عصب کشی دندان شیوه ای برای نگه داشتن دندان های طبیعی

عصب کشی دندان و درمان مجرای ریشه (Root canal treatment)

عصب کشی دندان بهترین روش ترمیم دندان

تا حالا شده که خود بخود دندان درد داشته باشید یا هنگام خوردن غذا و نوشیدنی های سرد و گرم، درد شدید دندان شما را اذیت کند؟ تغییر رنگ دندان، دندان دردهای شبانه و ورم کردن لثه همه از علایم عفونی شدن دندان است و نشان می دهد که شما به عصب کشی دندان نیاز دارید. قبل از پیشرفت تجهیزات دندان پزشکی، درمان دندان درد، کشیدن دندان بود؛ اما با توسعه علم و تجهیزات پزشکی، درمان ریشه دندان جایگزین کشیدن شده است.

اغلب شما حداقل یکبار سابقه درمان ریشه دندان را دارید و از این نوع تداوی بهره مند شده اید. برای آشنایی بهتر با فرایند عصب کشی، شناخت ساختار دندان اهمیت دارد. به طور کلی دندان از دو قسمت و سه لایه تشکیل شده است. دو بخش اصلی دندان، تاج و ریشه است که تاج همان بخش سفید رنگ است که در دهان قابل رویت است. ریشه در زیر تاج قرار دارد و عامل نگهدارنده تاج است. سه لایه دندان نیز شامل مینا، عاج و پالپ (Pulp) است.

پالپ، هسته دندان به شمار می رود که محل زندگی رگ های خونی و عصب های دندان است. در واقع تنها قسمت زنده دندان، پالپ می باشد. وقتی این لایه به عفونت دچار می شود، باید با تراشیدن عاج و مینای دندان به هسته رسید و با تخلیه آن، دندان را از عفونت خلاص کرد. این همان درمان ریشه (root canal therapy) یا عصب کشی (Endodontic therapy) دندان است.

عصب کشی دندان؛ شیوه ای است که اجازه می دهیم دندان طبیعی در دهان بدون عصب های زنده باقی بماند و نیازی به کشیدن دندان نداشته باشیم. این یکی از شیوه های نوین ترمیم دندان است که بین مراجعه کنندگان  طرفدار زیادی دارد.

با درمان ریشه دندان، در کلینیک دندان پزشکی دکتر شیدا؛ بدون اینکه دندان درد داشته باشید، زمان خوردن و آشامیدن هیچ دغدغه ای نخواهید داشت. زیرا باکتری هایی که سیستم عصبی دندان را تحریک می کنند با این روش ترمیمی، از بین می روند.

چه عواملی باعث می شود که به عصب کشی دندان نیاز داشته باشید؟

یکی از دلایل عصب کشی دندان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شما ارتباط دارد. زمانی که اجازه می دهید پوسیدگی و آسیب های دندان به عمیق ترین سطح خود برسد، شما اجازه ورود باکتری و عفونت ها را به مغز دندان (پالپ) می دهید. پوسیدگی ها باعث می شود مینا و عاج دندان خراب شده و ریشه دندان ملتهب و عفونی شود.

از جمله عوامل دیگری که باعث از بین رفتن ریشه دندان می شود شامل ضربه های ناگهانی به دندان، شکستگی های دندان، ساییده شدن دندان و بیماری های لثه است. گاهی وقت ها درد دندان خودبخود کاسته می شود و شما فکر می کنید که دندانتان مشکلی ندارد؛ اما این یک زنگ خطر است که هسته دندان از بین رفته و عفونت به سایر دندان ها رسیده است. ممکن است با علامت هایی مثل ترشحات عفونی و ورم صورت مواجه شوید.

ابزار عصب کشی دندان

هرگز دندانی که عفونت آن را احاطه کرده است، بدون درمان رها نکنید؛ بلکه با عصب کشی دندان به موقع، درصد موفقیت ترمیم و درمان ریشه را بیشتر کنید. زیرا عدم درمان باعث از بین رفتن کل دندان می شود و شما باید با کشیدن دندان، از درد و مشکلات دندان خلاص شوید.

این در حالی است که توصیه کلینیک دندان پزشکی دکتر شیدا به مراجعه کنندگان این است که با روت کانال، دندان های طبیعی خود را حفظ کنید. زیرا درصد موفقیت روت کانال تراپی بالای ۹۰ درصد می باشد و این نشان دهنده اثرگذاری این  نوع روش ترمیم دندان است.

مراحل عصب کشی در کلینیک دندان پزشکی دکتر شیدا

در صورتی که به درمان عفونت پالپ دندان خود اقدام نکنید و آن را به تاخیر بیندازید، کشیدن دندان آخرین راه چاره خواهد بود. بسیاری از شما دوست ندارد به جای دندان واقعی از یک پروتز مصنوعی استفاده کند. این امکان پذیر نیست، مگر اینکه عصب کشی دندان را سر وقت انجام دهید. برای درمان ریشه باید یک پروسه را طی کنید. اغلب افراد در طی این مراحل دچار استرس می شوند، چون فکر می کنند این روش بسیار دردناک است.

باید خاطر نشان کنیم که درمان عصب دندان یک روش بی خطر است که بیش از ۲۰۰ سال است که این روش انجام می شود. به خصوص با پیشرفت تکنولوژی و ابزارها، درد در مراحل روت کانال کنترل می شود. مراحلی که در درمان ریشه دندان طی می شود عبارت است از:

  • قبل از شروع عصب کشی، وضعیت دندان بررسی می شود تا میزان آسیب وارد شده مشخص شود.
  • بعد از مشخص شدن وضعیت دندان، برای شروع عصب کشی دهان بی حس می شود.
  • دندانپزشک با کمک ابزارهای مخصوص با سوراخ کردن تاج دندان، به ریشه دسترسی پیدا می کند.
  • سپس با خالی کردن هسته دندان، آن را پاکسازی و عمل عصب کشی دندان را به اتمام می رساند.
  • بعد از تمیز کردن پالپ، نوبت پر کردن دندان با مواد مخصوص است.
  • آخرین مرحله بعد از پر کردن دندان، ترمیم دندان است که با کمک روکش انجام می شود. چون دندان به علت پوسیدگی، بسیار شکننده و ضعیف شده است، برای ترمیم آن روکش دندان به کار می رود. این روکش از جنس فلز، طلا، پرسلن یا ترکیبی از فلز و پرسلن است. با این عملیات، دندان حالت واقعی خود را حفظ می کند.

نحوه مراقبت از دندان های عصب کشی شده

بهترین روش مراقبت از دندان، پیشگیری است. با رعایت بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن و استفاده نخ دندان، از پوسیدگی جلوگیری کنید. اما اگر در نگهداری دندان سهل انگاری کردید و مجبور به عصب کشی دندان شدید، آنها را مانند سایر دندان ها روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.

سخن پایانی و سوالات متداول شما درباره درمان عصب دندان

عصب کشی دندان یا درمان مجرای ریشه (Root canal treatment) یکی از شیوه های ترمیم دندان است که به شاخه  اندودنسی (Endodontics) مربوط می شود. هدف از درمان ریشه، پاکسازی هسته از عفونت است تا دندان اصلی در دهان حفظ شود. علایمی مانند درد های شبانه دندان، ورم لثه، آبسه دندان (حفره ای چرکین که در اطراف ریشه دندان عفونی شده شکل می گیرد.)، دردهای ناگهانی دندان، ورم صورت و تغییر رنگ دندان نشان دهنده عفونی شدن پالپ یا هسته دندان است.

کلینیک دندان پزشکی دکتر شیدا؛ با داشتن تجهیزات و ابزار پیشرفته دندانپزشکی، ریشه دندان را درمان می کند. بیشتر شما زمان مراجعه به کلینیک پرسش های رایج مثل هزینه درمان، موثر بودن روش معالجه و میزان خطرات آن، سوال می کنید.

هزینه عصب کشی دندان؛ بستگی به نوع دندان (دندان عقل، آسیاب، دندان جلویی و پشتی) و میزان آسیب دیدگی آن دارد. با توسعه ابزار دندانپزشکی، این متد یکی از محبوب ترین روش های درمان و ترمیم دندان است که میزان موفقیت آن به بالای ۹۰ درصد رسیده است. عصب کشی به طور اختصاصی برای حفظ دندان طبیعی به کار می رود و از عفونت مجدد آن پیشگیری می کند. این روش نسبت به درمان های دیگر مانند کشیدن دندان، خطر کمتری دارد.

کشیدن دندان

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید