کینوا، خاویار گیاهی را می شناسید؟

شاید نام دانه ی کینوا را اخیرا زیاد شنیده باشید. این دانه که شبه غلات نیز محسوب می شود، در میان مفیدترین خوراکی های گیاهی جهان جای گرفته است و دارای پروتئین فراوان و کلسیم است. کینوا گلوتن ندارد و از این رو مناسب افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند و درعین حال می خواهند غلات مفید مصرف کنند.

کینوا دستخوش هیچگونه دستکاری ژنتیکی نشده و به شکل طبیعی دارای این خواص می باشد و کاملا ارگانیک کاشته و کشت می شود. اگر می خواهید یک وعده ی کامل غلاتی داشته باشید. کینوا یک انتخاب سالم و مناسب است.

تاریخچه کینوا

کینوا با تاریخچه ای هزاران ساله در کشور آمریکای جنوبی کشت شده است. خواستگاه اصلی این گیاه نیز در آمریکای جنوبی می باشد و مادرغلات دنیا در این کشور شناخته می شود. کینوا در آمریکای جنوبی در میان پیشنیان مقدس شناخته می شد و استفاده از آن در انواع غذاها و دسر و پیش غذاها مرسوم بوده و هست.

گیاه کینوا آنقدر محبوب و پر خواص شناخته شده است که ناسا بر روی آن مطالعاتی انجام داده است تا این گیاه را در فضا کشت کند و به عنوان یک خوراکی فضایی مورد استفاده قرار دهد.

انواع کینوا را بشناسید:

کینوا دارای سه نوع مختلف است که در خواص آن ها تفاوت چندانی وجود ندارد.

کینوا قرمز(شکل خود را پس از پخت حفظ می کند و مناسب سالاد ها است)

کینوا سفید(نرم  و مناسب برای مصرف با خورشت ها انواع خوراک ها)

کینوا سیاه(بافت شیرین و نسبتا نرم)

همچنین بخوانید:   کودکی بدون پوشک!

کینوا به تنهایی یا به همراه غلات و خوراکی ها و میوه ها مصرف می شود. هم می توان آن را بخار پز کرد و هم به شکل پخته شده مصرف می شود. کینوا را برخی جایگزین برنج می کنند و در سالاد ها و کنار غذاها و خورشت ها از آن مصرف می کنند. داشتن تمامی آمینو اسیدهای لازم بدن در کینوا سبب می شود تا این دانه ی شبه غلاتی جایگاه ویژه ای در رده ی خوراکی های گیاهی سالم برای خود داشته باشد.

فواید و خواص کینوا چیست؟

خواص کینوا بسیار زیاد است و در ادامه قصد داریم تا برخی از خواص شاخص این دانه ی مغذی را برای شما بیان کنیم:

  • دارای ارزش غذایی بسیار بالا
  • عدم وجود گلتون و پایین بودن شاخص گلیسین
  • آهن و منیزیم بالا
  • دارای فیبر بسیار بالا که سبب می شود تا زودتر حس سیری کنید
  • دارای آنتی اکسیدان های مفید به مقادیر بالا
  • و….

کینوا در بیماری های قلبی و عروقی، کاهش کلسترول، لاغری، قند خون، بهبود وضعیت گوارش و…. تاثیر مثبت دارد و به علت خواص مفیدی که دارد، سال ۲۰۱۳ به نام سال جهانی کینوا نام گذاری شد.

کلام آخر:

مصرف زیاد از هر چیزی می تواند عوارض و مضراتی را در پی داشته باشد و کینوا نیز از این موضوع مبرا نیست. پس در استفاده از این گیاه خوشمزه و پر فایده نیز حد نرمال را حفظ کنید.

پزشک روز: در این مطلب تلاش کردیم تا به شکل کلی، خواص و فواید گیاه کینوا را بیان کنیم و ورقی بر تاریخچه ی آن بزنیم. برای تهیه ی این گیاه می توانید به عطاری را مراجعه کنید. شما تا به حال مصرف دانه کینوا را امتحان کرده اید؟

همچنین بخوانید:   آیا اختلال تیروئید بر عملکرد دستگاه تناسلی زنان تاثیر دارد؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید