خواص لبو برای کبد چیست؟‎

فرا رسیدن فصل پاییز با آمدن خوشمزه های پر خاصیت همراه است. خرمالو، انار، شلغم، و لبو که هر کدام در نوع خود یک داروخانه مجهز هستند و دوای بسیاری از دردها و بیماری ها هستند و در عین حال سرشار از ویتامین ها می باشند و خواص بیشماری دارند. امروز می خواهیم در رابطه با لبو و تاثیر آن بر روی بدن، خصوصاً کبد صحبت کنیم. همانطور که می دانیم، کبد یک عضو مهم و حساس در بدن است که هر گونه ناراحتی و یا بیماری کبدی می تواند مشکلات بسیاری را به همراه آورد. بنابراین لزوم حفاظت از این عضو مهم بر کسی پوشیده و پنهان نیست. از طرفی لبو هم یکی از سبزیجاتی است که در فرهنگ غذایی ما جایگاه ویژه ای دارد و نسبت به بسیاری از مواد غذایی دیگر، از قیمت پایین تری برخور دار است. بنابراین می توانیم با مصرف به اندازه لبو هم از این خوراکی خوشمزه لذت ببریم و هم سلامت بدن و کبد خود را تضمین نماییم و اگر خدایی نکرده گرفتار کبد چرب هستیم، با مصرف لبو می توانیم چربی کبد را هم از بین ببریم.

خواص لبو

لبو سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است که همگی آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. به طور کلی سبزیجات و میوه های رنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را دار می باشند. هر ماده غذایی حاوی این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد مؤثر بوده و بخصوص برای افرادی که از کبد چرب رنج می برند مفید است. نتایج یک پژوهش بالینی نشان می دهد مصرف آنتی اکسیدان ها باعث کاهش چشمگیر میزان چربی کبد و التهاب آن می شود. این بهبود ویژه مربوط به وجود نوعی از آنتی اکسیدان ها به نام «بتالائین» است که قدرت زیادی داشته و در پیشگیری از پیری نیز بسیار مؤثر است.

همچنین بخوانید:   بیماری های شایع در فصل پاییز

لبو به دلیل دارا بودن فیبر زیاد موجود، به تصفیه و پاکسازی کبد کمک زیادی می‌کند. این سبزی پرخاصیت با تحریک عملکرد روده‌ها و پیشگیری از یبوست، از احتباس آب در بدن و همچنین تجمع توکسین‌ها پیشگیری می‌کند. لبو با جلوگیری از تجمع چربی‌ها در سلول‌های کبدی، به کنترل عملکرد آن کمک شایانی می‌کند. در صورتی که که تمایل دارید متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن خود را فعال‌تر کنید و از این طریق به پاکسازی کبد خود تسریع ببخشید نیز می‌توانید به این سبزی اعتماد کنید چرا که لبو هم‌زمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده‌ها می‌شود. این ماده همچنین باعث بهبود عملکرد سیستم لنفاوی شده و به دفع توکسین ها از بدن کمک می‌کند.

بهترین روش مصرف لبو برای درمان کبد چرب

۱. مصرف خام لبو

بهترین شیوه برای بهره مندی از خواص چغندر در جهت درمان کبد و تصفیه خون، مصرف خام آن است؛ بنابراین بهتر است که چغندر را به صورت رنده شده، داخل سالاد و یا به همراه هویج رنده شده مصرف کنید. می‌توانید مقداری روغن زیتون و لیموترش نیز به این سبزی اضافه کنید.

۲. استفاده از پودر خشک شده آن

روش دیگر برای مصرف لبو برای درمان کبد چرب این است که لبو را حلقه حلقه کرده و روی بخاری یا شوفاژ خشک کنید. بعد از اینکه لبو به صورت کامل خشک شد، باید آن را پودرش کنید. بعد از پودر شدن می‌توانید آن را مثل زعفران دم کرده و نوش جان کنید.

۳. مصرف آن در آشپزی

در روش دیگر می‌توانید از لبو به عنوان رنگ غذا یا دسر استفاده کنید. برای این کار آب لبو را در قالب یخ بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. هر وقت لازم داشتید یک حبه را از فریزر بیرون بیاورید و برای تزیین پلو، دسر، فرنی و حتی مربا به از آن استفاده کنید. با انجام این روش هم به زیبایی غذاهای خود کمک خواهید کرد و هم کبدی سالم‌تر خواهید داشت.

همچنین بخوانید:   درمان گیاهی و غذایی برای کاهش فشار خون (طب سنتی)

نوشیدنی لبو برای کبد چرب

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی لبو برای کبد چرب عبارتند از: یک لیوان (۲۰۰ میلی لیتر) آب، یک عدد لبو متوسط، یک عدد هویج متوسط و یک عدد سیب متوسط.

حال قبل از هر کاری مواد اشاره شده را به دقت بشویید و سپس به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا در مخلوط کن بهتر میکس شوند. لبو، هویج و سیب باید خام باشند. مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا کاملاً میکس و یکدست شوند. سپس یک لیوان آب به آن اضافه کرده و میل کنید. می توانید چند قالب یخ نیز به نوشیدنی تان اضافه کنید. این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. برای تصفیه و پاکسازی کبد کافی است به مدت ۵ روز پی در پی روزانه یک لیوان از این نوشیدنی سالم میل کنید. سپس ۱۰ روز فاصله داده و دوباره شروع کنید. با همین کار ساده از یک گنجینه ی طبیعی و درمانگر بهره مند خواهید شد.

لبو بخورید، وزن کم کنید!

چغندر خواص غذایی فراوانی دارد و آن را برای کاهش وزن مطلوب می کند. اول از همه آن ها دارای آب زیاد و کالری کم هستند و مطالعات بسیاری نشان داده که افزایش مصرف غذا‌های کم کالری مانند میوه و سبزیجات با کاهش وزن همراه بوده است. علاوه بر این چغندر به رغم داشتن کالری کم، حاوی مقادیر متوسطی از پروتئین و فیبر است که هر دو این مواد به دستیابی به وزن ایده آل شما کمک می کنند. فیبر موجود در چغندر همچنین می تواند با کاهش اشتها و افزایش احساس پر بودن، باعث کاهش وزن شود.
این در حالی است که هنوز هیچ مطالعه‌ای اثرات مستقیم چغندر را بر وزن آزمایش نکرده است، اما به احتمال زیاد اضافه کردن چغندر به رژیم غذایی شما می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما لبو دارای یک پروفایل غذایی فوق‌العاده است. کالری کمی دارد و در عوض سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. فیبر، فولات، منیزیم، فسفات، آهن، پتاسیم و ویتامین های C و B۶ همه این ها در لبو یافت می شود و این ماده غذایی را ارزشمند کرده است. در کنار همه این ها چغندر قرمز حاوی نیترات معدنی و رنگدانه های طبیعی است که دارای فواید بسیاری برای سلامتی بدن هستند.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند.

همچنین بخوانید:   با مصرف این مواد غذایی کبدی سالم داشته باشید

مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آن‌ها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند؛ و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید