درمان تخصصی بیماری های دهان، فک و صورت

وجود زخم داخل دهان یکی از مشکلاتی است که تقریبا اکثر افراد آن را تجربه کرده اند. زخم هایی که ممکن است ناشی از گاز گرفتن ناگهانی، دندان قروچه، بریدگیِ یک جسم خارجی، بریدگی ناشی از لبه دندان تیز، آفت دهان یا آفت زبان، تبخال و … باشند. وجود هر گونه زخم داخل دهان و یا ضایعات روی زبان نشانه ای است که باید آن را جدی بگیرید و شناسانی نوع زخم و درمان آن را پشت گوش نیندازید. به وجود آمدن برخی از ضایعات داخل دهان ممکن است ناشی از وجود نوعی بیماری جدی باشد و درمان به موقع برای این نوع بیماری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی موارد هرگونه تاخیر در شناسایی نوع بیماری و پیگیری برای درمان، عوارض جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

متخصص پاتولوژی

اهمیت سلامت دهان در زندگی

قسمت های مختلف دهان از بافت هایی تشکیل شده که هر کدام عملکرد خاصی دارند. به طور مثال نشانه لثه سالم صورتی رنگ بودن آن است. برخی از تغییر رنگ ها در مخاط دهان و زبان عادی هستند، اما در دیگر شرایط به وجود آمدن هر گونه تغییر شکل غیر عادی است و ممکن است علائمی از وجود بیماری باشند. در این شرایط مهمترین اقدام، معاینه وضعیت زبان توسط متخصص بیماری و زخم های دهانی است. از نظر متخصصین، دهان آینه بدن است و وجود بیماری های خطرناک ، با ظهور نشانه‌هایی در دهان پدیدار میشود. شناخت و تشخیص ماهیت زخم یا به وجود آمدن ضایعه ای مشکوک در دهان بر عهده متخصص پاتولوژی بیماری های دهان است.

انواع ضایعات موجود در دهان

  1. کیست های درون فکی: محل این نوع از ضایعات داخل فک هستند که به شکل کیست و با تغییر شکل دادن دندان ها به وجود می آیند. کیست های درون فکی شیوع بسیاری دارند و همراه دندان نهفته قرار میگیرد. این نوع کیست ها خوش خیم هستند اما رشد سریعی دارند و ممکن است با لقی، درد، تورم و یا عفونت همراه شوند.
  2. تغییر رنگ مخاط دهان و لثه: تغییر رنگ مخاط به خودیِ خود بدخیم نیست اما بعضی از ضایعات سفید یا قرمز رنگی که طولانی مدت در دهان، روی زبان یا لثه باشند باید جدی تلقی شوند. برخی از بیماری های دهانی باعث پیدایش نقاط سفید در دهان یا نقطه های سفید روی زبان میشوند، مانند بیماری لکوپلاکیا و یا لیکن پلان. به محض مشاهده این علائم باید توسط متخصص بیماری های دهان معاینه شوید.
  3. ویروس هرپس سیمپلکس یا تبخال: تبخال نوعی بیماری شایع دهانی است. در تبخال عفونت به شکل ویروس در بدن پدیدار میشود. این ویروس در قسمت های مختلف بدن مانند مخاط دهان، نواحی تناسلی و چشم ها به شکل زخم نمایان میشوند. ویروس تبخال در زمانی که سیستم ایمنی شخص دچار ضعف و استرس، بی خوابی، تب، ترس، قاعدگی و …است فعال میشود و در مسیر حرکت خود در قسمت عصب باعث ایجادتاول در اطراف دهان یا لب میشود. در بیماران و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند تبخال به شکل شدیدتر و طولانی مدت رخ میدهد.
  4. آفت دهان : آفت نوعی زخم از مجموعهزخم های دهانی است که ممکن است در نواحی مختلف زبان به وجود آید.  آفت روی زبان، آفت داخل لب، آفت داخل لپ، آفت زیر زبان و …. آفت ها ممکن است عمیق یا سطحی باشند و در نواحی بافت نرم دهان ایجاد شوند.
    آفت مسری نیست و جای آن مانند دیگر زخم ها مثل تبخال روی محل ایجاد شده باقی نمی‌ماند. برای درمان آفت دهان باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا نوع آفت مشخص و درمان لازم انجام شود.
  5. سرطان زبان و دهان : وجود ضایعاتی که به شکل غیر عادی در کنار زبان شروع به رشد میکنند و زبان را به نوع مشکوکی تغییر شکل میدهند. ضایعاتی که با درد بسیاری همراه هستند و زبان و ناحیه اطراف زبان را بی حس میکنند. رشد ضایعه به نوعی است که باعث به وجود آمدن مشکل در جویدن، صحبت کردن یا بلعیدن برای فرد به وجود می آورد. این نوع ضایعات سرطانی هستند و ممکن است علت های متفاوتی داشته باشند. شایع ترین علت به وجود آمدن سرطان زبان و دهان مصرف دخانیات، مصرف الکل و در برخی مواقع ابتلا به ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی است. توجه داشته باشید که به محض احساس ضایعه ای مشکوک در زبان و دیگر نقاط صورت به پزشک متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه کنید و شانس درمان و بهبودی را در مراحل اولیه ظهور هر نوع زخمی افزایش دهید.

کلینیک دندانپزشکی سبز

انواع تومورهای خوش خیم دهان

  • فیبروم: نوعی توده سفت در دهان که به بافت داخلی دهان متصل است. ظاهر فیبروم به شکل صاف یا گرد است و در قسمت های مختلف دهان وجود دارد . فیبروم ها بعد از شناسایی و تایید ماهیت با یک جراحی ساده برداشته میشوند.
  • لیپوم: نوعی توده چربی در دهان است که رشد آهسته ای دارد.
  • لنفانژیوم: توده لنفاوی شده ای از رگ های متورم است.
  • تومورهای استخوانی خوش خیم: محل به وجود آمدن این نوع تومورها در رگ است.
  • هایپرپلازی: این نوع توده به دلیل افزایش تولید سلول ها است. محل به وجود آمدن آن در دهان میباشد.
  • ادنوم پلئومورفیک: این نوع تومور خوش خیم بزاقی است که سرعت رشد آن نیز آهسته است.

اهمیت مدت زمان وجود زخم و ضایعات در دهان

شناسایی و درمان هر چه زودتر برخی از زخم های دهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا  که برخی از ضایعات نشانه ای از ابتلای فرد به بیماری های پرخطر است. توجه داشته باشید که اگر زخم یا ضایعه ای درون دهان بیشتر از دو هفته باقی بماند و بهبود نشود، حتما باید توسط پزشک متخصص بیماری های دهان بررسی شود. هنگام ویزیت تمامی توضیحات لازم درباره زمان به وجود آمدن زخم و میزان احساس درد را به پزشک بدهید و اگر دارویی برای بهبود زخم مصرف کرده اید با پزشک در میان بگذارید. زخم هایی که بعد از دو تا سه هفته بهبود نشوند، باید به طور جدی توسط پزشک بیماری های دهان معاینه و درمان شوند، زیرا ممکن است نشانه ای از وجود بیماری های جدی تر باشند.

اگر با هر کدام از علائم و نشانه های زیر مواجه شدید حتما به متخصص بیماری های دهان فک و صورت مراجعه کنید:

  • وجود زخم هایی در ناحیه دهان صورت و سر که به مدت دو هفته بهبود نیافتند.
  • وجود برآمدگی روی لب ها لثه ها و یا دیگر نواحی دهان که در حال رشد باشند.
  • نقاط سفید در دهان، زخم های قرمز و لکه های قهوه ای و لکه های تیره در بافت های دهان.
  • خونریزی های مکرر در دهان.
  • احساس بی حسی یا درد در نواحی مختلف صورت دهان و گردن.

 توجه داشته باشید که اغلب این نشانه ها علائم سرطان دهان نیستند اما تشخیص زود هنگام ضایعات دهانی میزان موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.

متخصص بیماری های دهان فک و صورت

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سبز، شناسایی و درمان هرگونه ضایعه و زخم دهانی را توسط متخصص آسیب شناسی ضایعات دهان و پاتولوژیست بیماری های دهان، به صورت کاملا تخصصی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص بیماری و ضایعات دهان در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید.

آدرس:

تهران، اتوبان رسالت شرق (شهید سلیمانی)، خیابان آیت شمالی، نبش زمرد شرقی، کلینیک دندانپزشکی سبز

تلفن:

۰۲۱-۷۷۸۰۸۰۴۵

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید