بهترین مکمل‌های دوره بارداری

اگرچه تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی به عملکرد صحیح بدن انسان کمک می‌کنند، برخی از آن‌ها برای بانوان باردار ضروری هستند مانند اسید فولیک، آهن، کلسیم، ویتامین D، ید و امگا ۳. این مواد در تمام مراحل رشد جنین نقش اصلی ایفا می‌کنند.

چرا باید مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف کرد؟

در دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است زیرا مولتی ویتامین‌ها به اندازه غذا اثر مثبت ندارد. گاهی اوقات رژیم غذایی به اندازه کافی مواد مغذی خاصی که نقش آن‌ها مهم است را فراهم نمی‌کند. مولتی ویتامین دقیقا با همین منظور تولید شده و به پر کردن شکاف‌های غذایی که ممکن است در طول ۹ ماه بارداری رخ دهد کمک می‌کند.

مولتی ویتامین باید حاوی اسید فولیک و همچنین آهن باشد. طبق توصیه پزشک مقادیر مواد معدنی و ویتامین‌ها ممکن است متفاوت باشد. یک خانم باردار ممکن است بسته به رژیم غذایی و وضعیت سلامتی خود علاوه بر مولتی ویتامین‌های دوران بارداری، به مصرف سایر مکمل‌های دوران بارداری مانند کلسیم، ویتامین D یا آهن نیاز داشته باشد. پزشک باید مشخص کند که کدام مکمل برای شما انتخاب بهتری است.

مولتی ویتامین‌ها

مولتی ویتامین‌ها باید جز ضروری برنامه غذایی سالمندان و خانم‌های باردار باشد. جنین به طیف وسیعی از ویتامین‌ها نیاز داشته و لازم است برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، از مولتی ویتامین‌ها استفاده شود. هر مولتی ویتامین ممکن است حاوی ترکیبات متفاوتی باشد اما به طور کلی همه آن‌ها مواد مغذی مهم برای بدن را با نسبت‌های مختلف در خود جای می‌دهند.

اسید فولیک (ویتامین B9)

این ویتامین در اوایل بارداری مهم بوده و در شکل گیری ستون فقرات و مغز جنین از روزهای اول پس از لقاح نقش دارد. دکتر رضا شکری، دکتری داروسازی از دانشکده داروسازی دانشگاه تهران توصیه می‌کنند بانوانی که قصد بارداری دارند، ۲ تا ۳ ماه قبل از بچه دار شدن باید مولتی ویتامین حاوی اسید فولیک مصرف کنند. در طول بارداری اسید فولیک در تشکیل بافت‌های جدید، سلول‌های خونی، مغز و سیستم عصبی شرکت می‌کند. کمبود اسید فولیک می‌تواند باعث کندی رشد و نقایص مادرزادی شود؛ هم چنین ممکن است ناتوانی‌های جسمی شدید یا اختلالات ذهنی ایجاد کند.

ویتامین سی و آهن

برای جذب مناسب آهن از غذا، بدن به ویتامین C نیاز دارد. گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، توت فرنگی و همچنین پرتقال و سایر مرکبات منابع خوبی از ویتامین C هستند. آهن در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود. بانوان باردار به دلیل افزایش حجم خون به آهن بیشتری نیاز دارند؛ علاوه بر این آن‌ها باید آن را در اختیار نوزاد آینده خود قرار دهند. مصرف کافی آهن خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن را کاهش می‌دهد. کمبود آهن در بدن مادر می‌تواند باعث خستگی و تنگی نفس سریع در هنگام فعالیت شود.

کلسیم

نیاز به کلسیم در دوران بارداری ۳۰ درصد افزایش می‌یابد زیرا جنین برای ساختن اسکلت خود به کلسیم نیاز دارد. علاوه بر آن کلسیم برای ساختن دندان‌ها استفاده می‌شود و به حفظ فشار خون خوب در دوران بارداری کمک می‌کند. اگر خانم باردار غذاهای غنی از کلسیم مصرف نکند، مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم توصیه می شود.

ویتامین دی

ویتامین D به جذب کلسیم کمک کرده و در رشد سلولی و عملکرد سیستم ایمنی شرکت می‌کند. اگرچه بسیاری از غذاها حاوی یا غنی از ویتامین D هستند، اما خورشید منبع اصلی آن است. مولتی ویتامین‌های دوران بارداری اغلب دارای ویتامین D هستند که تضمین کننده عملکرد صحیح بدن خواهند بود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین D برای زنان باردار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری و تولد نوزادان کم وزن کمک کند.

امگا ۳

امگا ۳ به سلامت خانم‌های باردار و جنین کمک می‌کند. در واقع امگا ۳ در رشد مغز نوزاد دخیل بوده و به مادر در حفظ روحیه خوب در طول بارداری و پس از تولد کمک می‌کند. به طور کلی گفته می‌شود مردم به اندازه کافی امگا ۳ مصرف نمی‌کنند، به همین دلیل توصیه می‌شود زنان باردار حداقل دو وعده غذایی ماهی در هفته (مجموعا ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم ماهی پخته) مصرف کنند. مصرف مکمل‌های امگا ۳ در دوران بارداری خطر زایمان زودرس (قبل از ۳۷ هفته) و بسیار زودرس (قبل از هفته ۳۴) را کاهش می‌دهد.

پیش از مصرف هر مکمل دوران بارداری ابتدا با پزشک مشورت کرده و بسته به شرایط فیزیکی خود، مکملی مناسب خریداری کنید. مصرف مولتی ویتامین‌ها معمولا برای همه افراد توصیه می‌شود زیرا می‌تواند کمبودهای موجود در برنامه غذایی را به خوبی جبران کند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید