صفر تا صد درمان با هیپنوتیزم

یکی از شاخه های علم روانشناسی که بسیار مشهور و شناخته شده است، هیپنوتیزم می باشد. همه ما این وازه را شنیده ایم و تصوری شگرف در رابطه با آن داریم. شاید تصور می کنیم که هیپنوتیزم عملی خارق العاده است که از عهده هر کش برنمی آید و شاید از رفتن به خواب هیپنوتیزمی ترس و واهمه داریم.

در ابتدای امر باید بگوییم که بله درست است، هیپنوتیزم عملی خارق العاده است. اما نکته مهمی که وجود دارد انجام آن است. انجام دادن عمل هیپنوتیزم بر روی خود و یا به اصطلاح خود هیپنوتیزمی، اصلا کار سخت و دشواری نیست. تنها نیاز به آموزش و تمرکز دارد. شما می توانید به راحتی به انجام خود هیپنوتیزمی بپردازید و با تلقین و تصور آنچه می خواهید، موفقیت و شادی و آرامش را نصیب خود گردانید.

انجام عمل هیپنوتیزم نیاز به آشنایی با این علم دارد و پش از آشنایی ابتدایی با اینکه هیپنوتیزم چیست، می توانید به سراغ پیاده سازی آن بر روی خود بروید. شما می توانید به راحتی دراز بکشید و خود را هیپنوتیزم نمایید و آنچه را واقعا خواستار آن هستید به خود القا نمایید و سپس از این هیپنوتیزم خارج شوید.

تمام آنچه شما برای انجام عمل خود هیپنوتیزمی و خروج از آن نیاز دارید در ادامه مطلب آورده شده است، اگر به دنبال تغییری شگرف در زندگی خود هستید، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

هیپنوتیزم چیست؟

شاخه ای از علم روانشناسی که در برخی موارد به خواب مصنوعی نامیده می شود که در این روش تا حد امکان ضمیر آگاه خود را کاهش میدهید و با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مطالبی که میخواهید را به خود تلقین می کنید.

تاریخچه مختصر

نظر و حرف های زیادی در این رابطه وجود دارد که چه کسی آغازگر هیپنوتیزم و سایر مسائل آن بود اما در کل طبق نظریات هندی ها کسانی بودند که آن را ابداء نمودند و بعد ها با پیشرفت بهتر تکنولوژی فردی به نام جیمز برید شروع به برسی و تحقیقاتی بیشتر راجب آن کرد و توانست لقب پدر هیپنوتیزم را از آن خود کند و کتابی به نام نوریپنولوژی در همین راستا نوشت.

هیپنوتیـزم خواب نیست!

در این حالت وضعیت هوشیاری فرد تغییر پیدا می‌کند و با هوشیاری معمولی تفاوت دارد ولی خواب نیست زیرا فرد هوشیار است که این هوشیاری او فقط در یک حیطه متمرکز شده. ویژگی این وضعیت کاهش پاسخ‌دهی فرد به محرک‌های بیرونی می باشد که موجب افزایش تلقین پذیری خواهد شد

آیا این کار عوارض دارد؟

متاسفانه به علت نداشتن سطح آگاهی کافی خیلی از افراد فکر می کنند هیپنوتیزم عوارض خطرناکی دارد ولی اینگونه نیست زیرا همانطور که گفتیم در این حالت فرد تا جای ممکن ضمیر آگاه خود را پایین می آورد و تنها چیزی که میتواند به او آسیب بزند تلقین کردن منفی در این حالت می باشد.

به یاد آوردن خاطرات گذشته؟!

در این مورد که خیلی ها مدعی هستند با هیپنوتیزم می شود به خاطرات گذشته سفر کرد و یا اینکه مغز دیگران را به عقب برد یا به صورت کامل پاک کرد ! از نظر علمی و تحقیقاتی یک سیاه بازی و دروغ می باشد که با استفاده از ترفند های دروغین سعی بر القای این موضوع دارند.

نمونه ای مشهور آن جریان زندگی کردن دوباره پس از مرگ بود که ادعا می شد با فرا رسیدن مرگ ما جسم خود را ترک می کنیم و به جسم دیگر میرویم و در همین راستا روی افراد زیادی هیپنوتیزم انجام شد که این افراد وقتی در خواب مصنوعی رفته بودند شهادت دادند که قبلا در جسم دیگر بودند.

همچنین بخوانید:   سیگار و اختلالات روانی

خیلی از اندیشمندان مخالف بودند بنابرین تحقیقات بیشتری انجام شد و طی معتبر ترین و آخرین نظریات و پژوهش ها معلوم شد این یک نظریه کاملا دروغین می باشد که با ترفند های خاص خود قصد فریب دادن مردم را داشتند.

کاربرد های هیپنوتیزم

درواقع علت یادگیری هرچیز به کار بردن درست و صحیح آن است بنابرین ما باید بدانیم اگر این دانش را یاد بگیریم قادر به انجام چه کارهایی خواهیم شد و تا چه حد میتوانید روی زندگی ما تاثیر بگذارد، با ما همراه باشید تا پنج مورد از فواید آن را برسی کنیم.

۱- کنترل درد ها

جریان مرتاز های هندی دروغ نیست! آنها به دلیل سطح بالای روحانی خود که بخشی از ان شامل هیپنوتیزم و تمرین های ضمیر ناخودآگاه و.. می باشد قادر هستند درد های خود را تا حد امکان کمتر و کنترل کنند، برای مثال یک مرتاز به مراتب نسبت به یک آدم معمولی بهتر می تواند دندان درد خود را کنترل کند یا اینکه دردهای جسمی اش باعث کاهش تمرکز او نشود.

۲- تسکین فشار های روحی و روانی

استرس، اضطراب و سایر فشار ها روحی و روانی یا حتی اجتماعی و خانوادگی را می شود با انجام تمرینات درست آن کنترل کرد و به سطح بالا و بی نظیری دست یافت و البته توجه داشته باشید خیلی ها مدعی هستند با یک بار یا ۱۰ دقیقه انجام آن می توانید این ها را رفع کنید! اما اینگونه نیست، هیچ کس در یک روز ورزشکار نشده، بنابرین برای تسکین دادن این مشکلات شما باید آن را در برنامه خود بگذارید.

۳- حل اختلالات خواب و بی خوابی

راه رفتن در خواب یا بی خوابی و کم خوابی که بیشتر در کودکان ۵ تا ۱۱ سال رایج می باشد را می شود با استفاده از آن به وضوح بهتر یا کاملا رفع نمود و علاوه بر آن اگر دچار کابوس و خواب های بد و آزار دهنده هستید می توانید با انجام تمرینات درست آن ها را ریشه کن کنید.

۴- رسیدن به اهداف مورد نظر

اگر واقعا در دل خود یک هدف یا خواسته دارید پس از شگفتی های آن بی نصیب نمانید برای مثال اگر قصد جذب ثروت، قبولی در امتحانات یا حتی ترک سیگار را دارید این یکی از موثر ترین روش ها می باشد.

طبق پژوهش های NCCAM بر این ادعاست که هیپنوتیزم‌درمانی  می‌تواند به کسانی که قصد ترک کردن سیگار را دارند، کمک شایانی بکند و در همین جهت تحقیقات زیادی انجام شده.

۵- رسیدن به آرامش درونی و خوشبختی !

بی شک کسانی که همواره از قدرت مدیتیشن، ضمیر ناخودآگاه، هیپـنوتیزم، ورزش و… با خبر هستند می تواند طعم واقعی آرامش و خوشبختی را بچشند زیرا طبق منطق، تجریبات و تحقیقات ثابت شده افرادی که ذهن سالمی دارند خوشبخت ترین و خوشحال ترین انسان ها هستند.

۶- تغییر شخصیت و عادت های بد

اگر دنبال تغییر شخصیت و ترک عادت های بد هستید یکی از بهترین روش ها هیپنوتیزم می باشد.

شیوه انجام دادن هیپنوتیزم

برای انجام دادن اینکار باید تمامی مراحل را با دقت بخوانید و یادداشت کنید و مهم تر از آن این است که به تمام آن ها را طبق گفته ها درست انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید.

همچنین بخوانید:   تستی برای سنجش اعتماد به نفس و راهکار افزایش آن

۱- از لحاظ فکری خود را آماده کنید

باید صددرصد اطمینان داشته باشید که این آموزش برای شما کار خواهد کرد و میتوانید با آن نسبت به قبل خود پیشرفت خوبی داشته باشید بنابرین با انگیزه ای مثبت این آموزش را انجام دهید.

۲- محل مناسب خود را پیدا کنید

در اولین مرحله باید محل مناسبی پیدا کنید که کسی یا چیزی وسط انجام دادن آن تمرکز شما را بهم نزد و هرچه در این محل سکوت بیشتری باشد و وسایلی که حواس شما را پرت می کند کمتر باشید بهتر است و اینکه سعی کنید دمای اتاق ملایم باشد تا نه گرمتان شود و نه سرد.

۳- خود را از سنگینی های فیزیکی آزاد کنید

منظور ما این است که هرگونه انگشتر، ساعت یا دستبند و سایر آن را از خود جدا کنید و یک لباس راحت به تن کنید تا بتوانید با آن به آرامش برسید.

۴- شیوه دراز کشیدن

برای اینکه کاملا ریلکس شوید باید در محلی مناسب مانند تخت و بالشت نرم دراز بکشید، در این باره سعی کنید روبه سقف دراز بکشید، البته اگر در حالات دیگه راحت تر هستید همانکار را کنید مثل نشستن. در مرحله بعد اگر نور محیط شما را اذیت می کند لامپ ها را خاموش کنید.

۵- به هیچ چیز فکر نکنید

متاسفانه خیلی ها بلد نیستند این قسمت را درست آموزش دهند، زیرا متوجه نیستند که از نظر علمی هم ثابت شده که اگر بخواهید به چیزی فکر نکنید بدتر مغز شما لجبازی خواهد کرد! بنابرین بهترین کار این است که روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

۶- اینگونه نفس بکشید

شما باید نفس عمیق بکشید و تمام تمرکزتان روی نفس کشیدنتان باشید، مثلا سعی کنید عمل دم و بازدم را در ۸ تا ۱۰ ثانیه انجام دهید ( منظور این است تمرکز کنید که دم و بازدم بار اول با بار دوم خیلی تفاوت خاصی نداشته باشد)

۷- کلماتی که میخواهید را تلقین کنید

کلمات و لغاتی را که برای خود از قبل آماده کرده ایید را باید در این مرحله به خود با صدای ملایم تلقین کنید(زمزمه نکنید یا فریاد نزنید). برای مثال اگر قصد شما موفقیت و جذب ثروت است با خود این کلمات را تکرار کنید :

  • من فردی موفق خواهم شد
  • من ثروتمند خواهم شد
  • من با تمام توان تلاش خواهم کرد
  • من به هیچ وجه تسلیم نخواهم شد
  • هیچ چیز نمیتواند من را متوقف کند
  • من باید فردی پولدار شوم
  • و…

اما خب پیشنهاد ما این است در مراحل اول روی کلمات هیپنوتیزم تمرکز کنید. برای مثال با خود بگویید من می توانم ذهنم را کنترل کنم، من میتوانم خود را هیپنوتیزم کنم و سایر کلمات.

۸- چشمان خود را ببندید

خب اکنون وقت آن رسیده که چشمان خود را ببندید و دوباره لغاتی که میخواهید را تکرار کنید، در هر دو مرحله هرچقدر که بیشتر لغات را تکرار کنید بهتر است، در کل ۱۰ جمله خوب پیدا کنید و هر کدام را سه بار در هر مرحله تکرار کنید.

۹- شمارش را آغاز کنید !

در این مرحله به خود بگویید که قرار است از عدد یک تا ۱۰ بشمارم و هرچه به عدد ۱۰ نزدیک تر می شوم پلک هایم سنگین تر می شود به طوری که هنگامی که به عدد آخر برسم دیگر نمی توانم پلک هایم را باز کنم.

همچنین بخوانید:   ورزش کردن با وجود افسردگی ممکن است؟

در هنگام انجام اینکار بین هر شمارش دو تا سه نفس عمیق بکشید و دقیقا این تلقین و این احساس را به خود بدهید که هرچه به عدد ۱۰ نزدیک تر می شوم پلک هایم سنگین تر می شود.

۱۰- پلک های خود را امتحان کنید

در این مرحله سعی کنید به آرامی پلک های خود را باز کنید، اگر نتوانستید نیازی نیست شکه شوید یا بترسید، این نشانه این است که شما توانستید بدن خود را تحت تاثیر قرار دهید که به معنای موفق شدن به مراحل اولیه هیپنوتیزم می باشد، اما اگر نتوانستید همین مرحله را دوباره تکرار کنید.

۱۱- بدنتان به آرامی سست خواهد شد

اکنون دوباره شروع کنید تا عدد بیست بشمارید و با خود تلقین کنید که هرچه به عدد ۲۰ نزدیک تر میشوم چشمانم نسبت به حالت قبل سنگین تر خواهند شد و بدنم شل و سست تر خواهد شد. بعد از رسیدن به عدد ۲۰ پلک های خود را تست کنید و اگر نتوانستید آن ها را باز کنید به کار خود ادامه دهید.

۱۲- دیگر نمیتوانید بدن خود را تکان دهید !

در این تا عدد ۳۰ میشمارید و به خود تلقین می کنید که هر چه به این عدد نزدیک تر میشوم عضلات بدنم؛ پاها،کمر،شکم،سر،گردن،سینه و تمام بدنم حرکتشان را از دست خواهند داد و قدرت هرگونه حرکتی را نخواهند داشت. بعد از رسیدن به این عدد پاهای خود را تست کنید، اگر نتوانستید آن را تکان دهید یعنی شما موفق شده اید اما اگر توانستید از تمرین عدد ۲۰ دوباره شروع کنید.

۱۳- ضمیر ناخودآگاه شما در این مرحله آماده است

اکنون شروع کنید دوباره کلمات کلیدی خود را با انرژی و باور داشتن به آنها بگویید زیرا در این مرحله ضمیر آگاه ما به حداکثر فعالیت خود رسیده و وقت آن رسیده تا ضمیر ناخودآگاه خود را آنجوری که میخواهیم بهتر یا تنظیم کنیم.

چگونه خود را از هیپنوتیزم خارج کنیم؟

خب شاید تا اینجای متن را که خوانده باشید با خود گفته باشید خب الان که به اصطلاح در خواب مصنوعی رفته ام چگونه از آن خارج شوم و خود را بیدار کنم؟ برای اینکه کافیست مراحل را طبق توضیحات زیر برعکس کنید تا مشکل حل شود.

۱- از عدد ۳۰ به ۲۰ به عقب بشمارید

با خود بگویید که بعد از رسیدن به عدد ۲۰ تمام عضلات بدنم به حالت عادی باز میگردد و قادر خواهم بود بدنم را تکان دهم

۲- از عدد ۲۰ به ۱۰ بشمارید

در این مرحله تلقین کنید که بعد از رسیدن به عدد ۱۰ به راحتی میتوانم بدنم را تکان دهم (مانند پاهای خود) و سستی از عضلاتم خارج خواهد شد.

۳- از عدد ۱۰ به صفر بشمارید

باز هم طبق مراحل قبل انجام دهید و تلقین کنید که بعد از رسیدن به عدد صفر میتوانم چشمان خود را باز کنم.

یک نکته مهم را فراموش نکنید !

مهم ترین نکته این است که بین شمارش هر عدد دو تا سه بار یا حداکثر چهار بار باید نفس عمیق بکشید و اینکه اگر در شمارش اول سه بار نفس کشیدید، در بین تمام شمارش ها همین عدد را رعایت کنید و روی آن متمرکز باشید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید