ازگیل (کونوس) چه خواص و فوایدی دارد؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا از خواص ازگیل که میوه ای جنگلی محسوب می شود برایتان بگوییم. ازگیل بیشتر در شمال کشور کشت می شود.

ساختار و مواد تشکیل دهنده ی میوه ی ازگیل

در ۱۰۰ گرم از ازگیل شما شاهد وجود ۷۵ گرم آب، ۲۱ نوع اسید چرب و مواد مغذی به شرح زیر هستید:

  • انرژی ۴۳ کالری
  • روی ۵ میلی‌گرم
  • منگنز ۵ میلی‌گرم
  • آهن ۲٫۷ میلی‌گرم
  • فسفر ۳۹ میلی‌گرم
  • منیزیم ۵۵ میلی‌گرم
  • کلسیم ۷۳ میلی‌گرم

خواص و فواید خوردن ازگیل

در ادامه با برخی خواص و فواید ازگیل آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

قلب و سیستم گردش خون

برای پیشگیری از کم خونی و علائم ناخوشایند آن لازم است مقدار زیادی آهن در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد. ازگیل حاوی غلظت‌های بالایی از آهن است که خبر خوبی برای گلبول‌های قرمز خون شماست! آهن یک بخش ضروری از هموگلوبین است که گلبول‌های قرمز اکسیژن‌دار را در سراسر بدن حمل می‌کند و درنتیجه گردش خون را افزایش می‌دهد. این کار می‌تواند به روند التیام سرعت ببخشد، انرژی را افزایش دهد و اطمینان دهد که تمام سیستم‌های ارگانی شما با حداکثر ظرفیت‌شان کار می‌کنند.

تقویت ایمنی

ازگیل منبعی فوق‌العاده از ویتامین C است؛ ویتامین C یک جزء کلیدی در سیستم ایمنی همه‌ی افراد است. ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون – اولین خط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن‌ها – کمک می‌کند و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن عمل می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به رشد و ترمیم بافت‌ها در سراسر بدن پس از یک بیماری یا آسیب‌دیدگی کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:   خواص و فواید خوردن قره قروت چیست؟

سلامت کلیه

اصلی‌ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی می‌باشد؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می‌کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه‌ها معرفی می‌شود. مصرف مداوم ازگیل دفع ادرار را تسهیل می‌نماید و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می‌توان استفاده نمود.

سرطان و ازگیل

چندین آنتی‌اکسیدان در ازگیل وجود دارند که برای سلامت انسان مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها قادرند رادیکال های آزاد را در درون بدن خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد به‌عنوان یک محصول جانبی متابولیسم سلولی، در داخل سلول تولید می‌شوند. این مولکول‌ها با الکترون‌های جفت‌نشده‌شان می‌توانند باعث جهش سلول‌های سالم شوند که این امر به بیماری‌های مزمن ازجمله سرطان منجر می‌شود. چای ازگیل به‌طور خاص به کاهش میزان بروز سرطان ریه و دهان کمک می‌کند.

یوبست و گوارش

یکی از خواص ازگیل این است که عملکرد روده را بهبود می‌کند. یبوست در اثر خشک شدن روده و همچنین عدم حرکت صحیح غذا در طول روده به وجود می‌آید و درمان آن به‌واسطه خوردن ملین‌ها امکان‌پذیر است. ازگیل یک ملین طبیعی به همراه مقادیر زیادی فیبر است که جریان غذا در طول روده‌ها را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد و راحتی در دفع را به وجود می‌آورد.

تنفس و خوردن ازگیل

مواد خلط‌آور در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی، بسیار مهم هستند. چای ازگیل به‌عنوان یک خلط‌آور به‌کار می‌رود؛ خواه به‌صورت نوشیدنی یا برای غرغره کردن، چون می‌تواند باعث سرفه و خروج خلط و مخاط شود. خلط، جایی است که باکتری‌ها می‌توانند زندگی و رشد و در عین حال سایر علائم را تشدید کنند. بنابراین خروج آنها از دستگاه تنفسی‌تان می‌تواند حال شما را به‌سرعت بهتر کند.

همچنین بخوانید:   میوه ای سرشار از پتاسیم و کلسیم!

آبرسانی

مانند هر میوه دیگر، بیشترین قسمت ازگیل آب است. ۱۰۰ گرم ازگیل، ۸۷ گرم آب دارد. به همین دلیل، مصرف ازگیل در بهار، تابستان یا زمان‌هایی که بدن، مایعات زیادی دفع کرده است، توصیه می‌شود

افزایش مصرف کلسیم

یکی دیگر از مواد مغذی تشکیل دهنده ازگیل، کلسیم است. این ماده معدنی به‌واسطه داشتن عملکردهای مختلف در بدن به عنوان تنظیم کننده رشد نیز شناخته می‌شود. با تعادل در سطح کلسیم شما استخوان و دندان‌های سالم‌تری خواهید داشت. علاوه بر این، عضلات، عروق و سلول‌ها به میزان زیادی کلسیم در خود دارند. مصرف کلسیم باعث بهبود در انقباض عضلات و کاهش خستگی می‌شود. همچنین فعالیت سیستم عصبی، ترشح آنزیم و هورمون‌ها نیز بی‌ربط به سطح کلسیم نیست.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید