کارکرد بهتر روده‌های خود هستند؛ مصرف ریواس خواص زیادی دارد و فیبر موجود در ریواس کمک می‌کند با از بین رفتن یبوست، بسیاری از اختلالات گوارشی بهبود پیدا کرده و همچنین احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش پیدا کند. البته این تنها برای افرادی است که مشکل خاصی ندارند و تنها به یبوست دچار هستند. چنانچه فردی دچار مشکلات مزمن معده یا سایر بخش‌های دستگاه گوارش است، بهتر است پیش از مصرف ریواس با پزشک خود مشورت نماید.

خواص ریواس برای مو

از ریشه ریواس برای رنگ کردن مو نیز استفاده می‌کنند. ریسه ریواس اکسالیک اسید بوده و رنگ مو را به قهوه‌ای روشن یا بلوند تغییر می‌دهد؛ همچنین بدون آسیب به پوست سر، کمک میکند تا رنگ مو طولانی‌تر باقی بماند. برای استفاده از خواص ریواس برای مو و رنگ کردن آن، می‌توانید سه قاشق سوپ‌خوری از پودر ریشه ریواس را با دو فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بجوشند و تا شب آن‌ها را کنار بگذارید. صبح، پس از تصفیه محلول می‌توانید آن را بر روی موهای خود ریخته و تغییر رنگ موی خود را مشاهده کنید.

فواید ریواس برای لاغری

یکی از خواص ریواس کمک به کاهش وزن است؛ زیرا این گیاه چربی ندارد و در هر ۱۰۰ گرم از آن تنها ۲۱ کالری وجود دارد و حتی با پختن ریواس موادمغذی آن کاهش پیدا نمی‌کند. افزایش دریافت فیبر و همچنین دریافت مواد مغذی، سبب کاهش اشتها و احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود. همچنین در برخی ترکیبات موجود در این گیاه به افزایش سوخت و ساز و افزایش چربی سوزی کمک می‌کنند. در صورت مصرف به اندازه، ریواس می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش وزن باشد. از این گیاه می‌توان در تهیه خورش، سوپ و برخی دیگر از غذاها استفاده نمود.

همچنین بخوانید:   فواید و خطرات سونا و جکوزی (1)

با وجود آنکه ریواس در کاهش وزن تاثیر دارد؛ اما نمی‌تواند به تنهایی افراد را به وزن ایده‌آل برساند، به همین دلیل لازم است از یک رژیم غذایی اصولی استفاده شود. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیمهای اصولی هستند که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و در نتیجه به شما کمک می‌کنند تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید.

مضرات ریواس

ممکن است با مصرف ریواس، عوارض جانبی زیر را تجربه کنید.

۱. مشکلات کبدی

ریواس می‌تواند مشکلات کبدی را در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی بدتر کند.

۲. سنگ کلیه

از آنجایی که ریواس حاوی اسید اگزالیک است، ممکن است سنگ کلیه را بدتر کند.

۳. ممکن است اسهال یا یبوست را بدتر کند

ممکن است در اثر زیاده‌روی در مصرف ریواس، بدتر شدن اسهال و یبوست را تجربه کنید.

۴. ایجاد مشکلاتی برای زنان باردار و شیرده

مصرف بیش از حد ریواس برای زنان باردار و شیرده خطرناک است.

۵‌. مضر برای کودکان

اگرچه ساقه‌ی ریواس اسید اگزالیک خیلی کمی دارد، اما همچنان می‌تواند برای کودکان زیر چهار سال خطرناک باشد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید