درمان خانگی آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان یکی از بیماری هایی است که خطرناک نیست، اما تحمل آن کمی سخت و دشوار است. زیرا آبله مرغان با بروز جوش هایی قرمز رنگ همراه است ه به شدت خارش دارند و همین امر تحکل بیماری آبله را سخت می کند.

این بیماری اغلب بچه ها را درگیر می کند. البته امکنون که این وامسن در دوران کودکی تزریق می شود، دیگر احتمال ابتلا به ان هم به شدت کاهش یافته است و به ندرت پیش می آید که شخصی که واکسن زده، به آن مبتلا شود.

این بیماری به شدت ویروسی است و می تواند در سریع ترین زمان ممکن منتقل شود. اگر کورک شما به این بیماری مبتلا شده است، به هیچ عنوان ترس و نگرانی به خود راه ندهید. تنها سعی کنید تا با مراقبت، مرجعه به دکتر و یا پیگیری درمان های خانگی، به کودکتان برای مبارزه با این ویروس کمک کیند.

در ادامه ابتدا شما را با بیماری آبله مرغان، علائم و راههای انتقال آن آشنا خواهیم نمود و سپس ده درمان خانگی را برای کمک به فرد مبتلا به آبله مرغان بیان می کنیم. حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که باعث خارش و علائمی شبیه آنفولانزا می‌شود. آبله مرغان با بروز تاول‌های پر از مایع در سطح پوست همراه است. آبله مرغان بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند در هر فردی که در معرض ویروس واریسلا زوستر قرار گرفته باشد و از قبل ایمنی نداشته باشد، ایجاد شود.

علائم آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان

بثورات تاولی خارش‌دار ناشی از عفونت آبله مرغان ۱۰ تا ۲۱ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود و معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. علائم و نشانه‌های دیگری که ممکن است یک تا دو روز قبل از بثورات ظاهر شوند، عبارتند از:

همچنین بخوانید:   موارد مصرف کندر

تب

از دست دادن اشتها

سردرد

خستگی و احساس کلی ناخوشی (بی‌حالی)

برآمدگی‌های صورتی یا قرمز (پاپول) که در طی چند روز ایجاد می‌شوند

تاول‌های کوچک پر از مایع (وزیکول) که در حدود یک روز تشکیل می‌شوند و سپس می‌شکنند و نشت می‌کنند.

پوسته‌ها و دلمه‌ها که تاول‌های شکسته را می‌پوشانند و چند روز دیگر بهبود می‌یابند

  راه‌های انتقال آبله مرغان

این بیماری چند روز قبل از ظهور جوش‌ها به فرد سرایت می‌کند و تا زمانی که تمامی جوش‌ها بهبود نیابند، به‌شدت مسری است. این ویروس از راه‌های زیر انتشار می‌یابد:

بزاق دهان

سرفه

عطسه

تماس با جوش

روش‌های درمان خانگی آبله مرغان کدامند؟

همان‌طور که گفتیم گزینه‌ای برای درمان سریع ابله مرغان وجود ندارد. اما برای اینکه بهبودی زودتر حاصل شود و علائم بیماری تا حدودی کمتر شود، می‌توانید برخی درمان‌های طبیعی را نیز امتحان کنید. در ادامه با ۱۰ درمان خانگی ابله مرغان آشنا می‌شوید.

۱. جوش شیرین

جوش شیرین خارش و سوزش‌ ناشی از ابله مرغان را تسکین می‌دهد. نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. لیف نرمی را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌هایی که دچار خارش و سوزش است بگذارید و اجازه بدهید خشک شود. راه‌حل دیگر این است که نصف یا یک فنجان جوش شیرین را در آب وان حمام حل و داخل این محلول حمام کنید.

۲. یاس بنفش هندی

یاس بنفش هندی نیز در درمان آبله مرغان بسیار مؤثر است چون خاصیت ضدویروسی دارد. همچنین این گیاه تا حد زیادی به خشک شدن تاول‌ها و رفع خارش کمک می‌کند. تعداد کمی برگ یاس بنفش هندی را له کنید و روی جوش‌ها و تاول‌ها قرار بدهید یا می‌توانید چند برگ از این گیاه را به آب وان حمام اضافه کنید.

همچنین بخوانید:   درمان خانگی برای درمان افتادگی سینه

۳. هویج و گشنیز

سوپی که گشنیز و هویج دارد، در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است که در فرایند درمان تأثیر بسیار مثبتی دارد. حدود ۱۰۰ گرم (یک فنجان) هویج را خرد کنید، ۶۰ گرم (نصف فنجان) هم برگ تازه‌ی گشنیز را با هویج در دو و یک‌چهارم فنجان آب بجوشانید تا نصف آب تبخیر شود.

این سوپ را به‌ مدت یک ماه روزی یک‌بار نوش جان کنید. همچنین برای تقویت بنیه‌تان می‌توانید هویج و برگ گشنیز آب‌پز بخورید.

۴. جو دوسر

جو دوسر یکی از درمان‌های پرطرفدار خانگی برای خارش ناشی از ابله مرغان است. دو فنجان جو دوسر را بکوبید تا به‌شکل پودر دربیاید، سپس آن را در ۲ لیتر آب ولرم بریزید و بدن‌تان را به‌ مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با این محلول خیس کنید.

۵. سرکه‌ی قهوه‌ای

یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای درمان آبله مرغان استفاده از سرکه‌ی قهوه‌ای است. این روش درمانی خارش پوست را از بین می‌برد و به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد جایِ زخم کمک می‌کند.

نصف فنجان سرکه‌ی قهوه‌ای را به آب ولرم درون وان حمام اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون این محلول حمام کنید.

۶. عسل

عسل در بهبود خارش و التیام جوش‌های ناشی از آبله مرغان مؤثر است. عسلی طبیعی و باکیفیت تهیه کنید و روی قسمت‌هایی از بدن‌تان که جوش و تاول دارد، بمالید. این کار را تا زمانی که زخم‌ها از بین بروند روزی ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۷. دمنوش‌های گیاهی

برای درمان آبله مرغان می‌توانید از انواع دمنوش های گیاهی ملایم و آرام‌بخش مانند دمنوش بابونه، ریحان مقدس، گل همیشه بهار و بادرنجبویه استفاده کنید.

همچنین بخوانید:   خواص و مضرات زعفران

یک قاشق غذاخوری از هریک از این گیاهان را داخل یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید چند دقیقه دم بکشد و سپس از صافی رد کنید. مقدار بسیار کمی دارچین، عسل و آب لیمو ترش به آن اضافه و نوش جان کنید. این چای گیاهی را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، روزی چند بار استفاده کنید.

۸. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس از دیگر درمان‌های مؤثر برای کاهش سوزش و خارش ناشی از بیماری آبله مرغان است. روغن عصاره‌ی اسطوخودوس را با مقدار کمی از روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام رقیق کنید، روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید و بگذارید تا خشک شود. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن عصاره‌‌ی اسطوخودوس و بابونه را داخل آب ولرم بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بدن خود را با آن خیس کنید.

۹. روغن چوب صندل

روغن چوب صندل به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی، در درمان زخم‌های آبله مرغان تأثیر زیادی دارد. این روغن جای زخم‌ها را نیز از بین می‌برد.

چند قطره روغن چوب صندل خالص را به یک قاشق چای‌خوری روغن حامل مثل روغن بادام اضافه کنید و روی جوش‌ها بمالید. این کار را تا بهبودی کامل تمامی زخم‌ها به‌طور منظم انجام بدهید.

۱۰. گل کالاندولا (گل همیشه بهار)

کالاندولا یا گل همیشه بهار برای از بین بردن خارش ناشی از بیماری ابله مرغان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو قاشق غذاخوری کالاندولا و یک قاشق چای‌خوری برگ عنبر سائل را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید یک شب بماند. صبح این مخلوط را کاملا آسیاب کنید و ماده‌ی به‌دست‌آمده را مستقیم روی جوش‌ها بگذارید. زمانی که کاملا خشک شد، زخم‌ها را بشورید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید