تاثیر و روش استفاده از ماست و زردچوبه برای لاغری‎

یکی از موضوعاتی که طی سالهای اخیر بازار داغی پیدا کرده است، مسئله لاغری، یا بهتر بگوییم رژیم لاغری است. چه بسیار افرادی که طی چند سال، دارای اضافه وزن شده اند و به ناگهان تصمیم می گیرند که لاغر شوند و به انواع روش های غیر اصولی دست می زنند تا یک یا دو ماهه به هدف خود برسند. رژیم لاغری که بر پایه اصول تغذیه ای نباشد، تنها باعث ضعیف شدن بدن می شود و حتی اگر این روش های غلط منجر به لاغری هم شوند، بلافاصله وزن از دست رفته باز خواهد گشت و فرد از قبل هم چاقتر خواهد شد.

بنابراین مهمترین اصلی که قبل از هرگونه رژیم لاغری باید در نظر گرفت این است که:

” من می خواهم بر پایه ی یک برنامه غذایی درست، همراه با فعالیت بدنی، به وزن ایده آل برسم و به تناسب اندام، دست پیدا کنم. و می دانم که طی یک یا دو-سه ماه به نتیجه نخواهم رسید.”

هنگامی که تصمیم به لاغری از روش درست گرفتید، بعضی از عوامل هستند که می توانند سرعت لاغری شما را افزایش دهند. مثلاً دمنوش چای سبز و زنجبیل. البته باید در نظر داشت که این دمنوش به تنهایی هیچ کس را لاغر نخواهد کرد و باید در کنار تغذیه مناسب و فعالیت بدنی از این دمنوش هم بهره مند شد.

در همین بازار داغ رژیم های لاغری، هر روز با مسائل و عناوین جدیدی مواجه می شویم یکی از جدیدترین این مسائل، تاثیر و روش استفاده از ماست و زردچوبه برای لاغری است. که ما امروز در نظر داریم به این موضوع بپردازیم و ببینیم آیا واقعا این امر ممکن است یا شایعه ای بیش نیست. با ما همراه باشید.

خواص زردچوبه

زردچوبه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند و همچنین پوست را سالم نگه دارد. از طرفی زردچوبه یک پاک کننده قوی برای کبد و کلیه هاست که به این ارگانها کمک می کند با تولید آنزیم های ضروری به پاکسازی خون می پردازد و همچنین زردچوبه می تواند تولید آنزیم های حیاتی مورد نیاز را نیز بالا ببرد.

همچنین بخوانید:   کالری لوبیا چیتی پخته چقدر است؟

شما می توانید زردچوبه را به صورت تازه و یا پودر آن را استفاده کنید ولی زردچوبه تازه خواص بیشتری را با خود به همراه دارد.

در طب سنتی زردچوبه طبع گرم و خشک دارد و ماست تر و سرد است و زمانی که با زردچوبه ترکیب می شود طبع آن متعادل می شود. زردچوبه از طرفی دارای ترکیبات فعالی است که به آن ها کورکومین گفته می شود. این ترکیبات می تواند به شما در بهبود سلامتیتان کمک کند و در نتیجه روند کاهش وزن را بهبود بخشد و سرعت دهد.

زردچوبه و لاغری

ارتباط بین زردچوبه و کورکومین با لاغری، به خاصیت ضد التهابی آن برمی گردد. اضافه وزن یا چاقی با آزاد شدن سایتوکاین های پیش التهابی همراه است. این شرایط با التهاب مزمن و درجه پایین مرتبط است. براساس مقاله ای منتشر شده در مجله نوتریشن، در ژانویه ۲۰۱۳، تصور می شود که بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق دچار سندرم متابولیک هستند، که غالباً ناشی از اضافه وزن و اندازه زیاد دور کمر است.

مطالعه مجله Foods در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بزرگسالان چاقی که به مدت ۳۰ روز، ۱ گرم کورکومین دریافت کرده و به دنبال آن دو هفته مصرف آن را کنار گذاشتند، کاهش چشمگیری در میزان تری گلیسیرید خود نشان دادند. با این حال سطح کلسترول، شاخص توده بدنی و چربی بدن شان کاهش نیافت. مولفان نتیجه گرفتند که مصرف مکمل ها طی یک دوره کوتاه، عدم کنترل رژیم غذایی و دوز کم مکمل ها ممکن است بیان کننده علت این یافته ها باشد. یافته های آن ها با مطالعات قبلی مغایرت داشت.

همچنین بخوانید:   پیشگیری از کاهش حافظه با مصرف این ادویه

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که یک فرم زیست دسترس از کورکومین می تواند در مدیریت وزن افرادی که دارای اضافه وزن هستند، کمک کند. به شرکت کنندگان در این گزارش ۸۰۰ میلی گرم مکمل که شامل ۹۵ درصد کورکومین بود، داده شد. آن ها همچنین طی این دوره از رژیم غذایی سختی پیروی کردند. در طی ۳۰ روز اول، لاغری و تغییرات BMI حدود ۲ درصد بود. اما پس از ۳۰ روز، حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش یافت.

با این وجود، مولفان هشدار دادند که برای مشخص شدن اینکه آیا واقعا زردچوبه و کورکومین تأثیر مثبتی در مبارزه با سیستم التهابی بدن و کمک به لاغری دارند یا خیر، مطالعات بیشتری لازم است. مطالعه زیر که در سال ۲۰۱۸ انجام شد در واقع هیچ گواهی مبنی بر این ادعا نبود.

خواص ماست

از فواید ماست نیز باید به ترکیبات و میکرو ارگانیسم ها یا پروبیوتیک ها اشاره کرد که به سلامتی دستگاه گوارش کمک کرده و در نتیجه فرآیند هضم و جذب مواد غذایی را بهتر می نماید. و می تواند مواد مغزی مورد نیاز بدن را در اختیار فرد قرار می دهد و در نتیجه بدن هوسهای مختلف نداشته باشد و از هوس به شیرینی جات و شوریجات جلوگیری می شود.

ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می کند و به علت داشتن فسفر تقویت کننده حافظه است. ماست به علت داشتن ویتامین D ، استخوانها را محکم می کند.

برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. زیرا ماست توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ها تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می کنند. تحقیقات زیادی در مورد اثرات درمانی و پیشگیرانه ی ماست و باکتریهایی که در تولید آن به کار رفته اند بر بیماری هایی مانند سرطان، عفونت ها، اختلالات دستگاه گوارش و آسم انجام شده است .

همچنین بخوانید:   رازهای لاغری شکم در خانم‌ها

زردچوبه و ماست برای لاغری

در طب سنتی طبع و مزاج زردچوبه گرم و خشک است و مزاج ماست سرد و تر است. البته مزاج ماست چکیده هم گرم و تر است.

شما احتمالا فکر نمی کنید که ماست و زردچوبه به خوبی با هم هماهنگ شوند اما جالب است بدانید که در طب سنتی برای ترکیب ماست و زردچوبه خواصی ذکر شده است.

البته در منابع طب سنتی از خواص ماست و زردچوبه برای لاغری چیزی ذکر نشده است (اگر شما موردی در منابع طب سنتی یا جدید پیرامون کاربرد مخلوط ماست و زردچوبه برای لاغری سراغ دارید در نظرات بیان کنید).

به هر حال اگر تصمیم به مصرف ماست و زردچوبه برای لاغری دارید، فراموش نکنید که باید در حد اعتدال مصرف کنید و به هیچ عنوان در مصرف آن زیاده روی نکنید.

نکته: از ترکیب ماست و زردچوبه می توانید به عنوان یک ماسک طبیعی روشن کننده، برای پوست خود استفاده کنید.

سخن آخر

ناگفته نمامد که مصرف ماست و زردچوبه، منافاتی با یکدیگر ندارد و شما می توانید در حد متعادل از آن استفاده کنید. اما انتظار این را نداشته باشید که تنها با مصرف ماست و زردچوبه به لاغری برسید و باید در کنار یک رژیم غذایی اصولی از این ترکیب هم استفاده کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. فراموش نکنید که شما ارزشمندترین موجودی خود هستید، پس برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام از تلاش باز نایستید و صبر داشته باشد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید