درمان معده درد شدید در خانه با طب سنتی

معده درد یکی از دردهایی است که علت اصلی پیدایش آن به تغذیه نامناسب مربوط می شود. هر غذایی که ما میل می کنیم، باید وارد معده شود و پس از حضم، مواد لازم جذب بدن شده و مابقی دفع گررد. اگر از مواد غذایی ناسالم استفاده نماییم، معده برای هضم غذا با مشکلات بیشماری مواجه خواهد شد و فشار زیادی را متحمل می شود، همین امر سبب ایجاد دردهایی در معده می شود. البته ناگفته نماند که یک سری از دردهای معده هم مربوط به استرس و فشار عصبی هستند که به این دردها، دردهای عصبی گفته می شود.

اگ رشما هم خدایی نکرده به دردهایی در معده دچار هستید، یا فشار و استرس زیاد باعث درد در معده شما شده است، پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مراجعه به پزشک و قبل از اینکه شورع به خوردن داروهای شیمیایی کنید، حتما به سراغ طب سنتی بروید و سعی کنید که با طب اصیل و درست سنتی، خود را مداوا نمایید.

در ادامه مطلب تعدادی از درمان های ساده و در دسترس طب سنتی را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم نمود که با کمک آنها بتوانید درد معده خود را آرام کنید و از بین ببرید. با ما همراه باشید.

درمان های طب سنتی برای معده درد

زنجبیل

زنجبیل درمان قطعی معده درد  است و می‌تواند سوء هاضمه را کنترل کند. ماده‌ی شیمیایی به نام شوگولاس جینرولاس در زنجبیل موجود است که قادر است حرکات انقباضی معده را کنترل کند. به این ترتیب غذاهایی که موجب سوء هاضمه و معده درد می‌شوند سریع‌تر از طریق معده منتقل می‌شوند.

در شیوه‌ی استفاده از زنجبیل هیچ محدودیتی وجود ندارد و به شکل‌های مختلف می‌توان آن را استفاده کرد. مثلاً می‌توانید روزانه کمی زنجبیل تازه بخورید یا پودر آن را داخل غذاها استفاده کنید. استفاده از چای زنجبیل نیز ساده و بسیار کاربردی است. برای تهیه‌ی دمنوش زنجبیل باید کمی زنجبیل را داخل قوری آب جوش بریزد و به مدت نیم ساعت روی حرارت بگذارید تا دم بکشد.

همچنین بخوانید:   درمان معده درد شدید در خانه

نعنا

نعنا گیاهی دارویی موثر است که علاوه بر درمان معده درد می‌توان اسهال، استفراغ و اسپاسم‌های عضلانی روده و سوء هاضمه را کنترل کند. این گیاه حاوی ماده‌ای موثر به نام منتول است که موجب ایجاد این خواص دارویی می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از انواع ترکیبات نعنا برای پاکسازی معده و تقویت آن استفاده کنید.

راحت‌ترین شیوه‌ی استفاده از نعنا درس کردن دمنوش نعنا است. تهیه‌ی دمنوش نعنا مشابه سایر دمنوش‌ها است. باید مقداری نعنا را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را دم کنید. انداختن تکه‌ای نبات یا دانه‌ی هل داخل دمنوش نعنا درد معده را کمتر می‌کند. علاوه بر این می‌توانید برگ نعنا را به صورت تازه در کنار سبزیجات دیگر هم استفاده کنید و اصلاً نگران این نباشید که برگ نعنای خام ممکن است درد معده را تشدید کند.

مکیدن آب نبات نعنایی یا همان قرص نعنایی نیز به تسکین درد معده و رفع سوء هاضمه کمک زیادی می‌کند.

نمک

افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند.

گشنیز

گشنیز از خانواده جعفری دارای رایحه خوش بواست که مقوی معده، ضداسپاسم، ضددرد (دل درد)، ضدمیکروب، ضدقارچ، تقویت کننده قوای جنسی، هضم کننده غذا، صفراآور، آرام بخش، کاهش دهنده قندخون، کاهش دهنده چربی خون و کاهش دهنده فشارخون می باشد.

چای بابونه

رایج ترین چای آرامبخش شناخته شده که می تواند به سهولت دستگاه گوارشی را تحت فشار قرار دهد ، چای بابونه است . چای بابونه دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد التهاب است و کمک فراوانی به درمان حالت تهوع و سوزش های سرِ دل می کند. همچنین بابونه معده درد های عصبی را نیز تسکین می دهد.

همچنین بخوانید:   قرص فاموتیدین ۲۰ برای چیست؟

کمپرس گرم

گرما یک داروی شگفت انگیز برای درمان معده درد در خانه می باشد که سریعا حال شما را خوب می کند. معمولا زنان در زمان قاعدگی برای جلوگیری از گرفتگی و ناراحتی معده از کمپرس گرم استفاده می کنند. گرما باعث افزایش جریان خون در پوست و کاهش احساس درد می شود.

نحوه استفاده از این روش:

  • یک کاسه آب گرم تهیه کنید.
  • یک حوله را با آب درون آن خیس کرده سپس آب حوله را بگیرید.
  • حوله را بر روی شکم خود نگه دارید و چندین بار این کار را تکرار کنید تا درد از بین برود.
  • روش دیگر این است که آب گرم را درون یک بطری بریزید.
  • سپس بطری را بر روی شکم خود قرار دهید تا درد کاهش یابد.

آب لیمو

لیمو آنتی اکسیدان قدرتمندی است که به تسکین درد از داخل معده به شما کمک می کند. این ماده غذایی معده را اسیدی تر کرده و pH آن را متعادل می کند. سوء هاضمه و نفخ از دلایل اصلی معده درد هستند که لیمو یکی از بهترین درمان های این نوع درد می باشد.

لیمو به هضم بهتر غذاها کمک کرده باعث کاهش فشار بر معده شما می شود. همچنین لیمو دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی است که می تواند از تشکیل عفونت جلوگیری کند.

نحوه استفاده از لیمو برای درمان معده درد:

  • ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  • برای افزایش تاثیر آن می توانید ۱ قاشق چایخوری عسل هم به ترکیب اضافه کنید.
  • مخلوط را خوب هم بزنید و روزی دو بار بنوشید.
  • این نوشیدنی به گرفتگی معده کمک می کند و حالت تهوع را کاهش می دهد.

زیره سبز

خواص زیره سبز :بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، افزایش دهنده شیر مادران شیرده ، ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده،عرق آور، ضد سم، ضد صفرا، تقویت کننده قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم کننده غذا و ادرار آور و دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوان می باشد.

همچنین بخوانید:   خواص گیاه تاج‌خروس

هل

هل دارای طبع گرم و خشک است که جویدن دانه های آن پس ازغذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند و می تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد.

خواص هل : پایین آورنده تب ، تسکین دهنده درد رماتیسم ، برطرف کننده ترشی معده ، تقویت کننده معده و روده ، بهبود دهنده هضم غذا ، تقویت کننده قلب ، بادشکن ، تقویت کننده بدن است.

شیرین بیان

مصرف عصاره شیرین‌بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل‌درد و دل‌پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین‌بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از موثر ترین درمان های طبیعی نفخ و ورم معده می باشد. سرکه سیب همچنین دارای خاصیت ضد درد، ضد التهاب و ضد ویروس است که به درمان زخم معده و آنفولانزای معده کمک می کند.

در زمان های قدیم از سرکه سیب برای درمان معده درد پس از پرخوری استفاده شده است. این داروری طبیعی به هضم غذا کمک می کند و سرعت تجزیه مولکول های مواد غذایی را بیشتر می کند.

چگونه از سرکه سیب برای درمان معده درد استفاده کنیم:

  • ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب تهیه کنید.
  • ۱ لیوان آب ولرم به آن اضافه کنید.
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل و لیمو را در آن مخلوط کنید.
  • در زمان نفخ یا گرفتگی معده از آن بنوشید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید