میوه ی آسیایی پر خاصیت، انبه را بشناسید!

 

انبه را تقریبا همه ی ما دیده ایم و آبمیوه های انبه یکی از محبوب ترین انتخاب ها در میان مردم هستند. امروز می خواهیم علاوه بر آشنایی با میوه ی انبه و درخت آن با خواص و فواید مصرف این میوه نیز آشنا شویم در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

معرفی میوه ی انبه:

میوه ی انبه در جنوب آسیا روییده و بومی آنجاست. علاوه بر آن میوه‌ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و همچنین درخت ملی بنگلادش است. انبه از خانواده میوه‌های آلویی می‌باشد، گیاهی خوراکی که قسمت گوشتی خارجی آن قشایی است که دانه را در بر گرفته است. انواع زیتون‌، خرما و نارگیل از اعضای همین خانواده محسوب می‌شوند. این میوه شگفت انگیز ۴ هزار ساله دارای بیش از ۱۰۰۰ نوع مختلف می باشد.

میوه‌ی رسیده‌ی انبه در رنگ و اندازه‌ متفاوت است. انبه می‌تواند زرد، نارنجی، سبز یا قرمز باشد. برگ انبه ۱۵ تا ۳۵ سانتیمتر طول دارد و همیشه سبز است. برگ‌های جوان درخت انبه نارنجی- صورتی هستند، اما در حین این‌که بالغ می‌شوند به رنگ قرمز تیره و رنگ سبز تیره تبدیل می‌شوند.

میوه‌ی انبه فقط یک دانه دارد که شامل جنین گیاهی است. این دانه بسیار بدقلق است، به این معنی که در شرایط انجماد و خشک دوام نمی‌آورد.

انبه در برنامه ی غذایی:

۱ فنجان انبه خرد شده حاوی ۱۰۰ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰.۵ گرم چربی، ۲۵ گرم کربوهیدرات (۲۳ گرم قند و ۳ گرم فیبر)، ۱۰۰٪ ویتامین C مورد نیاز بدن، ۳۵٪ ویتامین A مورد نیاز، ۲۰٪ از فولیت، ۱۰٪ ویتامین ۶B، و ۸٪ از ویتامین K و پتاسیم را تامین می‌کند.

همچنین بخوانید:   خواص میوه گلابی

وجود انبه در برنامه غذایی علاوه بر تامین مس، کلسیم و آهن، آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل زیاکسانتین و بتاکاروتین را برای بدن به ارمغان می‌آورد.

میوه ی آسیایی پر خاصیت، انبه را بشناسید!

خواص انبه:

در ادامه ی مطلب با یکدیگر مهم ترین خواص و فواید میوه ی انبه را بررسی خواهیم کرد در ادامه ی این بخش با ما همراه شوید.

بینایی و انبه:

آنتی‌اکسیدان موجود در انبه موسوم به زیاکسانتین، حائلی در برابر تشعشات نورهای آبی مضر بوده و نقش محافظ را برای حفظ سلامت چشم ایفا می‌کند و احتمالا صدمات ناشی از زوال شبکیه را دفع می‌کند.

اثبات شده است که دریافت بالای انواع میوه‌ها (۳ وعده یا بیشتر) خطر ابتلا و پیشرفت زوال شبکیه ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.

انبه و پوست

انبه به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و می تواند برای درمان پوست خشک و آسیب دیده استفاده شود. انبه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند چین و چروک پوست را کاهش دهد و باعث جوان سازی پوست صورت شود.

قلب و انبه

فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه مدافعی در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. افزایش جذب پتاسیم بعلاوه کاهش جذب سدیم از مهمترین تغییرات در برنامه غذاییست که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.

سرماخوردگی و انبه

انبه حاوی مقادیر بالایی ویتامین C، ویتامین A و به کاروتنوئید هاست که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

سرطان و انبه

میوه انبه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های بتا کاروتن و پلی فنول هاست که برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان های پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، ریه و لوسمی مفید می باشد.

همچنین بخوانید:   خواص و فواید مصرف ژلاتین چیست؟

بارداری و انبه

انبه حاوی مقادیر بالای آهن است که برای رشد جنین و درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. همچنین انبه حاوی مقادیر بالایی فیبر و آب می باشد که برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری مفید است.

ویتامین C موجود در انبه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای رشد جنین و تقویت سیتسم ایمنی بدن زنان باردار مفید می باشد. ویتامین B6 موجود در انبه باعث تشکیل سیستم عصبی جنین و افزایش گلبول های قرمز خون در زنان باردار می شود.

پتاسیم و منیزیم موجود در انبه برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در دوران بارداری مفید هستند. ویتامین B6 موجود در میوه انبه تهوع و استفراغ صبحگاهی دوران بارداری را کاهش می دهد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید